Γράφει ο Ζαχαρίας Λουδάρος
Η καμπάνια των Greek Vegans (www.greekvegans.gr) φαίνεται πως πέτυχε το στόχο της! Ένας συρμός του μετρό από τις 9 Σεπτεμβρίου και για 28 συνεχόμενες ημέρες είναι γεμάτος με διαφημιστικά μηνύματα κατά της κρεατοφαγίας, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις και ξεκινώντας για πρώτη φορά σ’ αυτή την έκταση ένα debate αναφορικά με την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
Για στοχοποίηση της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων, και για δυσφήμιση του ελληνικού κρέατος κάνει λόγο ήδη η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ) και υποστηρίζει ότι εγκρίνοντας τη δημοσιοποίηση «ομάδων χωρίς θεσμικό χαρακτήρα» η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ φαίνεται να παίρνει θέση σε έναν διάλογο «για ένα θέμα με σοβαρότατες κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις».
Οι Greek Vegans όπως αναφέρουν σε ανακοίνωση τους «με αφορμή τις αντίστοιχες διαφημίσεις στα μέσα μεταφοράς πολλών μεγάλων πόλεων του εξωτερικού, αποφάσισαν να υλοποιήσουν ένα αντίστοιχο εγχείρημα στο μετρό της Αθήνας» και εξηγούν:
«Από τις 9 Σεπτεμβρίου και για 28 συνεχόμενες ημέρες ένας ολόκληρος συρμός του μετρό (συνολικά 184 αφίσες) θα είναι γεμάτος με μηνύματα σχετικά με τον βιγκανισμό. Μηνύματα ενημέρωσης που θα δείξουν στο ευρύ κοινό την αλήθεια για την διατροφή του. Μηνύματα ενημέρωσης που θα ευαισθητοποιήσουν και θα παρακινήσουν τον κόσμο να μάθει περισσότερα για το πόση βία κρύβεται στο πιάτο του. Μηνύματα ενημέρωσης που θα βοηθήσουν το κοινό να μάθει για το ηθικό αλλά και περιβαλλοντικό κόστος των καθημερινών του επιλογών» αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση ενώ υπογραμμίζεται πως «πρόκειται για την μεγαλύτερη και πιο άμεση καμπάνια που πραγματοποιήθηκε ποτέ στην Ελλάδα. Μια καμπάνια που στηρίχθηκε οικονομικά από εκατοντάδες άτομα από την Ελλάδα, την Κύπρο αλλά και το εξωτερικό».
Από την άλλη, στην ανακοίνωση της ΕΔΟΚ αναφέρονται τα εξής:
«Η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ) πληροφορήθηκε ότι προ ημερών σε έναν τουλάχιστον συρμό της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, αναρτήθηκαν διαφημιστικές αφίσες, που προωθούν τις απόψεις ομάδων “Vegan” και στοχοποιούν την κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων.
Η ΕΔΟΚ έχει έννομο συμφέρον να ενδιαφέρεται για το θέμα ως θεσμικός φορέας πανελλήνιας εμβέλειας αναγνωρισμένος από το κράτος, που εκπροσωπεί όλους τους επαγγελματικούς κλάδους του κρέατος.
Είναι απορίας άξιον πώς ένας κρατικός φορέας, όπως η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, δίνει βήμα σε ομάδες χωρίς θεσμικό χαρακτήρα οι οποίες θέλουν να επιβάλλουν με ακτιβισμό μια προσωπική τους διατροφική επιλογή.
Κατά αυτό τον τρόπο όμως η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ φαίνεται να παίρνει σαφή θέση σε έναν διάλογο που διεξάγεται παγκοσμίως σε πολιτικό, επιστημονικό και πρακτικό επίπεδο, για ένα θέμα με σοβαρότατες κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις.
Επομένως εμφανίζεται να συντάσσεται και να επικροτεί επιστημονικά αστήρικτες απόψεις ακτιβιστικών ομάδων που δυσφημούν έναν τομέα με τεράστια συμβολή στην ελληνική οικονομία. Έναν τομέα που περιλαμβάνει όλη την αλυσίδα η οποία ξεκινά από την παραγωγή και την εμπορία ζώντων ζώων και φτάνει μέχρι την επεξεργασία, μεταποίηση και κατανάλωση κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων, άρα αφορά εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες, επιχειρήσεις, εργαζόμενους και τις οικογένειές τους.
Συνεπώς εκτιμούμε πως είναι τουλάχιστον ατυχής η απόφαση εκ μέρους σας, ως φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, να παραχωρείτε διαφημιστικό χώρο σε αντιεπιστημονικές απόψεις που προωθούνται από συλλογικότητες, το τονίζουμε αυτό, και όχι από επίσημες οργανώσεις που έχουν νομικές υποχρεώσεις για τα λεγόμενά τους.
Όπως γνωρίζετε, οι καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες του Έλληνα κατατάσσουν το κρέας στα βασικότερα είδη διατροφής αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος του μοντέλου της μεσογειακής ισορροπημένης διατροφής, την οποία επίσημα προβάλει και προωθεί η χώρα μας. Στην ΕΔΟΚ γνωρίζουμε και παρακολουθούμε από κοινού με εθνικούς και διεθνείς επιστημονικούς και κρατικούς φορείς, τα ζητήματα που αναφέρονται στην ευζωία των ζώων, την κλιματική αλλαγή και την υγιεινή της διατροφής. Ταυτόχρονα βέβαια υποστηρίζουμε το δικαίωμα της διατροφικής επιλογής όποιο και αν είναι αυτό, όπως επίσης και τον δημόσιο διάλογο όταν αυτός διεξάγεται καλή τη πίστη.
Δεν μπορούμε, όμως, να παρακολουθούμε αμέτοχοι όταν ο τομέας τον οποίο εκπροσωπούμε πλήττεται και προσβάλλεται, υπό την αιγίδα, μάλιστα, ενός κρατικού οργανισμού.”.
Το debate προφανώς μόλις ξεκίνησε κι έχουμε να παρακολουθήσουμε πολλά επεισόδια στη συνέχεια, μέσα σ’ ένα κόσμο που αλλάζει διατροφικές συνήθειες. Νεότερες ηλικίες – αλλά όχι μόνο – κάνουν όλο και πιο εξατομικευμένες επιλογές σε σχέση με τη διατροφή τους, λαμβάνοντας υπόψη για πρώτη φορά παραμέτρους όπως η ανηλεής εκμετάλλευση και η βάναυση κακομεταχείριση των ζώων.
Σε κάθε περίπτωση ο διάλογος πρέπει να είναι καλοδεχούμενος από όλες τις πλευρές. Ούτε ο φανατισμός βοηθάει αλλά ούτε θα πρέπει να επιστρατεύονται η λογοκρισία και η φίμωση, με το επιχείρημα πως πρόκειται για απόψεις “συλλογικότητας” και όχι κάποιου “φορέα” με πρόεδρο και σφραγίδες.