Το οικονομικό σχέδιο δύο φάσεων της UEFA για να επουλώσει το τραύμα που άφησε στα έσοδά της η πανδημία βρίσκεται ήδη σε εφαρμογή με το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου Ανδρών (Euro 2024) που βρίσκεται σε εξέλιξη στο έδαφος της Γερμανίας, της μεγαλύτερης οικονομίας της ευρωπαϊκής ηπείρου.
Τα αναμενόμενα έσοδα είναι περίπου 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ από συμφωνίες τηλεοπτικών δικαιωμάτων και χορηγιών, καθώς και από πωλήσεις εισιτηρίων και πακέτων φιλοξενίας από το τουρνουά 51 αγώνων στη Γερμανία που έχει αρχίσει ήδη από τις 14 Ιουνίου στο Μόναχο και λήγει στις 14 Ιουλίου με τον τελικό στο Βερολίνο, σύμφωνα με το πρακτορείο Associated Press.
Η UEFA προέβλεπε τον Απρίλιο ότι σχεδόν το ήμισυ των εσόδων της από το Euro 2024, περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ θα είναι πόροι για τη χρηματοδότηση μεγάλου μέρους των εργασιών και των αναπτυξιακών της επιχορηγήσεων για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, καθώς και για τη συμπλήρωση των αποθεματικών της.
Το κόστος της διοργάνωσης του τουρνουά περιλαμβάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε χρηματικά έπαθλα για τις 24 ομάδες που συμμετέχουν και πληρωμές σε ποδοσφαιρικούς συλλόγους των οποίων οι παίκτες έχουν επιλεγεί και αγωνίζονται στις εθνικές ομάδες των χωρών τους.
Όσον αφορά τη Γερμανία, ήταν σίγουρα η ώρα της να φιλοξενήσει το Euro – 36 χρόνια αφότου η Δυτική Γερμανία φιλοξένησε μια ανάλογη διοργάνωση, τότε μόλις οκτώ ομάδων, το Euro ’88, έναν χρόνο πριν από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου – άλλωστε, όταν τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής της Ομοσπονδίας ψήφισαν τον Σεπτέμβριο του 2018 επιλέγοντας τη χώρα έναντι της Τουρκίας, μια παγκόσμια έκτακτη ανάγκη για λόγους υγείας όπως η πανδημία του κορονοϊού δεν περνούσε καν από το μυαλό τους.
Η κληρονομιά της πανδημίας της Covid-19, ωστόσο, βρισκόταν στις σκέψεις των ιθυνόντων της UEFA όταν ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για τη διεξαγωγή του Euro 2028 στο Ηνωμένο Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας και της Βόρειας Ιρλανδίας και στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας επιβεβαιώθηκε τελικώς σε μια ομόφωνη ψηφοφορία τον περασμένο Οκτώβριο.
Ένα τουρνουά με βάση διεξαγωγής του την Αγγλία, χώρα με υπερσύγχρονα γήπεδα τα οποία αποφέρουν τεράστια έσοδα από τις ημέρες των αγώνων, ήταν μια ασφαλής επιλογή για την UEFA, μετά το υψηλού κόστους και χαμηλών εσόδων Euro 2020, που διεξήχθη με έναν χρόνο καθυστέρηση, το 2021, σε μισοάδεια στάδια σε 11 χώρες.
Η UEFA έχει ορίσει ως ένα βασικό επίπεδο “άνεσης” τα 500 εκατομμύρια ευρώ στα αποθεματικά της και διέθετε 575 εκατ. ευρώ πριν από την εξάπλωση της πανδημίας στις αρχές του 2020.
Το ποσό αυτό μειώθηκε στα 360 εκατομμύρια ευρώ στον ισολογισμό της για το οικονομικό έτος 2023.
“Το χαμηλότερο σημείο, ωστόσο, έχει πλέον ξεπεραστεί”, σημείωνε ο οικονομικός διευθυντής της UEFA Josef Koller στις 55 ομοσπονδίες-μέλη της τον Φεβρουάριο, στο ετήσιο συνέδριό τους που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι. Το Euro, το οποίο διεξάγεται κάθε τέσσερα χρόνια, είναι το θεμέλιο της χρηματοοικονομικής ύπαρξης και των χορηγήσεων της UEFA προς τα μέλη της.
Ακόμη κι αν το Champions League και άλλες διασυλλογικές διοργανώσεις συλλόγων αποφέρουν περισσότερα χρήματα – περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ τη σεζόν που ολοκληρώθηκε πριν λίγες ημέρες – η μερίδα του λέοντος επιστρέφει κυρίως στους συλλόγους ως χρηματικό έπαθλο. Το μερίδιο 6,5% της UEFA από τα λεγόμενα καθαρά έσοδα μετά τις κρατήσεις είναι κατά μέσο όρο λιγότερο από 200 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
Στους 13 χορηγούς της UEFA του Euro 2024 περιλαμβάνονται οι Adidas και Coca-Cola, ο τουριστικός οργανισμός του Κατάρ, καθώς και δύο θυγατρικές της κινεζικής Alibaba και τρεις εταιρείες ηλεκτρονικής τεχνολογίας.
Η UEFA συνήθως ευνοεί τους ελεύθερους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς στην Ευρώπη για τη μετάδοση των αγώνων των εθνικών ομάδων, προκειμένου να βοηθά αυτά τα παιχνίδια να παραμένουν μέρος της εθνικής συζήτησης σε κάθε χώρα.
“Κάθε ομοσπονδία-μέλος μας δικαιούται να λάβει έως και 17 εκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια του τετραετούς κύκλου από τον Ιούλιο του 2024 έως τον Ιούνιο του 2028”, ανέφερε η UEFA σχετικά με τη βασική της χρηματοδότηση που θα παρέχει στις εθνικές ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες της Ευρώπης, διπλάσια από εκείνη που λαμβάνουν από την παγκόσμια ποδοσφαιρική συνομοσπονδία FIFA.
Χρηματικά έπαθλα 331 εκατομμυρίων ευρώ θα μοιραστούν στις 24 εθνικές ομάδες – ομοσπονδίες που συμμετέχουν, με την πρωταθλήτρια του Euro 2024 να λαμβάνει 28,5 εκατομμύρια ευρώ, στην περίπτωση που κερδίσει όλους τους αγώνες που θα δώσει μέχρι και τον τελικό.
Περισσότεροι από 600 σύλλογοι, ως επί το πλείστον στην Ευρώπη, αλλά ορισμένοι σε άλλα σημεία του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, πρόκειται να λάβουν πληρωμές από την UEFA από ένα ταμείο 240 εκατομμυρίων ευρώ για τη συμμετοχή των παικτών τους στο Euro.
Η UEFA ανέφερε ότι διέθεσε 140 εκατομμύρια ευρώ για την κάλυψη παικτών που συμμετέχουν στην τελική φάση του Euro 2024 και 100 εκατομμύρια ευρώ για τη συμμετοχή των παικτών στα προκριματικά του Euro και στο Nations League.
Μετά το Euro 2020, από ένα ταμείο 200 εκατ. ευρώ, η Τσέλσι έλαβε τη μεγαλύτερη πληρωμή με 5,1 εκατομμύρια ευρώ, η Μάντσεστερ Σίτι έλαβε 4,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι αγγλικοί σύλλογοι μοιράστηκαν συνολικά 47 εκατομμύρια ευρώ.
Βρετανία: Εν αναμονή “βροχής” εσόδων δισ. στερλίνων οι λιανοπωλητές
Οι φίλοι του ποδοσφαίρου προβλέπεται να ξοδέψουν 2,75 δισεκατομμύρια βρετανικές λίρες – στερλίνες σε προϊόντα όπως μπύρα, πίτσες και νέες τηλεοράσεις κατά τη διάρκεια του Euro 2024, παρέχοντας την απαραίτητη ώθηση στους λιανοπωλητές, τις παμπ και τα μπαρ της Βρετανίας, σημειώνει εξάλλου σε ρεπορτάζ του ο βρετανικός Guardian.
Μόνο στον κλάδο των παμπ, η British Beer & Pubs Association αναμένει να πουληθούν επιπλέον 20 εκατομμύρια pints μπύρας κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εβδομάδων του τουρνουά. Τα εκτιμώμενα 300 εκατομμύρια pints που θα σερβιριστούν θα αποφέρουν επιπλέον 94 εκατομμύρια λίρες στα βρετανικά κρατικά ταμεία.
Ο ευρύτερος κλάδος φιλοξενίας θα μπορούσε να λάβει ώθηση 613,7 εκατ. στερλίνων, σύμφωνα με έρευνα της GlobalData Retail για τον ιστότοπο Vouchercodes, ενώ οι έμποροι λιανικής περιμένουν απροσδόκητα έσοδα 2,1 δισ. στερλίνων από πωλήσεις αγαθών όπως τηλεοράσεις και αθλητικά είδη.
Υπολογίζεται ότι 35,4 εκατομμύρια υποστηρικτές είναι πιθανό να συντονιστούν και να επευφημήσουν ή να χλευάσουν τις εθνικές ομάδες της Αγγλίας και της Σκωτίας, βοηθούμενοι από την πολύ μικρή διαφορά ώρας με τη Γερμανία, που ευνοεί τις μαζικές απογευματινές και βραδινές συνάξεις για την παρακολούθηση αγώνων.
Σχεδόν οι μισοί αναμένεται να κατευθυνθούν στην τοπική τους παμπ, μπαρ ή εστιατόριο για να παρακολουθήσουν τουλάχιστον ένα παιχνίδι, αύξηση 115% σε σχέση με την τελευταία μεγάλη διεθνή διοργάνωση ποδοσφαίρου ανδρών, το Παγκόσμιο Κύπελλο (Μουντιάλ) του 2022, που πραγματοποιήθηκε στο Κατάρ κατά τους χειμερινούς μήνες εκείνες της χρονιάς. Οι ελπίδες διάκρισης για την ομάδα της Αγγλίας σημαίνουν ότι οι οπαδοί αναμένεται να ξοδέψουν επιπλέον 172 εκατομμύρια λίρες σε υπηρεσίες στον κλάδο φιλοξενίας σε σύγκριση με τη διοργάνωση του 2022.
Οι λιανοπωλητές ελπίζουν σε λίγη ηλιοφάνεια ώστε να τροφοδοτηθεί ένα ξεφάντωμα 2,1 δισ. στερλίνων για φαγητό, ποτό και εξοπλισμό για μπάρμπεκιου και παρασκευή πίτσας σε υπαίθριους χώρους, καθώς και για ηλεκτρικά είδη όπως νέες τηλεοράσεις, αθλητικά ρούχα και εμπορεύματα σχετιζόμενα με το ποδόσφαιρο.
Με τους καταναλωτές να περιορίζουν τις δαπάνες λόγω της κρίσης κόστους ζωής το τελευταίο διάστημα, το Euro 2024 θα μπορούσε να αλλάξει την τύχη πολλών επιχειρήσεων.
Μια παρουσία της Αγγλίας (ή – πολύ λιγότερο πιθανό – της Σκωτίας) στον τελικό της διοργάνωσης θα σήμαινε μια ακόμη ισχυρότερη ώθηση στις δαπάνες και μια ενίσχυση επιχειρηματικής δραστηριότητας ακόμη και για όσους δεν πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες άμεσα σχετιζόμενες με το ποδόσφαιρο στο Ηνωμένο Βασίλειο.
capital.gr