Πολυεθνική δύναμη συνεχίζει την αναζήτηση του αεροσκάφους της EgyptAir που έπεσε μεταξύ Κρήτης και Αιγύπτου, με το χώρο της έρευνας να διευρύνεται χωρίς ακόμη να έχει βρεθεί κανένα επιβεβαιωμένο ίχνος ή επιπλέον στοιχείο, παρά τη σύγχυση που είχε επικρατήσει περί υποτιθέμενου εντοπισμού συντριμμιών.
Το σενάριο τρομοκρατικής πράξης στην πτήση Παρίσι-Κάιρο δεν μπορεί ακόμη να αποκλειστεί -ενώ στην έλλειψη στοιχείων προστίθενται διάφορες λανθασμένες και ανυπόστατες αναφορές που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο. Δεν κατέγραψαν σημάδια έκρηξης οι δορυφόροι.
Μετά τις αναφορές και από την Αθήνα πως τα «συντρίμμια» που είχαν βρεθεί στη θάλασσα δεν ανήκουν στο αγνοούμενο Airbus, και ο αντιπρόεδρος της EgyptAir Αχμέντ Αντέλ αναγνώρισε τη νύχτα προς Παρασκευή ότι δεν έχουν εντοπιστεί ίχνη του αεροσκάφους. «Κάναμε λάθος» είπε, αποσύροντας την προηγούμενη θέση που είχε εκφράσει η εταιρεία περί εντοπισμού σωσιβίων και συντριμμιών.
H μοναδική νέα πληροφορία που έχει προκύψει προέρχεται από «συγκλίνουσες αναφορές» αμερικανών αξιωματούχων που επικαλείται το Reuters, σύμφωνα με τις οποίες η εξέταση εικόνων από δορυφόρους δεν έχει δώσει στοιχεία για έκρηξη στον αέρα.
Παρ’ όλα αυτά, το σενάριο τρομοκρατίας παραμένει πιθανό ενδεχόμενο. Ελλείψει στοιχείων, καμία πλευρά δεν μπορεί να το αποκλείσει: Η ευρωπαϊκή πλευρά περιορίζεται στο ότι όλα είναι ανοικτά, από την αιγυπτιακή πλευρά ο υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας αναγκάστηκε να δηλώσει ότι το Κάιρο θεωρεί «πιθανότερο» το σενάριο τρομοκρατίας από εκείνο του τεχνικού προβλήματος ενώ η ρωσική πλευρά πιθανολογεί ότι πρόκειται για τρομοκρατική πράξη.
Στις έρευνες συμμετέχουν μέσα από την Αίγυπτο, την Ελλάδα, τη Γαλλία, τη Βρετανία, ενώ μέσα πρόκειται να στείλουν και οι ΗΠΑ. Επιπλέον, εμπορικά πλοία που βρίσκονται στην περιοχή συνδράμουν τις έρευνες.
Ο αιγύπτιος πρόεδρος Αμπντελφατάχ αλ Σίσι διέταξε την εντατικοποίηση των ερευνών για τον εντοπισμό και την διερεύνηση των αιτίων της εξαφάνισης. To Παρίσι έχει επίσης στείλει τρεις ερευνητές στο Κάιρο, οι οποίοι έφτασαν το πρωί της Παρασκευής.
To σενάριο της τρομοκρατίας
Η ανησυχία όλων στρέφεται στο ενδεχόμενο τρομοκρατίας και, από το μεσημέρι της Πέμπτης, εμπειρογνώμονες που καλούνται να κάνουν εκτιμήσεις σε κάθε είδους τηλεοπτικό πάνελ ανά την υφήλιο στέκονται αρκετά σε αυτό το σενάριο.
Καθώς η υπόθεση της EgyptAir παραμένει σε αυτό το στάδιο γρίφος -ελλείψει κάθε στοιχείου για το τι συνέβη μετά την απώλεια του στίγματος στις 02:30- η κάθε υπόθεση που διατυπώνεται έχει την ίδια (μικρή, αν κριθεί βάσει απτών στοιχείων) αξία με οποιαδήποτε άλλη.
Τα σημεία που προκαλούν τα περισσότερα ερωτηματικά είναι το ότι ο κυβερνήτης δεν έστειλε σήμα κινδύνου και το στοιχείο για τις απότομες στροφές του αεροσκάφους πριν εξαφανιστεί από τα ραντάρ.
Σε συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν, η μη αποστολή σήματος δείχνει πως ό,τι συνέβη, πιθανότατα συνέβη αρκετά γρήγορα. Οι στροφές που έκανε το αεροσκάφος θα μπορούσαν, θεωρητικά, να είναι ένδειξη είτε δόλου είτε σοβαρής βλάβης στο σύστημα πλοήγησης.
Στο ενδεχόμενο τρομοκρατίας ωστόσο, τα βλέμματα στρέφονται στο Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού από όπου και είχε απογειωθεί το Airbus. Ο λόγος ανησυχίας είναι προφανής: Μετά τις δύο τρομοκρατικές επιθέσεις στη γαλλική πρωτεύουσα, τα μέτρα ασφαλείας είναι ιδιαίτερα αυξημένα.
Σύμφωνα με πηγές στη γαλλική αστυνομία που επικαλείται το Reuters, ερευνητές έχουν συνομιλήσει με αξιωματούχους του αεροδρομίου που είχαν βάρδια τη νύχτα στο Σαρλ ντε Γκωλ για να διαπιστωθεί εάν υπήρξε οτιδήποτε ύποπτο «γύρω» από την πτήση. Οι πηγές υπογράμμισαν πως το σκέλος αυτό βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο.
Ανυπόστατες αναφορές και υποτιθέμενα «ντοκουμέντα»
Φυσικά, ο γρίφος της MS804 δεν έχει ξεφύγει από τον κανόνα που θέλει το κενό αξιόπιστων στοιχείων να καλύπτεται από ένα μείγμα σεναριολογίας και ψευδών αναφορών -πέραν των αντικρουόμενων αναφορών που προέρχονται από τις επίσημες πηγές στην Αίγυπτο.
Aρκετές από αυτές ξεκινούν από το Διαδίκτυο και βρίσκουν τον δρόμο τους στα «παραδοσιακά» ΜΜΕ.
Πρώτο παράδειγμα είναι η διάδοση της φήμης ότι υπήρχε μήνυμα της τζιχαντιστικής ISIS την Πέμπτη που αναλάμβανε την ευθύνη για την κατάρριψη.
Έστω κι αν στην παρούσα φάση δεν μπορεί να αποκλειστεί τίποτε, το σίγουρο είναι ότι το ηχογραφημένο μήνυμα της ISIS που κυκλοφόρησε ήταν η ανάληψη ευθύνης για την παλιότερη κατάρριψη του ρωσικού αεροσκάφους στο Σινά.
Άλλο παράδειγμα είναι φωτογραφία που είχε κυκλοφορήσει το απόγευμα της Πέμπτης και υποτίθεται ότι έδειχνε τα συνεργεία κατά τον εντοπισμό συντριμμιών (και όχι απλώς συντριμμιών, αλλά τμήματος της ατράκτου).
Η φωτογραφία αυτή, που βεβαίως δεν έχει σχέση με τις έρευνες μεταξύ Κρήτης και Αλεξάνδρειας, στην πραγματικότητα προέρχεται από τη θάλασσα ανοικτά του Μπανγκλαντές κατά την έρευνα για δυστύχημα του Μαρτίου του 2016.
Δεύτερο εξίσου χαρακτηριστικό είναι υποτιθέμενες εικόνες από το αεροσκάφος να… πέφτει έχοντας πιάσει φωτιά.
Τα πλάνα είναι εντελώς άσχετα με την πτώση της MS804, και καταγράφουν φαινόμενο στην Καλιφόρνια το Δεκέμβριο του 2015. Το πρωτότυπο βίντεο είχε αναρτηθεί από τότε στο YouTube.
Άλλο, λιγότερο παραπλανητικό σε σχέση με την πορεία των ερευνών, παράδειγμα είναι το μήνυμα ενός χρήστη του twitter που ρωτούσε απεγνωσμένα την αεροπορική εταιρεία «τι να κάνει» για τη μητέρα του που υποτίθεται ότι βρισκόταν στο αεροπλάνο -στέλνοντας και φωτογραφία.
Η φωτογραφία της «μητέρας» του που υποτίθεται ότι βρισκόταν στο αεροπλάνο ήταν της μεξικανής Τζένι Ριβέρα, που είχε σκοτωθεί το 2012 σε πτώση μικρού αεροσκάφους στο Μεξικό.