Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, ανακοινώνει ότι σήμερα, Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, πραγματοποιήθηκε η υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου και του Ταμείου, και αφετέρου της εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. ως Παραχωρησιούχου και των αρχικών μετόχων, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και EGIS PROJECTS S.A., έναντι προσφοράς ύψους 1.496.100.000 ευρώ, η οποία θα επαναϋπολογιστεί με βάση τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης κατά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
Στην τελετή παρευρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, η Πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα, Laurence Auer, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, Στέφανος Θεοδωρίδης, o Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Γεώργιος Περιστέρης, ο Πρόεδρος της ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της EGIS PROJECTS S.A.S, Renaud Beziade, η Γενική Διευθυντής Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών και Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Πηνελόπη Λαζαρίζου και εκπρόσωποι των διοργανωτριών τραπεζών.
Οπως επισημαίνει το ΤΑΙΠΕΔ, με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης ολοκληρώνεται ο σχετικός διαγωνισμός που διενήργησε και τίθεται σε τροχιά ολοκλήρωσης η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων. Κατόπν πλήρωσης των προβλεπόμενων αναβλητικών αιρέσεων, ο παραχωρησιούχος, με τις εγγυήσεις των αρχικών μετόχων και τη εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου, θα αναλάβει για 35 έτη το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων.
Η υπογραφή της σύμβασης για την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του οδικού άξονα, με σημαντικά οφέλη για τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου, τη Βόρεια Ελλάδα και την εθνική οικονομία συνολικά. Οι υποδομές του οδικού άξονα θα αναβαθμιστούν αισθητά, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα και συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία.
Εντός πέντε έτων από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων. Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστου αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας. Κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ. Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες) αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η Σύμβαση προβλέπει απίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα.
Ο Υπουργός Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για την Εγνατία Οδό κλείνει μια πολυετή εκκρεμότητα. Χρειάστηκε να ξεπεραστούν μια σειρά από τεχνικά και νομικά εμπόδια προκειμένου να φτάσουμε στη σημερινή ημέρα. Η παραχώρηση της Εγνατίας εξασφαλίζει διπλό όφελος για το κράτος. Πρώτον, το τίμημα που είναι το δεύτερο υψηλότερο που έχει καταγραφεί έως τώρα από την αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ. Και δεύτερον, οι μεγάλης κλίμακας επενδύσεις ύψους 1,8 δισ. ευρώ που αναλαμβάνει ο παραχωρησιούχος, για τη συντήρηση και αναβάθμιση του δρόμου και των κάθετων αξόνων, καθώς και για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου με την κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, χώρων στάθμευσης και αναψυχής. Η παραχώρηση της Εγνατίας οδού είναι μια θετική εξέλιξη για το Δημόσιο, τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου, τον τουρισμό και το διεθνές εμπόριο».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε: «Με τη σημερινή σύμβαση παραχώρησης, διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της βιωσιμότητας μιας μεγάλης εθνικής υποδομής, της Εγνατίας Οδού. Ενός αυτοκινητόδρομου που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του οδικού χάρτη της Βόρειας Ελλάδας, από τους Κήπους του Έβρου μέχρι το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Που συνδέεται με την ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό, ενώ προχωρά και η σύνδεσή της με τον Ε- 65. Όλος ο κορμός της ηπειρωτικής Ελλάδας αποκτά έτσι ένα επαρκές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, που κάνει ασφαλέστερη και ταχύτερη τη διέλευση ανθρώπων και εμπορευμάτων».
O Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, δήλωσε: «Κλείνουμε σήμερα τον μακρύ κύκλο ενός δύσκολου διαγωνισμού και έχουμε μπροστά μας ένα πολύ σημαντικό έργο: την παράδοση της Εγνατίας Οδού στον παραχωρησιούχο. Αυτό είναι ένα ακόμη μεγάλο άλμα που θα οδηγήσει και στον εκσυγχρονισμό της, καθώς ο δρόμος αυτός που έδωσε ζωή σε απομονωμένες περιοχές τριών Περιφερειών της Βορείου Ελλάδος, ένα τιτάνιο επίτευγμα, είναι ένα έργο που ήδη έχει αρχίσει να γηράσκει. Από την πλευρά μας, στο αμέσως προσεχές διάστημα, θα εξαντλήσουμε τις δυνάμεις μας, ώστε όλες οι υποχρεώσεις μας να γίνουν πράξη με τον πιο σύντομο και αποτελεσματικό τρόπο».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, δήλωσε: «Σήμερα ολοκληρώνεται μια πολύ σημαντική συμφωνία για ένα κρίσιμο έργο παραχώρησης που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας, αποφέροντας ένα ιδιαίτερα υψηλό τίμημα στα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου. Με συνολικές επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ για τη συντήρηση, αναβάθμιση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου για όλη τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης, η Εγνατία Οδός αναβαθμίζεται και γίνεται πιο σύγχρονη, πιο ασφαλής και πιο λειτουργική, προς όφελος των χρηστών της και ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας. Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης αποτελεί το επιστέγασμα εντατικής δουλειάς από την ομάδα έργου του ΤΑΙΠΕΔ και επιβεβαίωση της τεχνογνωσίας που διαθέτει το Ταμείο στην υλοποίηση σύνθετων έργων τα οποία συμβάλλουν καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και των επισκεπτών».
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, Στέφανος Θεοδωρίδης, δήλωσε: «Με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- EGIS PROJECTS SA, ανοίγει μια νέα σελίδα για τον σημαντικό αυτό αυτοκινητόδρομο, με καλύτερες μετακινήσεις για τους κατοίκους και σημαντικά οφέλη για την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας και τις αναπτυξιακές προοπτικές της. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική συμφωνία, καθώς εκτός από τα σημαντικά έσοδα που θα έχει, οι επιπλέον επενδύσεις που προβλέπονται θα συμβάλουν καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου και των τριών κάθετων αξόνων, διευκολύνοντας τον διαμετακομιστικό ρόλο της χώρας με την Ευρώπη».
Αυξάνονται τα διόδια
Εν τω μεταξύ, δημοσιεύτηκε νωρίτερα στο ΦΕΚ η Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει την αύξηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό.
Η ΚΥΑ (από το ΥΠΟΜΕ και το υπουργείο Οικονομικών) προβλέπει την αύξηση διοδίων στον οδικό άξονα. Σήμερα, το κόστος διέλευσης ανέρχεται σε 3 λεπτά ανά χλμ., ενώ με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης αυτό έπρεπε να ανέβει άμεσα στα 4 λεπτά ανά χλμ. και στα 5 λεπτά ανά χλμ., μετά την υπογραφή της σύμβασης, ενώ σε βάθος τριετίας θα πρέπει να αυξηθεί σε πάνω από 6 λεπτά ανά χλμ., ισοφαρίζοντας εν μέρει τον μέσο όρο κόστους διέλευσης στους υπόλοιπους υπό παραχώρηση αυτοκινητοδρόμους στην ελληνική επικράτεια.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Εγνατίας Οδού αφορά σε οδικό άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων (900 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες) και η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση αυτής και των τριών κάθετων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών. Προβλέπονται δε νέα έργα πέραν της συντήρησης όπως η ολοκλήρωση της αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, η ολική βαριά συντήρηση του άξονα και των τριών κάθετων, η δημιουργία ΣΕΑ κ.ά.