Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να ανακτήσουν ένα σημαντικό μέρος της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, μετά τη μείωση που σημείωσαν λόγω της αύξησης των πωλήσεων των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εφόσον διατηρήσουν τους στόχους που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Την ίδια στιγμή που οι δασμοί στα κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνουν τις τιμές τους και τα κάνουν λιγότερα προσιτά. Αυτή είναι μια πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, η οποία τονίζει ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές μπορούν να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικοί, αφού θα βγάλουν στην αγορά τα επόμενα δύο χρόνια αρκετά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV).
Από την άλλη τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να επεκτείνουν τη θέση τους στο 27% της ευρωπαϊκής αγοράς BEV το επόμενο έτος, εάν η ΕΕ καθυστερήσει τους στόχους του CO2 για το 2025 και βασιστεί μόνο στην επιβολή των δασμών. Όλα αυτά, όταν μερικές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πρότειναν μικρή αναβολή των μέτρων για τους ρύπους. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να μείνουν στάσιμες οι πωλήσεις BEV από κατασκευαστές της ΕΕ, καθώς θα επικεντρώνονταν στους πιο κερδοφόρους κινητήρες εσωτερικής καύσης και θα καθυστερούσαν την κυκλοφορία προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Τα υψηλότερα τιμολόγια ηλεκτρικών οχημάτων είναι σωστά, αλλά μόνο σε συνδυασμό με τους στόχους του CO2 των αυτοκινήτων. Αποτελούν μέρος μιας πολιτικής για την ενίσχυση της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Ωστόσο, η ΕΕ κινδυνεύει να χάσει σημαντικό μερίδιο από την αγορά εάν καθυστερήσει τους στόχους του 2025 για τους ρύπους CO2, ενώ θα πρέπει να περιορίσει ταυτόχρονα τα προσιτά μοντέλα που εισάγονται από την Κίνα», τόνισε η διευθύντρια για τις αλυσίδες εφοδιασμού οχημάτων και μετακίνησης στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, Julia Poliscanova.
Οι δασμοί της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα είχαν τον δικό τους αντίκτυπο στις πωλήσεις. Η MG είχε τη μεγαλύτερη πτώση, καθώς το ποσοστό μεριδίου της αγοράς από το 4,1% τον Αύγουστο του 2023 πήγε στο 2,4% τον Αύγουστο του 2024. Ωστόσο η ίδια έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος δείχνει ότι η BYD συνέχισε να επεκτείνει το μερίδιό της στην ΕΕ, αυξάνοντάς το από 1,6% τον Αύγουστο του 2023 σε 2,9% μερίδιο τον ίδιο φετινό μήνα. Το ίδιο έκανε και η Geely η οποία αύξησε το μερίδιο αγοράς της από 1,3% τον Αύγουστο πέρυσι στο 2% τον Αύγουστο του 2024.
Πέρα από τα ηλεκτρικά, η ΕΕ χρειάζεται επίσης μια πιο συνεκτική προσέγγιση στην εγχώρια βιομηχανία μπαταριών. Οι εγχώριοι παραγωγοί μπαταριών έχουν βιώσει οπισθοδρομήσεις, λόγω της δυναμικής που παρουσιάζουν οι φθηνές κινέζικες μπαταρίες. Εάν δεν ληφθούν μέτρα, το 59% της παραγωγής μπαταριών που σχεδιάζεται για την Ευρώπη κινδυνεύει να μην προχωρήσει και πιθανότατα να καταργηθεί. Αυτό θα οδηγούσε σε απώλεια δισεκατομμυρίων ευρώ επενδύσεων και πιθανόν απώλειες σε περίπου 100.000 θέσεις εργασίας.
πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ