Λύση για 6,7 εκατ. στρέμματα, στα οποία πλέον δεν θα προβάλλει δικαιώματα κυριότητας το Δημόσιο και ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να αποδείξει το έννομο συμφέρον ακόμη και με το Ε9, προβλέπει η ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος για τους δασωθέντες αγρούς.
«Πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρύθμιση που δίνει ανάσα σε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες, ενώ είναι παράλληλα σύμφωνη με τις επιταγές του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η πρόσφατη ρύθμιση για τους ασπάλαθους και τώρα οι δασωθέντες αγροί έρχονται να συμπληρώσουν και να επιλύσουν τα τρία μεγάλα αγκάθια των δασικών χαρτών. Η αρχή είχε γίνει με το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου σε συγκεκριμένες περιοχές (Δωδεκάνησα, Κρήτη, Ιόνια Νησιά, Μάνη, Κύθηρα – Αντικύθηρα, Λέσβο, Σάμο και Χίο). Οπως είχαμε υποσχεθεί, επιλύουμε το πρόβλημα με τους δασωθέντες αγρούς και έπεται η ρύθμιση για τις εκχερσωμένες εκτάσεις», τόνισε στον «Ελεύθερο Τύπο» ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Αμυράς.
Αεροφωτογραφίες
Σύμφωνα με τη διάταξη που ενσωματώθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, προβλέπεται συγκεκριμένα ότι το Δημόσιο δεν προβάλει δικαιώματα κυριότητας σε εκτάσεις που εμφανίζονται στις αεροφωτογραφίες του 1945 ή, εφόσον αυτές δεν είναι ευκρινείς, του 1960 με αγροτική μορφή που δασώθηκαν μεταγενέστερα, ανεξάρτητα από τη μορφή που απέκτησαν αργότερα, επί των οποίων το κράτος δεν θεμελιώνει δικαιώματα κυριότητας βάσει τίτλου.
Μάλιστα, τα πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής που έχουν εκδοθεί για τις ανωτέρω εκτάσεις ανακαλούνται ακόμη και αν τελεσιδίκησαν δικαστικά.
Σύμφωνα με πηγές του «Ελεύθερου Τύπου», οι εκτάσεις που στους αναρτημένους δασικούς χάρτες εμφανίζονται ως ΑΔ, δηλαδή άλλης μορφής, κυρίως αγροτικής, σε αεροφωτογραφίες παλαιότερης λήψης και δάση ή δασικές στις αεροφωτογραφίες πρόσφατης λήψης και στις αυτοψίες ή στους κτηματικούς χάρτες ανέρχονται σε 6,7 εκατ. στρέμματα, εκ των οποίων τα 400.000 βρίσκονται στην Ηπειρο. Πρωταθλήτρια… θεωρείται η Λευκάδα, καθώς όπως προέκυψε από τους δασικούς χάρτες το 15% της έκτασής της είναι δασωθέντες αγροί.
Επί της ουσίας, με την προτεινόμενη ρύθμιση επιχειρείται η επίλυση του ιδιοκτησιακού ζητήματος των αγροτικών εκτάσεων που δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψης της καλλιέργειάς τους και η ρύθμιση της προστασίας και διαχείρισης αυτών ανάλογα με τη μορφή που φέρουν σήμερα, δηλαδή αν πρόκειται για δάση ή για δασικές εκτάσεις.
Πάντως, το υπουργείο Περιβάλλοντος, επιδιώκοντας να μην έρθει αντιμέτωπο με το Συμβούλιο της Επικρατείας, θέτει στρεμματικό όριο στην έκταση που θα μπορεί να αλλάξει χρήση σε έκταση που έχει χαρακτηριστεί δάσος ή δασική έκταση. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από το άρθρο 80, εκτάσεις έως 30 στρέμματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση, χωρίς να επιτρέπεται η περαιτέρω αλλαγή της χρήσης τους. Δικαίωμα να ζητήσουν την αλλαγή της χρήσης για γεωργική και δενδροκομική εκμετάλλευση έχουν όσοι αξιώνουν δικαιώματα κυριότητας επί των ανωτέρω εκτάσεων, δυνάμει τίτλων νόμιμα.
Η αλλαγή της χρήσης επιτρέπεται, κατόπιν άδειας που χορηγείται από τον γενικό διευθυντή Δασών στον οποίο υπάγεται η αρμόδια Δασική Υπηρεσία, μετά από εισήγηση του οικείου δασάρχη ή του διευθυντή Δασών, εάν δεν υφίσταται Δασαρχείο στο νομό. Ειδικά, για εκτάσεις μεγαλύτερες των πέντε στρεμμάτων, προκειμένου να χορηγηθεί άδεια, διαπιστώνεται, με βάση σχετική οικονομοτεχνική μελέτη, ότι συντρέχουν μια σειρά από προϋποθέσεις.
Δικαιολογητικά
Ο ενδιαφερόμενος, προκειμένου να αποδείξει το έννομο συμφέρον του να αιτηθεί την απομάκρυνση της δασικής βλάστησης, συνυποβάλλει με την αίτησή του είτε συμβολαιογραφικούς τίτλους είτε δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) είτε ένορκες βεβαιώσεις είτε οποιοδήποτε άλλο στοιχείο από το οποίο να πιθανολογείται ο νομικός δεσμός του με το ακίνητο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις διατάξεις υπάγονται και τα ακίνητα δασικού χαρακτήρα που διατέθηκαν ως κληροτεμάχια, τα οποία εμφανίζονται στις πλησιέστερες στο χρόνο της παραχώρησης αεροφωτογραφίες με αγροτική μορφή και δασώθηκαν μεταγενέστερα, ανεξάρτητα από τη μορφή που απέκτησαν αργότερα.
Σκοπός της ρύθμισης για τους δασωθέντες αγρούς είναι να υπάρξουν κίνητρα για την επιστροφή του πληθυσμού στις ορεινές και ημιορεινές περιοχές. «Το οποίο θα συμβάλει όχι μόνο στην οικονομική τους ανάπτυξη, αλλά και στην προστασία του δασικού οικοσυστήματος, καθώς οι καθαρισμοί αυτών των αγρών θα συμβάλουν θετικά στην προστασία των δασών από πυρκαγιές και άλλες καταστροφές. Παράλληλα, αποκαθίσταται το αίσθημα δικαίου των πολιτών απέναντι στο Δημόσιο, με την αποφυγή προστριβών και εντάσεων, ενώ αποσυμφορούνται και τα δικαστήρια, στα οποία καταλήγουν οι σχετικές διαφορές», σημειώνεται χαρακτηριστικά στη ρύθμιση του ΥΠΕΝ.