Ο προγραμματισμός ρομπότ από μικρά παιδιά ηλικίας 3 ετών και άνω χρησιμοποιώντας φυσικά αντικείμενα αποτελεί την κεντρική ιδέα της διδακτορικής διατριβής που εκπονήθηκε στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ. και κέρδισε διεθνές βραβείο μεταξύ 600 προτάσεων από 77 χώρες. Η συγκεκριμένη πρόταση, με τίτλο «Cubes Coding», βασίστηκε στη διδακτορική διατριβή του Δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη, μέλος ΕΤΕΠ του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., επικεφαλής της ομάδας που συμμετείχε στο Διαγωνισμό.
Ο Διαγωνισμός «Open Education Challenge» ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2014 με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το θέμα του Διαγωνισμού είναι η καινοτομία στην εκπαίδευση. Ύστερα από δύο γύρους αξιολογήσεων επιλέχθηκαν 18 από τις 600 προτάσεις και διαγωνίστηκαν στον τελικό που πραγματοποιήθηκε από 13 έως 15 Ιουλίου 2014, στη Βαρκελώνη. Οι 18 φιναλίστ παρουσίασαν τις ιδέες τους και τις επιχειρηματικές προτάσεις τους σε επιτροπή που προέδρευαν ο Λόρδος David Puttnam και ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Xavier Prats Monné. Στο σύνολο της η Επιτροπή απαρτίζονταν από ακαδημαϊκούς, επιχειρηματίες και διαχειριστές επενδυτικών κεφαλαίων.
Η Επιτροπή επέλεξε την Ομάδα του Α.Π.Θ. μεταξύ 600 ομάδων και την κατέταξε στις 9 καλύτερες που συμμετείχαν στο Διαγωνισμό. Η κάθε μία από τις 9 ομάδες κέρδισε το χρηματικό έπαθλο των 20.000 ευρώ, ως αρχικό κεφάλαιο και τη δυνατότητα να ταξιδέψουν σε διάστημα 12 εβδομάδων στο Ελσίνκι, το Παρίσι, το Βερολίνο και το Λονδίνο για να παρουσιάσουν την ιδέα τους, να λάβουν συμβουλές από διακεκριμένους επενδυτές και ακαδημαϊκούς και παρουσιάσουν τις ιδέες τους σε ανθρώπους που διαχειρίζονται επενδυτικά κεφάλαια. Η βραβευμένη ιδέα θα παρουσιαστεί από το Δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη, σήμερα, Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2014 και ώρες 18.00 με 20.30, στο περίπτερο 14, στο 2ο Dev Fest που διοργανώνει το «Google Developers Group Thessaloniki», στο πλαίσιο της 79ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
Η πρόταση της Ομάδας
Η καινοτομία της πρότασης συνίσταται στο γεγονός ότι τα παιδιά δε χρειάζονται να αλληλεπιδράσουν με υπολογιστή για να προγραμματίσουν ένα ρομπότ αλλά μόνο να αξιοποιήσουν και να συνδέσουν «έξυπνους» κύβους. Η τεχνολογία αφορά σε ένα καθαρά γραφικό και ένα απτικό σύστημα που αποτελείται από 44 κύβους που αναπαριστούν εντολές και παραμέτρους. Οι κύβοι των παραμέτρων προσαρμόζονται στις εντολές και αλλάζουν τη λειτουργία τους.
Τα παιδιά χρησιμοποιώντας το σύστημα μπορούν να ελέγξουν πλήρως την κατεύθυνση και την συμπεριφορά ενός NXT Lego Ρομπότ και παράλληλα να δημιουργήσουν πολύπλοκες προγραμματιστικές ακολουθίες, όπως δομές επανάληψης και ελέγχου τεσσάρων αισθητήρων (φωτός, αφής, μέτρησης απόστασης και ήχου). Τέλος, τα παιδιά μπορούν να αποθηκεύσουν και στη συνέχεια να επαναχρησιμοποιήσει τον κώδικα τους σε έναν ειδικό κύβο.
Τα παιδιά χρήστες του συστήματος, διατάσουν συνδέοντας τους διαθέσιμους κύβους δημιουργώντας έτσι μια αλληλουχία από εντολές και παραμέτρους που αποτελεί το πρόγραμμα. Μετά τη δημιουργία του προγράμματος τα παιδιά το μόνο που χρειάζεται να κάνουν είναι να πατήσουν ένα κουμπί και οι κύβοι προγραμματίζουν κατάλληλα το ρομπότ να εκτελέσει την ακολουθία που έχει δημιουργηθεί.
Τα μέλη της ομάδας, με επικεφαλής τον Δρ. Θεοδόση Σαπουνίδη, που συμμετείχαν στην κατάθεση της πρότασης «Cubes Coding» είναι ο Αναστάσιος Τσίμπλινας και η Δανάη Σκουρνέτου οι οποίοι ζουν και εργάζονται στη Φιλανδία.
Περισσότερες πληροφορίες: Διαγωνισμός Open Education Challenge (http://openeducationchallenge.eu/ )