Σε πρόσφατη ανάλυση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής -ΕΛΣΤΑΤ- διαπιστώνεται αύξηση του χρέους στα 315 δις ευρώ το β’ τρίμηνο του 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής αρχής, τα έσοδα του προϋπολογισμού το δεύτερο τρίμηνο του 2016 διαμορφώνονται σε 20,63 δισ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες σε 20,43 δισ. Ευρώ.
Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Follow @j_koutroubis
Στα 5,244 δισ. ευρώ (25,4% του συνόλου των εσόδων) διαμορφώθηκαν το β’ τρίμηνο εφέτος τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης από τους φόρους στο εισόδημα και την περιουσία, έναντι 5,301 δισ. ευρώ (26,9% του συνόλου) το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
Ενώ, οι φόροι στην παραγωγή και στις εισαγωγές ανήλθαν σε 6,963 δισ. ευρώ (33,8% του συνόλου) από 6,124 δισ. ευρώ (31,1% του συνόλου) το β’ τρίμηνο πέρυσι. Τα συνολικά έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν σε 20,630 δισ. ευρώ το β’ τρίμηνο 2016 από 19,709 δισ. ευρώ το β’ τρίμηνο 2015.
Στο σκέλος των δαπανών, σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους τριμηνιαίους μη χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς της Γενικής Κυβέρνησης, οι αμοιβές εξηρτημένης εργασίας ανήλθαν σε 5,410 δισ. ευρώ (26,5% των συνολικών δαπανών) από 5,353 δισ. ευρώ (25,1% του συνόλου) το β’ τρίμηνο πέρυσι.
Οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές ανήλθαν εφέτος σε 9,471 δισ. ευρώ (46,4% του συνόλου) από 9,609 δισ. ευρώ (45% του συνόλου) πέρυσι. Οι συνολικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν σε 20,430 δισ. ευρώ, από 21,336 δισ. ευρώ και ειδικά οι πρωτογενείς δαπάνες σε 18,935 δισ. ευρώ από 19,689 δισ. ευρώ. Όσον αφορά στο δημόσιο χρέος, αυτό διαμορφώθηκε στο τέλος του β’ τριμήνου εφέτος σε 315,290 δισ. ευρώ, από 301,266 δισ. ευρώ στο τέλος του β’ τριμήνου πέρυσι.
Τα σενάρια για το χρέος
Η μέση διάρκεια αποπληρωμής είναι σήμερα 28 χρόνια. Μπορούμε να την αυξήσουμε στα 32,5 χρόνια για να προσαρμόσουμε τις αποπληρωμές και να αποφύγουμε κάποιες μεγάλες αυξήσεις στο προφίλ των αποπληρωμών. Δεύτερον, εξετάζουμε μέτρα για να μειωθεί ο κίνδυνος από τα επιτόκια. Και τρίτον, είναι η άρση μίας μεγάλης αύξησης των επιτοκίων το 2017 για ένα μικρό μέρος του ελληνικού χρέους».
Το χαμηλότερο κόστος εξυπηρέτησης έχουν τα δάνεια από τα κράτη της Ευρωζώνης καθώς ανέρχεται σε euribor 3μηνου +0,5% (δηλαδή 0,65%-0,82%) και τα δάνεια από EFSF/ESM με το επιτόκιο να κυμαίνεται μέχρι το 2020 κάτω του 2%. Ωστόσο στη συνέχεια προβλέπεται αύξηση των επιτοκίων τα οποία μετά το 2030 θα σταθεροποιηθούν σε επίπεδα κοντά στο 4%.
Αντίθετα, το μέσο επιτόκιο δανεισμού από το ΔΝΤ ανέρχεται σε 3,83%, από τα ομόλογα των ιδιωτών επενδυτών στο 3,75%, από τα ειδικά και διακρατικά δάνεια εξωτερικού (ΕτΕΠ) στο 4,25%, από τα ρέπος στο 4,45%, τα έντοκα γραμμάτια στο 2,84% και τα λοιπά δάνεια εσωτερικού-εξωτερικού στο 3,2%.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι μελέτες διεθνών επενδυτικών οίκων για το ελληνικό χρέος. Για παράδειγμα η Barclays εκτιμά ότι μπορεί να καταστεί βιώσιμο ακόμη και χωρίς «κούρεμα» στην ονομαστική του αξία, με επιμήκυνση της διάρκειας των δανείων κατά τουλάχιστον 20 χρόνια με παράλληλη περίοδο χάριτος για τους τόκους. Ετσι θα μειωθούν οι μεικτές χρηματοδοτικές ανάγκες σε διαχειρίσιμα επίπεδα και το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα εισέλθει σε πτωτική τροχιά. Παρ’ όλα αυτά, η ανάλυση της τράπεζας δείχνει ότι μακροπρόθεσμα θα χρειαστεί και νέα ελάφρυνση.
Τέλος, το χρέος δείχνει να αυξάνεται όλο και περισσότερο, το ίδιο και οι οφειλές των πολιτών προς το κράτος. Πέρα του ότι γρήγορα θα πρέπει να βρεθεί και να αποφασιστεί μία λύση για το χρέος, σίγουρα στο μεταξύ θα πρέπει να γίνει ότι είναι εφικτό προκειμένου να μειωθούν οι οικονομικές απαιτήσεις από τους πολίτες και να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο.