Αστρονομικό πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 5% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 3,56%, προσπαθεί να επιτύχει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για το 2018. Με αυτό επιχειρεί να αποκτήσει διαπραγματευτικό ατού απέναντι στους δανειστές για να γλυτώσει τη νέα μείωση των συντάξεων αλλά και να μοιράσει ένα μεγάλο κοινωνικό μέρισμα στο τέλος της χρονιάς.
Είναι προφανές ότι αυτό αποτελεί στοχευμένη στρατηγική η οποία αδιαφορεί για την ανάπτυξη του συνόλου της ελληνικής οικονομίας προκειμένου να ικανοποιηθεί-ανακουφιστεί ένα μέρος της εν δυνάμει εκλογικής πελατείας του κυβερνώντος κόμματος.
Η συνταγή είναι γνωστή από πέρυσι και περιλαμβάνει υπερφορολόγηση και περικοπή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Ειδικότερα, συνεχίζεται η τακτική μη πληρωμής των κρατικών υποχρεώσεων στις δημόσιες επενδύσεις, στις επιδοτήσεις προς τη γεωργία καθώς και στις αμυντικές, λειτουργικές και άλλες δαπάνες. Και αυτό δεν κρύβεται στα αναλυτικά στοιχεία για την Εκτέλεση Κρατικού Προϋπολογισμού του Ιουλίου, που δόθηκαν στη δημοσιότητα.
Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ακόμη ότι τα έργα του ΕΣΠΑ έχουν εκτελεστεί σε ποσοστό μόλις 17,2% (Στο Συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ διατέθηκαν 987 εκατ ευρώ επί συνόλου πρόβλεψης για 5.750 εκατ. ευρώ). Συνολικά από τα 6,75 δισ. ευρώ του ΠΔΕ έχει διατεθεί το 18,3%. Έτσι, επιβεβαιώνονται και οι χθεσινές ανακοινώσεις που έγιναν και πάλι από το ΥΠΟΙΚ και δείχνουν ότι 4 στα 10 ευρώ κονδυλίων που διαχειρίζονται τα υπουργεία μένουν αδιάθετα.
Στις επιδοτήσεις της γεωργίας έχει διατεθεί το 30,3% των κονδυλίων, ενώ στις Λειτουργικές και λοιπές δαπάνες το 47,6%. Μεγάλη είναι η υποεκτέλεση και στις αμυντικές δαπάνες.
Όλες οι παραπάνω επιλογές υπονομεύουν το ρυθμό ανάπτυξης. Σε ανάλυσή της το Μάιο, η Εθνική Τράπεζα υπολόγισε ότι το υπερ-πλεόνασμα του 2017 ύψους 4,2% του ΑΕΠ (υπερδιπλάσιο του στόχου) «ροκάνισε» την ανάπτυξη κατά 1,2% την περυσινή χρονιά.
Παρά τα δεδομένα που είναι συγκεκριμένα και κοστίζουν ακριβά στην Ελλάδα η κυβέρνηση αποφάσισε να μην αλλάξει τη στρατηγική της με δεδομένο ότι το 2019 είναι μια εκλογική χρονιά.
Αν υλοποιηθεί το σχέδιο για πρωτογενές πλεόνασμα 5% (!) του ΑΕΠ η υπέρβαση έναντι του επίσημου στόχου θα είναι πάνω από 2,5 δισ. ευρώ. Επομένως εκτός την ευχέρεια κινήσεων για ένα προεκλογικό εφάπαξ κοινωνικό μέρισμα η νέα υπέρβαση του στόχου θα λειτουργήσει και ως διαπραγματευτικό χαρτί για τις συντάξεις. Πότε; Στις αρχές Νοεμβρίου όταν θα είναι διαθέσιμα στα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το 10μηνο (Ιανουάριος – Οκτώβριος 2018) και θα φανεί αν οι πολίτες μπορούν να σηκώσουν τα βάρη.
Σολτς: Οι συμφωνίες πρέπει να τηρούνται
Βέβαια την ίδια ώρα, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών και αντικαγκελάριος Όλαφ Σολτς επισημαίνει ότι οι συμφωνίες της Ελλάδας με τους εταίρους και πιστωτές πρέπει να τηρηθούν και μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου.
Το μήνυμα αυτό στέλνει μέσω συνέντευξή τους στην εφημερίδα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο». Σημειώνει ότι η Ελλάδα «ανέβηκε ένα μεγάλο βουνό και οι Έλληνες πολίτες μπορούν να είναι υπερήφανοι που η χώρα μπορεί να χαράσσει πλέον αυτόνομα την οικονομική της πορεία». Αλλά δηλώνει κατηγορηματικά ότι δεν συμμετέχει σε «εικασίες» αναφορικά με το ενδεχόμενο αναβολής του νέου γύρου περικοπών στις συντάξεις από τον Ιανουάριο του 2019. Προειδοποιεί δε να μην παραβιαστούν όσα συμφωνήθηκαν για τις συντάξεις, τα πρωτογενή πλεονάσματα και το ρόλο του ΔΝΤ στο μηχανισμό της μεταμνημονιακής επιτήρησης της Ελλάδας.
«Οι συμφωνίες πρέπει να τηρούνται», τονίζει ο σοσιαλδημοκράτης υπουργός Οικονομικών. Αυτές οι συμφωνίες, προσθέτει, «αποτελούν τη βάση, ώστε επενδυτές και επιχειρηματίες να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη στην Ελλάδα και να επενδύσουν στη χώρα». Θεωρεί επίσης ότι «είναι σημαντικές, προκειμένου να μπει η χώρα σε πορεία βιώσιμης ανάπτυξης και να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους».