Οι μεγαλύτερες εταιρείες αεροδιαστημικής και άμυνας στον κόσμο πρόκειται να εισπράξουν ρεκόρ μετρητών τα επόμενα τρία χρόνια, καθώς επωφελούνται από την αύξηση των κυβερνητικών παραγγελιών για νέα όπλα εν μέσω αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων.
Οι 15 κορυφαίες αμυντικές βιομηχανίες προβλέπεται να καταγράψουν καθαρές ταμειακές ροές ύψους 52 δισ. δολαρίων το 2026, σύμφωνα με ανάλυση της Vertical Research Partners για τους Financial Times – σχεδόν διπλάσιες από τις συνολικές ταμειακές ροές τους στο τέλος του 2021.
Οι κορυφαίοι
Οι πέντε κορυφαίοι αμυντικοί κατασκευαστές των ΗΠΑ προβλέπεται να δημιουργήσουν ταμειακές ροές ύψους 26 δισ. δολαρίων μέχρι το τέλος του 2026, υπερδιπλάσιες από το ποσό του 2021. Από τα στοιχεία εξαιρείται η Boeing, λόγω των πρόσφατων προβλημάτων της και της μεγάλης στάθμισης προς την πολιτική αεροναυπηγική.
Στην Ευρώπη, οι εθνικοί πρωταθλητές BAE Systems, Rheinmetall και η σουηδική Saab, οι οποίες έχουν επωφεληθεί από νέες συμβάσεις για πυρομαχικά και πυραύλους, αναμένεται να δουν τις συνολικές ταμειακές ροές να εκτοξεύονται κατά περισσότερο από 40%.
Ο κλάδος επωφελείται από την απότομη αύξηση των αμυντικών δαπανών, καθώς οι κυβερνήσεις αυξάνουν τους προϋπολογισμούς τους ως απάντηση στην πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την κλιμάκωση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή και την Ασία.
Τα νομοσχέδια στις ΗΠΑ
Στις ΗΠΑ, τα πρόσφατα νομοσχέδια βοήθειας για την Ουκρανία, την Ταϊβάν και το Ισραήλ διέθεσαν σχεδόν 13 δισ. δολάρια για την παραγωγή όπλων στους πέντε μεγαλύτερους εξοπλιστικούς ομίλους της Αμερικής – Lockheed Martin, RTX, Northrop Grumman, Boeing και General Dynamics – και στους προμηθευτές τους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Υπουργείο Άμυνας έχει δεσμεύσει 7,6 δισ. λίρες για στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία τα τελευταία τρία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της αναπλήρωσης των αποθεμάτων.
Η αύξηση των κρατικών δαπανών έχει ήδη εκτοξεύσει τα βιβλία παραγγελιών σε επίπεδα σχεδόν ρεκόρ. Συνήθως χρειάζονται αρκετά χρόνια για να μεταφραστούν οι νέες συμβάσεις σε υψηλότερες πωλήσεις – οι αμυντικές βιομηχανίες εγγράφουν την πλειονότητα των πωλήσεών τους μόλις παραδοθούν τα όπλα – αλλά οι αυξανόμενες ταμειακές ροές προκαλούν ήδη συζήτηση για το πώς θα δαπανήσει η βιομηχανία τα χρήματα.
«Είναι το ερώτημα δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη βιομηχανία: στις εταιρείες συνήθως δεν αρέσει να διατηρούν μεγάλα ποσά μετρητών στους ισολογισμούς τους, οπότε τι κάνουν με όλα αυτά τα χρήματα αν οι εξαγορές δεν είναι τόσο απλές; Η επαναγορά μετοχών και τα μερίσματα είναι ένας τρόπος», δήλωσε ο Robert Stallard, αναλυτής της Vertical Research.
Τα δισεκατομμύρια σε μετοχές
Οι εταιρείες είχαν ήδη κατευθύνει δισεκατομμύρια δολάρια σε επαναγορές μετοχών πριν από την πρόσφατη πλημμύρα νέων παραγγελιών- ορισμένες έλαβαν επιπλέον χρηματοδότηση για να το πράξουν. Σύμφωνα με στοιχεία της Bank of America, το περασμένο έτος ήταν το καλύτερο για επαναγορές μετοχών από εταιρείες αεροδιαστημικής και άμυνας τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη τα τελευταία πέντε χρόνια, αν και τα επίπεδα παραμένουν πολύ χαμηλότερα από εκείνα άλλων κλάδων.
Η Lockheed Martin και η RTX αγόρασαν μαζί σχεδόν 19 δισ. δολάρια σε μετοχές πέρυσι. Στην Ευρώπη, η BAE Systems ολοκλήρωσε αυτό το καλοκαίρι ένα τριετές πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών ύψους 1,5 δισ. στερλινών και ξεκίνησε αμέσως μια περαιτέρω επαναγορά ύψους 1,5 δισ. στερλινών.
Επικρίσεις
Οι μεγάλες επαναγορές με χρήματα των φορολογουμένων από τους αμερικανούς κατασκευαστές έχουν προκαλέσει επικρίσεις από ορισμένους νομοθέτες, οι οποίοι αμφισβήτησαν κατά πόσον οι εταιρείες επενδύουν αρκετά σε νέες εγκαταστάσεις και παραγωγή. Τα στελέχη επέμειναν ότι ενισχύουν τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, ακόμη και όταν επιστρέφουν χρήματα στους επενδυτές.
Οι εταιρείες θα αναζητήσουν επίσης περισσότερες συμφωνίες, δήλωσαν οι αναλυτές, προειδοποιώντας παράλληλα ότι οι μεγάλες αγορές θα περιοριστούν από τις ρυθμιστικές ανησυχίες για τον ανταγωνισμό.
«Οι συγχωνεύσεις και εξαγορές είναι αναπόφευκτα το επόμενο στάδιο του κύκλου», δήλωσε ο Nick Cunningham, αναλυτής της Agency Partners. «Δεδομένου του πόσο μακροχρόνιου κύκλου είναι ο κλάδος, χρειάζεται λίγος χρόνος για να δημιουργηθεί η ικανότητα και να εισρεύσουν τα χρήματα, αλλά η τεράστια ανάπτυξη της αγοράς θα δημιουργήσει δραστηριότητα».
Οι συμφωνίες
Η Rheinmetall νωρίτερα αυτό το μήνα ανακοίνωσε συμφωνία ύψους 950 εκατ. δολαρίων για την εταιρεία κατασκευής εξαρτημάτων στρατιωτικών οχημάτων Loc Performance με έδρα το Μίσιγκαν. Η γερμανική ανάδοχος δήλωσε ότι η συμφωνία θα ενισχύσει τις πιθανότητές της να κερδίσει συμβάσεις του αμερικανικού στρατού για οχήματα μάχης και φορτηγά αξίας άνω των 60 δισ. δολαρίων.
Ο Armin Papperger, διευθύνων σύμβουλος, δήλωσε στους αναλυτές ότι το μέγεθος του αμερικανικού στρατού και των παραγγελιών του καθιστούσε σκόπιμο να προσαρμοστεί στις αυστηρές απαιτήσεις της χώρας για τους ξένους εργολάβους στον τομέα της άμυνας, όπως η διατήρηση ξεχωριστής εταιρικής δομής με παράλληλη διαχείριση και εγχώρια παραγωγή.
«Ακόμη και αν δεν πιάσουμε ένα από τα μεγάλα ψάρια, θα πιάσουμε μικρότερα ψάρια και τα μικρά ψάρια αξίζουν δισεκατομμύρια στις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε.
Οι αναλυτές της BoA σημείωσαν ότι ενώ η Rheinmetall δεν έχει ακόμη αποφασίσει πώς θα χρηματοδοτήσει τη συμφωνία, διαθέτει αρκετά μετρητά καθώς και διαθέσιμες πιστωτικές γραμμές για να προχωρήσει, προσθέτοντας ότι η εταιρεία αναμένει να κλείσει το έτος με ταμειακή ρευστότητα περίπου 1 δισ. ευρώ.
Άλλες εταιρείες που έχουν πραγματοποιήσει πρόσφατα συμφωνίες στη Βόρεια Αμερική περιλαμβάνουν την Renk, την κατασκευάστρια εταιρεία κιβωτίων ταχυτήτων αρμάτων μάχης που εισήχθη πρόσφατα εν μέρει στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, η οποία εξαγόρασε πέρυσι την καναδική κατασκευάστρια εταιρεία εξαρτημάτων αναρτήσεων General Kinetics.
Ο τσεχοσλοβακικός όμιλος υποβάλλει προσφορά για την επιχείρηση πυρομαχικών της αμερικανικής Vista Outdoor. Η BAE Systems πλήρωσε το περασμένο καλοκαίρι 5,6 δισ. δολάρια για την Ball Aerospace, έναν προμηθευτή κρίσιμων για την αποστολή διαστημικών συστημάτων.
Χρηματοδότησε τη συμφωνία μέσω υφιστάμενων μετρητών και νέου εξωτερικού χρέους.
Αυξάνεται ο ανταγωνισμός στην Ευρώπη
Αναμένεται περισσότερη δραστηριότητα στην ολοένα και πιο ανταγωνιστική διαστημική βιομηχανία της Ευρώπης. Η Airbus, η Thales και η Leonardo εξετάζουν τη συγχώνευση ορισμένων διαστημικών δραστηριοτήτων τους. Η φιλοδοξία θα ήταν να δημιουργηθεί μια πανευρωπαϊκή συμμαχία στο διάστημα παρόμοια με εκείνη της MBDA, του πρωταθλητή της Ευρώπης στους πυραύλους, δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν τις συνομιλίες.
Η προοπτική ενοποίησης μεγαλύτερης κλίμακας είναι απίθανη λόγω των ανησυχιών για τον ανταγωνισμό.
Η εποχή του πολέμου με μη επανδρωμένα αεροσκάφη αναστατώνει την αμυντική βιομηχανία.
«Υπάρχει ακόμη περιθώριο για μεσαίου μεγέθους εταιρείες να αγοράσουν άλλες χωρίς οι ρυθμιστικές αρχές ή τα υπουργεία Άμυνας να αναστατωθούν τρομερά», δήλωσε ο Byron Callan της Capital Alpha Partners, προσθέτοντας ότι ορισμένες επιχειρήσεις στον τομέα της άμυνας που ανήκουν σε ιδιωτικά κεφάλαια μπορεί επίσης να βγουν στην αγορά στο μέλλον.
Ενώ οι αμυντικές δαπάνες είναι πιθανό να παραμείνουν υψηλές τα επόμενα χρόνια, η πρόσφατη αύξηση των παραγγελιών θα μειωθεί, ιδίως όταν λήξει ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Ο Callan δήλωσε: «Πρόκειται για μια δραστηριότητα κυκλική. Όσο κι αν οι άνθρωποι μιλούν για δεκαετείς κύκλους ζήτησης, η πολιτική μπορεί να αλλάξει και οι εκτιμήσεις για την ασφάλεια μπορούν να αλλάξουν και έτσι μπορεί να μεταβληθεί και η ζήτηση στον τομέα της άμυνας».
Πηγή ot.gr