Σε εξίσωση για γερούς λύτες έχει μετατραπεί η διαδικασία για τον μετασχηματισμό των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η οποία έχει ξεκινήσει, επίσημα τουλάχιστον, από το περασμένο καλοκαίρι, με την υλοποίηση ενός πλάνου για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του οργανισμού, το οποίο περιλαμβάνει τη μείωση του αριθμού των καταστημάτων (έκλεισαν 143 ταχυδρομεία σε όλη την επικράτεια), την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, την καταγραφή και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του καθώς και την κεντρικοποίηση της δραστηριότητας σε δύο κομβικά κέντρα διανομής και διαλογής σε Αττική και Βόρεια Ελλάδα.
Απώτερος στόχος είναι να γυρίσει το πρόσημο των οικονομικών επιδόσεων από αρνητικό σε θετικό, κάτι που υπολογίζεται ότι θα πάρει ακόμη δύο χρόνια ενώ στη συνέχεια θα αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής προκειμένου να μειωθεί η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στην εταιρεία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της τρέχουσας διοίκησης υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα, η φετινή χρήση χαρακτηρίζεται σαν μια χρονιά σταθεροποίησης προκειμένου η θυγατρική του Υπερταμείου να οδηγηθεί σε οργανική κερδοφορία το 2025, μια πρόβλεψη που εγείρει μια σειρά από ερωτήματα, εάν λάβει κανείς υπόψη τις ζημιές των 28 εκατ. ευρώ και τα αρνητικά ίδια κεφάλαια των 102 εκατ. ευρώ το 2022 με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία του 2022.
Πλάνο αλά ΔΕΗ
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το πλάνο του Υπερταμείου, προσβλέπει σε εξορθολογισμό στα οικονομικά του οργανισμού σε βάθος διετίας, παράμετρος, η οποία θα σηματοδοτήσει την έναρξη της διαδικασίας για την πώληση των ΕΛΤΑ μέσα από την εύρεση ενδιαφερόμενου επενδυτή, ο οποίος δεν αποκλείεται να προέλθει και από το εξωτερικό. Επομένως, σχέδιο είναι να ακολουθηθεί ένα μοντέλο αναδιάρθρωσης, ακολουθώντας το παράδειγμα της ΔΕΗ.
Ωστόσο, ο κλάδος των μεταφορών, ο οποίος σχηματοποιήθηκε σχεδόν εκ νέου στη διάρκεια των ετών της πανδημίας του κορονοϊού, εμφανίζει τις δικές του δυσκολίες (η δραστηριότητα από το γράμμα έχει πέσει δραματικά και έχει ανέβει κατακόρυφα το δέμα) ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένει η αγορά, την έκβαση των εν εξελίξει συζητήσεων για την πώληση του μεγαλύτερου παίκτη στις εγχώριες ταχυμεταφορές, της ACS Courier από τον όμιλο Quest του Θεόδωρου Φέσσα.
Θυμίζουμε ότι οι πρώτες προσπάθειες για την οικονομική εξυγίανση έλκουν τις ρίζες τους το 2021 όταν έλαβε χώρα ένα δαπανηρό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου περίπου 2.000 εργαζομένων για το οποίο ξοδεύτηκαν 112,233 εκατ. ευρώ, επιβαρύνοντας σημαντικά τα οικονομικά αποτελέσματα. Το παράδοξο είναι ότι παρά το υψηλό κόστος της εθελουσίας, ο αριθμός του προσωπικού παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα με προηγουμένως καθώς τα κενά “αναπληρώθηκαν” με συμβάσεις έργου προς τρίτους.
Σήμερα το προσωπικό ξεπερνά τους 5.000 εργαζόμενους εκ των οποίων οι άνω των 3.000 είναι μόνιμοι υπάλληλοι και οι υπόλοιποι είναι συμβασιούχοι. Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι παρά τον μεγάλο αριθμό εργαζομένων, παρατηρείται ένα τεράστιο χάσμα σε επίπεδο στελέχωσης στα ανώτερα κλιμάκια της διοίκησης καθώς τα ΕΛΤΑ εδώ και αρκετούς μήνες αναζητούν διευθυντές σε καίριες θέσεις.
Ματίνα Χαρκοφτάκη
Πηγή capital.gr