Tη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών, που θα εξετάσει τις οικονομικές χρήσεις από το 2010 έως και το 2014. Για τον σκοπό αυτό συγκροτείται Μεικτό Κλιμάκιο Ελέγχου, αποτελούμενο από υπαλλήλους του υπουργείου Υποδομών, που θα προχωρήσουν στον σχετικό έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να «περαιωθεί το συντομότερο δυνατό» όπως επισημαίνεται, χωρίς όμως κάποιο χρονοδιάγραμμα, στην απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια.
Πληροφορίες της ”Καθημερινής” αναφέρουν ότι η επιτροπή καλείται να εξετάσει το εάν και κατά πόσο ο ΟΑΣΘ πληροί όλες τις προδιαγραφές και τηρεί τις υποχρεώσεις του όπως αυτές απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει. Το γεγονός ότι ο ΟΑΣΘ επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό αναγκάζει τον Οργανισμό να «λογοδοτεί» στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους παρά το γεγονός ότι τυπικά δεν αποτελεί ΔΕΚΟ.
Πριν από σχεδόν δύο χρόνια σχετική μελέτη του υπουργείου Οικονομικών επεσήμανε ότι την περίοδο 2007-2013 οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής έλαβαν συνολική επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα.Το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των αποφάσεων που πέτυχε στα διαιτητικά δικαστήρια έφτασε τα 910 εκατ. ευρώ. Η μέση ετήσια επιδότηση της ΟΣΥ (λεωφορεία – τρόλεϊ) για 143 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έφτασε τα 140 εκατ. ευρώ, όταν ο ΟΑΣΘ για 42 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (λιγότερο από το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου της Αθήνας) έλαβε 130 εκατ. ευρώ. Κάθε όχημα της ΟΣΥ λαμβάνει επιδότηση 55.000 ευρώ, όταν κάθε όχημα του ΟΑΣΘ επιδοτείται με 210.000 ευρώ κατ’ έτος, σύμφωνα με τη μελέτη. Αντίστοιχα, η επιχορήγηση ανά επιβάτη φτάνει τα 20 λεπτά στην ΟΣΥ και τα 80 λεπτά στον ΟΑΣΘ (100% της αξίας του κομίστρου).
Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης η επιδότηση του ΟΑΣΘ ισούται με τη διαφορά μεταξύ των εσόδων από κόμιστρα και των δαπανών, συν ένα εγγυημένο επιχειρηματικό κέρδος, που περνά στα έξοδα. Ετσι, η συγκεκριμένη πρόνοια επιτρέπει στον ΟΑΣΘ να αυξάνει τις δαπάνες και να μετακυλίει το κόστος στον φορολογούμενο.