Με την απειλή στην Ανατολή να γιγαντώνεται καθημερινά (ήδη υπάρχει ανατροπή στο ισοζύγιο δυνάμεων λόγω της εισαγωγής μεγάλων αριθμών μαχητικών UAV στο τουρκικό οπλοστάσιο) και τις τιμές στη διεθνή αγορά των μαχητικών αεροσκαφών 4ης και 5ης γενιάς να κυμαίνονται ανά αεροσκάφος μεταξύ 130 και 150 εκατ. ευρώ, συν το κόστος δημιουργίας υποδομής, η Πολεμική Αεροπορία έλαβε μία κρίσιμη απόφαση: Να μην περιοριστεί στην αναβάθμιση των 38 μαχητικών F-16 Block 50 σε Block 52+ με τις συλλογές που θα βγουν από τα μαχητικά 84 μαχητικά Adv. και Block 52+, αλλά να τα μετατρέψει και αυτά σε F-16V Block 70!
Η πραγματικότητα είναι ότι για τον σχεδιασμό της επόμενης δεκαετίας τα 84 μαχητικά F-16V και τα 24 Rafale F.3R, δηλαδή μαχητικά που θεωρητικά κινούνται στην 4η γενιά, δεν επαρκούν σε καμία περίπτωση. Κρίσιμο ρόλο στην απόφαση της Πολεμικής Αεροπορίας έπαιξαν δύο γεγονότα:
Η τελική αίτηση της Τουρκίας για αναβάθμιση 80 και όχι 40, όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί F-16C/D σε επίπεδο «V». Συν την αγορά 40 νέων F-16 Viper. Και το 2032 σίγουρα θα έχουν στη δύναμή τους και το νέο τουρκικό μαχητικό T-FX. Συν πιθανή αγορά F-35 (πηγές της Lockheed Martin αναφέρουν ότι το αργότερο μέχρι το 2025 θα εγκριθεί και η πώληση στην Τουρκία).
Η εξέλιξη των μαχών στην Ουκρανία. Παρά το γεγονός ότι ούτε η ρωσική ούτε πολύ περισσότερο η ουκρανική Αεροπορία έχει κάνει μαζική χρήση μαχητικών, η πραγματικότητα είναι ότι και από τις δύο πλευρές έχουν καταστραφεί περί τα 300 μαχητικά, με τα 250 από αυτά να ανήκουν στην Ουκρανία. Υπήρξε ημέρα που χάθηκαν σχεδόν δύο Μοίρες! Τέτοιες απώλειες στο μέτωπο του Αιγαίου, της Θράκης και της Κύπρου θα είναι μεγαλύτερες. Δηλαδή, υπάρχουν σενάρια για απώλειες μέχρι και 60 αεροσκαφών σε μία ημέρα και στις δύο πλευρές του Αιγαίου, με τα μισά τουλάχιστον τα είναι ελληνικά. Αρα, θέλουμε ποσότητες.