Παγκοσμίως οι εφοπλιστές που έχουν περισσότερα από 40 πλοία της ίδιας κατηγορίας είναι ελάχιστοι. Στην Ελλάδα, στην κατηγορία των boxships, όπου οι Ελληνες εφοπλιστές συνεχώς ενισχύουν την παρουσία τους, έξι είναι αυτοί που έχουν το προνόμιο να διαθέτουν πάνω από 40 πλοία κοντέινερ.
Ο λόγος για τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο, τον Γιάννη Κούστα, τον Γιώργο Γιουρούκο, τον Γιώργο Λογοθέτη, την Αγγελική Φράγκου και τον Νικόλαο Πατέρα. Εξ’ αυτών, μόνο δύο, Λογοθέτης και Πατέρας, δεν είναι εισηγμένοι στη Νέα Υόρκη.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι Greeks, μέσα σε μια δεκαετία αύξησαν από 5% σε άνω του 15% το μερίδιο ελέγχου τους στην παγκόσμια δυναμικότητα μεταφοράς κοντέινερ, ουσιαστικά ισοφαρίζοντας το ποσοστό των Γερμανών πλοιοκτητών. Οπλα τους, δεν είναι μόνο η ισχυρή ρευστότητα που διαθέτουν οι ελληνικές ναυτιλιακές, αλλά και η παράδοση, καθώς οι ναυλωτές δείχνουν σταθερά την προτίμησή τους σε ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές για μεταφορά των προϊόντων τους, γεγονός που αποδεικνύεται και από τα συμβόλαια χρονοναύλωσης που έχουν όλα τα πλοία, εξασφαλίζοντας απασχόληση, πριν καν πέσουν στο νερό (όταν πρόκειται για νεότευκτα) ή πριν καν ενταχθούν στους στόλους, όταν πρόκειται για εξαγορές μεταχειρισμένων.
Κωστής Κωνσταντακόπουλος
Ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, συνεχιστής του θρυλικού καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου με την Costamare διαθέτει 72 containerships και έχει σε εξέλιξη νέο ναυπηγικό πρόγραμμα. Μέχρι τώρα έχει παραλάβει τρία από τα πέντε πλοία χωρητικότητας 13.000 TEUs τα οποία είναι σε μακροχρόνια ναύλωση 10ετίας. Εντυπωσιακό το γεγονός ότι από τον στόλο της ναυτιλιακής, σύμφωνα με brokers όπως η Alphaliner, μόλις το 1,6% είναι ανενεργό και πρόκειται για πλοία που βρίσκονται στα ναυπηγεία για τοποθέτηση scrubbers. Με τους ναύλους να ανεβαίνουν διαρκώς, η αναμονή των επενδυτών ότι τα κέρδη της εισηγμένης στο NYSE ναυτιλιακής (25,2 εκατομμύρια δολάρια το γ΄ τρίμηνο του 2020) θα εκτοξευθούν φαίνεται απολύτως λογική…
Γιάννης Κούστας
Η Danaos του Γιάννη Κούστα έχει 63 containerships αλλά ετοιμάζεται να εντάξει 2 ακόμη πλοία και να εκτοξεύσει τη συνολική της μεταφορική ικανότητα άνω των 400.000 teu. Πρόκειται για δύο πλοία που απέκτησε από την Offen Group, τα CPO Bremen και CPO Hamburg, ηλικίας 10 ετών και χωρητικότητας 6.520 TEUs, έναντι 31 εκατ. δολαρίων έκαστο. Φυσικά, η ναυτιλιακή του δρος Κούστα κατέγραψε ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα τρίτου τριμήνου, με τον εφοπλιστή να διατυπώνει αισιόδοξες εκτιμήσεις για την πορεία της ναυλαγοράς των containerships, την οποία χαρακτηρίζει «φαινόμενο».
Γιώργος Γιουρούκος
Ο Γιώργος Γιουρούκος συγχώνευσε πριν από δύο χρόνια το στόλο του Technomar με την Global ship lease που ελέγχει 43 πλοία δημιουργώντας ένα στόλο 56 πλοίων, με εξαιρετικές προοπτικές. Ετσι, πλέον διαθέτει 56 πλοία εκ των οποίων 43 ανήκουν στην Global Ship Lease NY μετά την εξαγορά, σε μια αγορά με τέτοιες προοπτικές.
Γιώργος Λογοθέτης
Η Lomar Shipping του Γιώργου Λογοθέτη πριν λίγες εβδομάδες έκλεισε ντιλ ύψους 73 εκατ. ευρώ με το κινεζικό ναυπηγείο Zhoushan Changhong για την απόκτηση δύο πλοίων κοντέινερ ικανότητας 5.300 TEUs τα οποία θα προστεθούν στο στόλο των 52 πλοίων που ήδη διαθέτει. Ο Γ. Λογοθέτης φημίζεται για την ικανότητα που έχει να αγοράζει φτηνά και να πουλάει ακριβά, εκμεταλλευόμενος τις χρονικές συγκυρίες της αγοράς, όπως έκανε, π.χ., το 2018, πουλώντας το Wuhan Trader, που είχε αγοράσει μόλις 2 χρόνια πριν έναντι 3,8 εκατ. δολαρίων, για 10 εκατομμύρια!
Αγγελική Φράγκου
Άμβλυνση στα επίπεδα των ναύλων το επόμενο διάστημα αναμένει η πρόεδρος και CEO της Navios Maritime Containers. Η Χιώτισσα πλοιοκτήτρια βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων της Wall Street το τελευταίο διάστημα, καθώς έχει προτείνει την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της εισηγμένης Navios Containers, γεγονός που θα σημάνει την έξοδο της εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την αμερικανική χρηματαγορά. Συνολικά, ο όμιλος της Αγγελικής Φράγκου διαθέτει 46 containerships και βρίσκεται σε φάση ανανέωσης του στόλου της.
Νικόλας Δ. Πατέρας
Η Contships του Νικόλα Δ. Πατέρα βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση ευκαιριών για την αγορά container feeder vessels μεταξύ 700-1.500-teu και είναι ο παγκόσμιος κυρίαρχος στη συγκεκριμένη κατηγορία. Η οικογένεια Πατέρα δραστηριοποιείται στη ναυτιλία από το 1870, επομένως δεν είναι τυχαίο που έχει την εμπιστοσύνη των Charterers όλου του κόσμου.
Ο εφοπλιστής, ο οποίος έχει τη φήμη του κορυφαίου dealmaker, καθώς γιγαντώνει τον στόλο του αγοράζοντας πλοία στις καλύτερες δυνατές τιμές, φαίνεται πως δεν αρκείται ούτε… στην πρώτη θέση. Η Contships, που ιδρύθηκε το 2005, σχεδιάζει να μεγαλώσει τον στόλο της στα 45 (από 40 σήμερα) πλοία, αυξάνοντας το επενδυτικό της πρόγραμμα στα 300 εκατομμύρια δολάρια με σκοπό το επόμενο έτος να μεταφέρει 1.000.000 teu εμπορευμάτων. Αν και παράγοντες της αγοράς εξηγούν ότι μπορεί να δούμε ακόμα μεγαλύτερα πράγματα από τη ναυτιλιακή, καθώς ο Ν. Πατέρας αρέσκεται στις «εκπλήξεις», όπως τις μαζικές εξαγορές στόλων άλλων ναυτιλιακών…
Πηγή: Εφημερίδα DEAL