Στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Υποδομών & Μεταφορών – ITC 2021, που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr συζητήθηκαν θέματα που αφορούν την υπογειοποίηση της Ποσειδώνος αλλά και τον ρόλο των μεγάλων επενδύσεων σε υποδομές για την αναγέννηση σημαντικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας, όπως ο τουρισμός, το real estate και η βιομηχανία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ημερησίας, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, στην ομιλία του υποστήριξε ότι «ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε τόσο ευνοϊκές προοπτικές ανάπτυξης» ενώ κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην επένδυση στο Ελληνικό, αλλά και στη μείωση του ΕΝΦΙΑ, τόνισε πως «βρισκόμαστε σε μία φάση αναγέννησης της αγοράς ακινήτων, με προσέλκυση επενδύσεων από όλο τον κόσμο».
Αναφερόμενος στην απόφαση της κυβέρνησης για την αναγέννηση και ψηφιοποίηση της ελληνικής βιομηχανίας, προκειμένου να δημιουργηθεί το αναγκαίο περιβάλλον για την αναγέννηση της παραγωγής στην χώρα είπε πως «μία παραγωγική Ελλάδα είναι μπροστά μας».
Για τον τουρισμό, ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι «παραμένουμε συγκρατημένοι αισιόδοξοι», ενώ εξέφρασε την εκτίμηση ότι, με τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση, «θα φθάσουμε στο τείχος ανοσίας που θέλουμε».
«Σε κάθε περίπτωση η άνοδος της φήμης της Ελλάδας, όταν η πανδημία περάσει θα μας δώσει την ευκαιρία να στήσουμε την τουριστική μας βιομηχανία σε τελείως διαφορετική βάση», ανέφερε χαρακτηριστικά, κάνοντας λόγο για σημαντική αναβάθμιση του παραγόμενου τουριστικού προϊόντος με τις νέες επενδύσεις που πραγματοποιούνται.
«Αν όλοι δουλέψουμε με τον τρόπο που δουλεύουμε σήμερα, μετά την έξοδο από την πανδημία, οι προοπτικές της οικονομίας θα είναι εκπληκτικές», τόνισε.
Ζωντανός: Η υπογειοποίηση της Ποσειδώνος
Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Ζωντανός, Chief Planning, Design & Construction Officer για το έργο του Ελληνικού από τη Lamda Development, επισήμανε την πρόσφατη εξέλιξη μεταβίβασης των μετοχών, η οποία ανοίγει τον δρόμο υλοποίησης του έργου, εκφράζοντας ταυτόχρονα την ικανοποίησή του.
Όπως αποκάλυψε ο κ. Ζωντανός, η πρώτη δημοπράτηση έργου υποδομής στο Ελληνικό θα αφορά στην υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, την οποία και χαρακτήρισε ως το σημαντικότερο έργο του είδους του. Επίσης, ανέφερε ότι πρόκειται για ένα ώριμο μελετητικά έργο, στο οποίο απασχολήθηκαν Έλληνες επιστήμονες. «Είναι ένα καθαρά ελληνικό έργο» είπε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, ο κ. Ζωντανός ανέλυσε τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου του Ελληνικού και δήλωσε ότι «είναι πλήρως χρηματοδοτημένο», επισημαίνοντας και την πρόσφατη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Ο κ. Ζωντανός επεσήμανε την έμφαση που δίνεται στη
διαφάνεια εντός της εταιρείας, καθώς και τις τεχνολογικές καινοτομίες που αξιοποιούνται. Τέλος, αναφέρθηκε στις συνέργειες με μεγάλες εταιρείες για την ανάπτυξη τουριστικών και εμπορικών επενδύσεων, καθώς και σε υπηρεσίες υγείας και ευεξίας.
Φιλιόπουλος: Στρατηγικές επενδύσεις 12 δισ. ευρώ
«Η συνεισφορά των στρατηγικών επενδύσεων στην εθνική και τοπική οικονομία, αλλά και στην κοινωνία είναι ουσιαστική, καθώς συμβάλλουν στην τόνωση της απασχόλησης, την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ισόρροπη ανάπτυξη», ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Enterprise Greece, κ. Γιώργος Φιλιόπουλος.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της, η Enterprise Greece προχώρησε στην εκπλήρωση των καταστατικών της στόχων, προσαρμόστηκε σε νέα εργαλεία και επέδειξε ταχύτητα στην ανάληψη πρωτοβουλιών, καθώς εν μέσω ακυρώσεων διεθνών εκθέσεων και συνεδρίων επιτάχυνε τον ψηφιακό της μετασχηματισμό προκειμένου να ακολουθήσει τη νέα πραγματικότητα. Επίσης, προχώρησε σε ένα πλήθος συνεργασιών με παγκόσμιας εμβέλειας ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπως η eBay, ενώ σύναψε και συμφωνίες με εταιρείες-κολοσσούς, όπως δείχνει και η υλοποίηση του Αστυπάλαια 4.0 από τη Volkswagen.
Συνολικά το ύψος των έργων που έχουν ενταχθεί και όσων αξιολογούνται προς ένταξη ξεπερνά τα 12 δισ. ευρώ. «Αξιοσημείωτος είναι ο αριθμός των επενδύσεων που έχει ενταχθεί στο καθεστώς Στρατηγικών Επενδύσεων από το 2011 έως σήμερα. Αυτές ανέρχονται στα 8,3 δισ. ευρώ και έχουν δημιουργήσει 6.335 θέσεις εργασίας», ανέφερε.
«Από τον Ιούλιο του 2019 έως και σήμερα, έχουν ενταχθεί 19 έργα με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 4 δισ. ευρώ και 3.051 θέσεις εργασίας, ενώ σε στάδιο ωρίμανσής βρίσκονται 20 έργα με συνολικό προϋπολογισμό 4,4 δισ. ευρώ», είπε. Παράλληλα, μέσα στο τελευταίο έτος, σε συνθήκες πανδημίας και lockdown, υποστηρίχθηκαν 47 επενδυτικά αιτήματα και συντάχθηκαν 70 επενδυτικές προτάσεις.
Επίσης, κατά τον κ. Φιλιόπουλο, η Enterprise Greece έχει συγκεντρώσει στο portfolio της πάνω από 300 έργα σε σχεδόν όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Πρόκειται για έργα τα οποία αποτελούνται τόσο από επιχειρηματικά σχέδια υφιστάμενων εταιρειών, όσο και από νέα έργα ανάπτυξης (green field), που προωθούνται συστηματικά στη διεθνή επενδυτική κοινότητα, μέσω στοχευμένου προγράμματος προβολής.
Δημητριάδης: Αξιοποιούμε 70.000 τίτλους
«Καλούμαστε να αξιοποιήσουμε πάνω από 70.000 τίτλους, προς όφελος του Δημοσίου», τόνισε από την πλευρά του ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ). «Τα ακίνητα αυτά πρέπει να ωριμάσουν», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «στόχος είναι να ανατεθεί η λειτουργία των ακινήτων σε ιδιωτικές εταιρείες». Εξέφρασε δε, την ανάγκη να μεγιστοποιηθεί η αξία των assets, καθώς και τα οφέλη προς τις τοπικές κοινωνίες, ενώ έκανε γνωστό ότι η ΕΕΣΥΠ βρίσκεται σε διαδικασία ενσωμάτωσης των ESG.
«Στόχος μας είναι να γίνουμε πιο ενεργοί μέτοχοι και να κάνουμε έναν σχεδιασμό για να δούμε πώς ακριβώς θα αξιοποιήσουμε δυναμικά το real estate», ανέφερε χαρακτηριστικά και τόνισε ότι: «Στόχος είναι να δούμε τις συνέργειες για μία ολιστική προ-οπτική».
Καλλιάς: Η πιστοποίηση είναι ανάπτυξη και πολιτισμός
Για τη σημασία των υπηρεσιών πιστοποίησης και ελέγχου στα μεγάλα έργα υποδομών μίλησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της TÜV AUSTRIA Hellas, κ. Ιωάννης Καλλιάς.
Ο κ. Καλλιάς τόνισε τον βαρύνοντα ρόλο που διαδραματίζει η πιστοποίηση και ο έλεγχος για την αειφορία όχι μόνο για τις υποδομές, αλλά και για τις μεταφορές, το real estate, τον τουρισμό και τη βιομηχανία. Ωστόσο, υπογράμμισε πως υπάρχει ακόμα στην Ελλάδα και τη Νότια Ευρώπη μία νοοτροπία «αναγκαίου κακού» όσον α-φορά στις υπηρεσίες αξιολόγησης και πιστοποίησης.
Εντούτοις, επισήμανε τον πολλαπλασιαστικό ρόλο που παρέχουν οι υπηρεσίες, καθώς σύμφωνα με διεθνείς έρευνες εκτιμάται πως για κάθε δολάριο που επενδύεται στην πιστοποίηση των υποδομών, εξοικονομούνται 60 κατά την περίοδο κατασκευής και 90 κατά τη λειτουργία, ενώ πρόσθεσε πως για τις μεταφορές και τις υποδομές το μέσο κόστος πιστοποίησης και ελέγχου ενός έργου ανέρχεται στο 3,5% του προϋπολογισμού του.