Οι επενδυτές «διέγραψαν» 50 δισ. δολάρια από την αξία της Tesla την Τρίτη, παρά την υπόσχεση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Έλον Μασκ, πως θα μειώσει τα κόστη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τόσο δραστικά που θα είναι δυνατή η αγορά ενός οχήματος που θα μπορεί να κινείται αυτόνομα σε τιμή 25.000 δολαρίων- αλλά σε τουλάχιστον τρία χρόνια.
Η αξία της Tesla έπεσε κατά 20 δισ. δολάρια μέσα σε τουλάχιστον δύο ώρες την Τρίτη, καθώς ο Μασκ και άλλα στελέχη της εταιρείας παρουσίασαν τη νέα τους μπαταρία και τις κατασκευαστικές στρατηγικές. Η μετοχή έκλεισε με πτώση 5,6% και ακολούθησε άλλο ένα 6,9% αργότερα.
«Τίποτα από αυτά που είπε ο Μασκ για τις μπαταρίες δεν είναι βέβαιο» είπε ο Κρεγκ Ίρβιν, αναλυτής της Roth Capital Partners. «Δεν υπήρχε τίποτα χειροπιαστό».
Οι επενδυτές περίμεναν δύο σημαντικές ανακοινώσεις στην πολυδιαφημισμένη «Battery Day» του Μασκ: Την ανάπτυξη μιας μπαταρίας «ενός εκατομμυρίου μιλίων» κατάλληλης για 10 και άνω χρόνια, και έναν συγκεκριμένο στόχο μείωσης κόστους- εκφραζόμενο σε δολάρια ανά κιλοβατώρα- που θα επέφερε επιτέλους τη μείωση της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κάτω από αυτήν ενός βενζινοκίνητου. Ο Μασκ δεν έδωσε τίποτα από τα δύο- αντ’αυτού, υποσχέθηκε πως μέσα στα επόμενα χρόνια θα μειώσει τα κόστη των μπαταριών στο ήμισυ με νέα τεχνολογία και διαδικασίες προκειμένου να φέρει ένα «οικονομικό» ηλεκτρικό όχημα. «Σε τρία χρόνια…μπορούμε να έχουμε ένα αυτοκίνητο των 25.000 δολαρίων που θα είναι βασικά αντίστοιχο, ίσως και ελαφρώς καλύτερο, από ένα συγκρίσιμο βενζινοκίνητο» είπε σχετικά.
Ο Μασκ αναγνώρισε ότι η Tesla δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει τα σχέδια για το νέο όχημα και τις μπαταρίες του, ούτε τις διαδικασίες κατασκευής. Σημειώνεται πως η εταιρεία πολλές φορές δεν έχει πιάσει τους στόχους που έχει θέσει ο ίδιος.
Η Tesla επιδιώκει να είναι σε θέση να φτιάχνει μέχρι και 20 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα τον χρόνο. Φέτος, η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της αναμένεται να διαθέσει 80 εκατ. αυτοκίνητα παγκοσμίως.
Η κατασκευή ενός οικονομικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου «ήταν πάντα το όνειρό μας, από την αρχή της εταιρείας» είπε ο Μασκ σε ένα online κοινό άνω των 270.000 ατόμων. Η Tesla παρουσίασε επίσης την Τρίτη ένα νέο Model S Plaid, ένα σεντάν εμβέλειας 520 μιλίων που μπορεί να φτάσει ταχύτητα 320 χλμ/ ώρα, με τις παραδόσεις να αρχίζουν το 2021. Το Plaid εμφανιζόταν την Τρίτη στην ιστοσελίδα της εταιρείας σε τιμή περίπου 140.000 δολαρίων.
Για τη μείωση του κόστους των οχημάτων ο Μασκ περιέγραψε μια νέα γενιά μπαταριών που θα είναι ισχυρότερες, μακροβιότερες και στο μισό κόστος από τις υπάρχουσες κυψέλες της εταιρείας. Οι νέες μεγαλύτερες κυλινδρικές κυψέλες της Tesla θα παρέχουν πέντε φορές περισσότερη ενέργεια, έξι φορές περισσότερη ισχύ και πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια, είπε ο Μασκ, προσθέτοντας πως η πλήρης παραγωγή είναι περίπου τρία χρόνια μακριά.
Για να μειωθούν περαιτέρω τα κόστη, ο Μασκ είπε πως η Tesla σχεδιάζει να ανακυκλώνει κυψέλες μπαταριών στο «gigafactory» στη Νεβάδα, εκμηδενίζοντας παράλληλα το κοβάλτιο- ένα από τα ακριβότερα υλικά μπαταριών. Επίσης, σχεδιάζει να κατασκευάζει δικές της κυψέλες σε αρκετά, σε μεγάλο βαθμό αυτοματοποιημένα, εργοστάσια ανά τον κόσμο.
(με πληροφορίες από Reuters)