Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Δίκτυο για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, στον τομέα της προστασίας καταναλωτών, για παραπλανητικούς οικολογικούς ισχυρισμούς από 17 ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) και 23 ενώσεις καταναλωτών από 19 Ευρωπαϊκές χώρες – μεταξύ των οποίων και η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ).
Με βάση τα ευρήματα της νομικής μελέτης της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC) οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί παραβιάζουν την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Συγκεκριμένα αιτούνται από τις αρμόδιες Αρχές να ξεκινήσουν μια έρευνα, αναφορικά με τις εν λόγω πολιτικές και πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών, όπως επίσης και σε μια πιο ευρεία κλίμακα του συγκεκριμένου κλάδου, προκειμένου να σταματήσουν να δίνουν στους καταναλωτές την εσφαλμένη εντύπωση ότι οι αεροπορικές πτήσεις είναι βιώσιμες.
Οι εν λόγω ισχυρισμοί, όπως επισημαίνεται, δεν ευσταθούν καθώς οι αεροπορικές πτήσεις δεν είναι βιώσιμες και δεν πρόκειται να γίνουν στο εγγύς μέλλον. Στις περιπτώσεις δε που οι αεροπορικές εταιρείες προτείνουν στους καταναλωτές να πληρώνουν επιπλέον «πράσινα» τέλη τα οποία ως βάση έχουν τέτοιους παραπλανητικούς ισχυρισμούς, οι Αρχές θα πρέπει να ζητούν από τις αεροπορικές εταιρείες να αποζημιώνουν τους πελάτες τους.
Παραδείγματα παραπλανητικών ισχυρισμών από τις αεροπορικές εταιρείες που ως στόχο έχουν τους καταναλωτές είναι οι εξής:
- Με επιπλέον πληρωμή για έξτρα πόντους μπορεί ο καταναλωτής να «αντισταθμίσει», «μηδενίσει» ή «αποκαταστήσει» τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) της αεροπορικής πτήσης που έχει επιλέξει. Αυτοί οι ισχυρισμοί είναι στην πραγματικότητα ανακριβείς, καθώς τα περιβαλλοντολογικά οφέλη προκειμένου να αντισταθμισθεί η μείωση εκπομπών είναι εξαιρετικά αβέβαιη, ενώ η επίπτωση των επιβλαβών εκπομπών CO2 από τα αεροπορικά ταξίδια είναι σίγουρη.
- Ζητούν επιπλέον χρεώσεις με την αιτιολογία ότι συμβάλουν στην ανάπτυξη «Βιώσιμων εναλλακτικών αεροπορικών καυσίμων» (SAF).
Ωστόσο, τα συγκεκριμένα καύσιμα δεν είναι έτοιμα προς διάθεση στην αγορά και η νομοθεσία της ΕΕ που εγκρίθηκε πρόσφατα θέτει πολύ χαμηλούς στόχους αναφορικά με το βαθμό συμμετοχής στο μείγμα καυσίμων που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη.
Επιπλέον υπογραμμίζεται ότι έως τη χρονική περίοδο μαζικής διάθεσης των εν λόγω καυσίμων – μετά το τέλος της δεκαετίας του 2030 – θα αντιπροσωπεύουν στην καλύτερη περίπτωση μόνο ένα μικρό μερίδιο στις δεξαμενές αποθήκευσης κηροζίνης των αεροπλάνων.
- Η εντύπωση που δημιουργούν ότι, τα αεροπορικά ταξίδια μπορεί να είναι «βιώσιμα», «υπεύθυνα» και «πράσινα», είναι άκρως παραπλανητική. Καμία από τις στρατηγικές που εφαρμόζει ο τομέας των αερομεταφορών δεν είναι επί του παρόντος σε θέση να αποτρέψει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Οι οργανώσεις των καταναλωτών απαιτούν να σταματήσουν οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί, καθώς με την αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας, οι εκπομπές θα συνεχίσουν να αυξάνονται για τα επόμενα χρόνια.
Εν κατακλείδι, όπως αναφέρεται, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να σταματήσουν να δίνουν στους καταναλωτές την εσφαλμένη εντύπωση ότι επιλέγουν έναν βιώσιμο τρόπο μεταφοράς.
Θα πρέπει προτού προβάλουν οποιοδήποτε από τα καλυπτόμενα είδη «οικολογικών ισχυρισμών» στους καταναλωτές, οι ισχυρισμοί να επαληθεύονται και να αποδεικνύονται με επιστημονικά στοιχεία, ώστε να παρέχουν πλήρη και ακριβή εικόνα ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Επιπλέον, οι αρμόδιες Αρχές θα πρέπει να ερευνήσουν τους οικολογικούς ισχυρισμούς και να πιέσουν για λύσεις που θα παρέχουν στους καταναλωτές αξιόπιστες, ελκυστικές και βιώσιμες εναλλακτικές προτάσεις.
Οι καταναλωτές απαιτούν πιο βιώσιμους τρόπους μεταφοράς, ώστε να επιτευχθεί μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ένα δίκαιο και πράσινο μέλλον.