Σε ρυθμούς χρηματιστηρίου κινείται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, “Ελ. Βενιζέλος”, ο οποίος μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να προσγειωθεί στο ταμπλό της Λεωφόρου Αθηνών. Η δημόσια εγγραφή δεν σηματοδοτεί απλώς μια νέα εποχή για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, αλλά συνοδεύεται, εκτός των άλλων, από ένα σημαντικό πλάνο επενδύσεων, που έχουν στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη και αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών.
Στο τραπέζι, λοιπόν, έχει επανέλθει ήδη από την περσινή χρονιά το 50MAP Master Plan, το οποίο προβλέπει την αύξηση της δυναμικότητας του διεθνούς αερολιμένα, με απώτερο σκοπό τη δυνατότητα εξυπηρέτησης 50 εκατ. επιβατών σε ετήσια βάση.
Σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο, η υλοποίηση του Master Plan θα πραγματοποιηθεί σε τρία στάδια:
33MAP Master Plan
Αυτή η φάση θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου από 26 σε 33 εκατ. επιβάτες ανά έτος και περιλαμβάνει:
1) Την επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα. Το κτίριο περιλαμβάνει κυρίως αίθουσες επιβίβασης επιβατών, επέκταση του χώρου check-in, η οποία προβλέπει μια νέα πρόσοψη τερματικού, μια νέα αίθουσα διαλογής αποσκευών, νέες εγκαταστάσεις εμπορικών καταστημάτων, καθώς και χώρους γραφείων.
2) Την ανάπτυξη 32 σημείων στάθμευσης αεροσκαφών με σχετικούς διαδρόμους, δύο νέες γέφυρες και μία ράμπα εξυπηρέτησης.
3) Ένα νέο τερματικό VIP.
4) Την επέκταση του κυκλοφοριακού συστήματος, καθώς και την κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.
Οι εργασίες αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 και να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2028, ενώ το κόστος της εν λόγω επένδυσης υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στο ποσό των 650 εκατ. ευρώ (με βάση τις τιμές του 2022). Περίπου το 25% των κεφαλαιουχικών δαπανών του Master Plan 33MAP εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί μεταξύ 2024 και 2025, 30% το 2026, 25% το 2027 και το υπόλοιπο 20% το 2028.
40MAP Master Plan
Η διαδικασία για αυτήν τη φάση θα ενεργοποιηθεί μόλις, πρώτον, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο υπερβεί τους 29,7 εκατ. επιβάτες ετησίως, κάτι που δεν αποκλείεται να επιτευχθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, φτάνοντας πολύ πιθανώς τους 31,35 εκατομμύρια επιβάτες, ή, δεύτερον, ξεπεράσει τους 31,35 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Αυτή η φάση, η οποία θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου στους 40 εκατομμύρια επιβάτες ανά έτος, περιλαμβάνει την περαιτέρω επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων του κεντρικού τερματικού σταθμού με την κατασκευή επιπλέον gates, καθώς και την επέκταση των χώρων check-in και των εμπορικών καταστημάτων, την κατασκευή νέων διαδρόμων τροχοδρόμησης, επέκταση των χώρων υποστήριξης εδάφους, νέα γέφυρα εξυπηρέτησης και νέα γέφυρα ταξί. Με βάση την τρέχουσα πρόβλεψη κίνησης, αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και αναμένεται να απαιτηθούν κεφάλαια άνω των 700 εκατ. ευρώ.
50MAP Master Plan
Η διαδικασία για αυτήν τη φάση θα ενεργοποιηθεί μόλις η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο, πρώτον, υπερβεί τους 36 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο ή ξεπεράσει τους 38 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Αυτή η φάση, η οποία θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου στους 50 εκατομμύρια επιβάτες ανά έτος, περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός δεύτερου τερματικού σταθμού και τη συνέχιση των εργασιών για την ανάπτυξη των νέων διαδρόμων τροχοδρόμησης, καθώς και την ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ. Αυτή η φάση εκτιμάται επί του παρόντος να ολοκληρωθεί έως το 2045.
Οι επιδόσεις του 2023
Θυμίζουμε ότι με ιστορικά υψηλές επιδόσεις έκλεισε η επιβατική κίνηση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος” για το σύνολο του 2023. Ειδικότερα, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2023 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα. Αναλυτικά, κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς διακινήθηκαν στο “Ελ. Βενιζέλος” 28,174 εκατ. επιβάτες, έναντι 22,728 εκατ. το 2022. Τη μερίδα του λέοντος κατέλαβαν οι διεθνείς επιβάτες, οι οποίοι ανήλθαν σε 19,391 εκατ., από 15,342 που είχαν φτάσει το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, σημειώνοντας άνοδο 26,4% και 8,8% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα.
Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πτήσεων, συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2023, ανήλθαν σε 241.604, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 13,2% σε σχέση με το 2022 και 7,1% σε σύγκριση με το 2019. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σημείωσαν άνοδο κατά 7,4% και 18,1% σε σχέση με το 2022, και, αντίστοιχα, κατά 10,5% και 4,6% σε σύγκριση με το 2019.
Να σημειωθεί ότι την περασμένη Πέμπτη (25/1) άνοιξε το βιβλίο προσφορών για τη διάθεση των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, με τη διαδικασία, η οποία λήγει την Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου (διαρκεί έξι εργάσιμες ημέρες), να απευθύνεται τόσο σε θεσμικούς όσο και σε ιδιώτες επενδυτές. Θυμίζουμε ότι είχε προηγηθεί η έγκριση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η δημοσίευση του ενημερωτικού δελτίου.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου θα ανακοινωθεί ο καθορισμός της τιμής διάθεσης και την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των κοινών μετοχών στην κύρια αγορά της Ρυθμιζόμενης Αγοράς Αξιών του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Στόχος είναι να συγκεντρωθούν κεφάλαια ύψους μέχρι και 800 εκατ. ευρώ.
Το εύρος τιμής διάθεσης κυμαίνεται μεταξύ 7 και 8,2 ευρώ ανά προσφερόμενη μετοχή, με τις Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος και Τράπεζα Πειραιώς (οι “Συντονιστές”) να έχουν οριστεί ως οι οντότητες που διαχειρίζονται τη διαδικασία του βιβλίου προσφορών, ενώ κύριοι είναι η Ambrosia Capital, η Euroxx και η Pantelakis Securities.
Πηγή capital.gr