Η πρώτη κατάθεση του σταθμάρχη αποκαλύπτει πρόωρες αποχωρήσεις των σταθμαρχών της απογευματινής βάρδιας στη Λάρισα, προβλήματα στο σύστημα ελέγχου και αλλαγές «με μπλάνκο» στο βιβλίο παράδοσης – παραλαβής μετά το φονικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Η «Κ» φέρνει στο φως στοιχεία της κατάθεσης του 59χρονου, για τα γεγονότα πριν και μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων που οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους.
Οι βάρδιες στον σταθμό
Ο αριθμός των απασχολούμενων σταθμαρχών σε κάθε βάρδια προβλέπεται στον εσωτερικό κανονισμό του ΟΣΕ και σε κάθε σταθμό ορίζεται από τον προϊστάμενο της επιθεώρησης.
Σύμφωνα με την κατάθεση, μέχρι τις 25 Ιανουαρίου αναλάμβανε ένας σταθμάρχης κάθε βάρδια: 6πμ – 3μμ, 2μμ – 11μμ και 10μμ – 7πμ. Από τις 25 Ιανουαρίου προστέθηκαν 14 σταθμάρχες και αποφασίστηκε η πρωινή και η απογευματινή βάρδια να γίνονται από δύο άτομα και η βραδινή από ένα άτομο. Έτσι, το βράδυ του δυστυχήματος, από τις 10μμ έως τις 11μμ θα έπρεπε να βρίσκονται τρεις σταθμάρχες στον σταθμό της Λάρισας.
Όταν υπηρετούν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες την κυκλοφορία τη ρυθμίζει ο αρχαιότερος και οι νεότεροι συντάσσουν τα τηλεγραφήματα και τα υποδείγματα. Ο νυχτερινός σταθμάρχης ενημερώνεται για την κυκλοφορία. Όμως ο ένας σταθμάρχης, κατά τα λεγόμενα του 59χρονου, αναχώρησε στις 22:10 με 22:15 και ο δεύτερος από σταθμάρχης αναχώρησε περί τις 22:20 με 22:25.
Αναφερόμενος στα κλειδιά των σιδηροδρομικών γραμμών, ο σταθμάρχης υποστηρίζει πως υπήρχαν προβλήματα στο σύστημα ελέγχου. «Όταν η αμαξοστοιχία 2597 εισήλθε από το κλειδί 118 τη γραμμή ανόδου και κατευθύνθηκε προς το κλειδί 117 για να πάει στην 3η γραμμή, ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας με ενημέρωσε πως τα κλειδιά 115 και 116 ήταν ανάποδα, δηλαδή σε παρακαμπτήριο. Η ένδειξη που είχα εγώ στον πίνακα για αυτά ήταν ότι τα κλειδιά στην ευθεία (…) Θέλω να αναφέρω ότι την προηγούμενη ημέρα την 5:00 πρωινή, τα κλειδιά 116 και 115 δεν κλείδωναν και αναβόσβηναν στον πίνακα και προσπάθησα να τα σταθεροποιήσω αλλά δεν τα κατάφερα και έστειλα τον κλειδούχο να το κάνει χειροκίνητα. Μέχρι όμως να φτάσει στο σημείο δούλεψαν τα κλειδιά και τον γύρισα πίσω. Αυτό το συμβάν καταγράφηκε και στο βιβλίο παράδοσης παραλαβής».
«Από τις 23:04 που φεύγει η αμαξοστοιχία 62 πού βρίσκεστε;»
«Είμαι μέσα στο σταθμαρχείο και μιλάω στο τηλέφωνο με τον σταθμάρχη Βόλου ότι έφυγε η αμαξοστοιχία η 2576 στις 23:10 (…) ενώ ταυτόχρονα με το GSMR η σταθμάρχης Νέων Πόρων μου έδωσε τηλεγράφημα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε στις 23:05 από τον σταθμό των Νέων Πόρων για Λάρισα, κινούμενη στη γραμμή καθόδου.
Ερώτηση: «Διαπιστώσατε κάποια βλάβη στο κλειδί 118;»
«Όχι, δεν διαπίστωσα καμία βλάβη. Τη στιγμή που ενημερώθηκα από την πυροσβεστική για τη σύγκρουση των τρένων, κάλεσα και τις δύο αμαξοστοιχίες και δεν μου αποκρίθηκε καμία, ενημέρωσα δε τη σταθμάρχη Νέων Πόρων για να καλέσει και αυτή, αλλά δεν υπήρχε καμία απόκριση και εκεί κατάλαβα τι είχε συμβεί».
Ερώτηση: «Εσείς ποια πορεία υποδείξατε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και μέσω ποιων σημάτων;»
«Εγώ του είπα ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Έπρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία».
Πηγή: kathimerini