Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, υπεγράφη κατά την διάρκεια συνεδρίασης του Δ.Σ. του Ε.Β.Ε.Π. από τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου, Βασίλη Κορκίδη, και τον Πρόεδρο του Συνδέσμου, Διονύση Θεοδωράτο, παρουσία του υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Παππά.
Εστιάζοντας στο μνημόνιο Ε.Β.Ε.Π. – Σ.Ε.Ε.Ν., όπως ανέφερε ο κ. Κορκίδης, η συνεργασία των δύο φορέων έχει ως αντικείμενο την ανάληψη κοινών δράσεων στο πλαίσιο ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού ενίσχυσης θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος, με έμφαση την υποστήριξη θέσεων και αιτημάτων προς τα κέντρα αποφάσεων, για τη βελτιστοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου λειτουργίας της επιχειρηματικότητας του κλάδου στην Ελλάδα, καθώς και τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης πολιτικής ουσιαστικής ενίσχυσης, καθώς και αξιοποίησης χρηματοδοτικών εργαλείων και πόρων.
Στη στοχοθέτηση του μνημονίου, παράλληλα, εμπεριέχεται η ανάδειξη των προβλημάτων και η αποτελεσματική αντιμετώπιση των δομικών εμποδίων, λαμβάνοντας υπόψη την εποχικότητα του κλάδου, το κόστος λειτουργίας, τις μεταβολές στο επιχειρηματικό περιβάλλον, της προσαρμογής στη χρήση νέων περιβαλλοντικών τεχνολογιών και αντιμετώπισης του κόστους μετασκευής/ναυπήγησης ή άλλων τεχνολογικών συστημάτων ή απαιτήσεων, καθώς και της οικοδόμησης συνεργασιών με τους εμπλεκόμενους φορείς για την αναβάθμιση των υπηρεσιών επιμέρους τομέων κοινού ενδιαφέροντος, αλλά και μέσω εκσυγχρονισμένης εκπαίδευσης και κατάρτισης των εργαζομένων της.
Δεδομένου ότι στη διεθνή αγορά, η διαθεσιμότητα πλοίων κατάλληλων για την ακτοπλοΐα μας, και μάλιστα μικρής ηλικίας, σπανίζει, ενώ δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου διαθέσιμα πλοία που να πληρούν τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου τόνισε ότι οι ελληνικές ναυπηγικές μονάδες μπορούν να δώσουν μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση και στο πεδίο των μετασκευών, εκφράζοντας την ελπίδα να κτιστούν από ελληνικά χέρια οι νέες μονάδες για τον ακτοπλοϊκό στόλο, υπενθυμίζοντας το επιτυχές εγχείρημα που είχε γίνει προ ετών με τη ναυπήγηση Ε/Γ-Ο/Γ στην ακτοπλοΐα.
Σ.Ε.Ε.Ν. και Ε.Β.Ε.Π. συμφώνησαν ότι πρέπει τα συναρμόδια υπουργεία να λάβουν άμεσα μέτρα ενίσχυσης του τομέα, ιδιαίτερα σε μία χρονική συγκυρία όπου οι συνέπειες στα οικονομικά των επιχειρήσεων από την κρίση της πανδημίας και εντεύθεν, αλλά και από την αύξηση του κόστους των καυσίμων, θα φέρουν τις ακτοπλοϊκές εταιρίες σε ακόμη δυσχερέστερη θέση. Στο πλαίσιο αυτό, επίσης, εξετάστηκαν και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν, τόσο σε εθνικό, όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσα από τα οποία μπορούν να αντληθούν κεφάλαια.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Σ.Ε.Ε.Ν, Διονύσης Θεοδωράτος, τόνισε τη σημασία χάραξης των επιμέρους δράσεων για την απανθρακοποίηση και την “πράσινη” μετάβαση του ακτοπλοϊκού τομέα προκειμένου να συμβάλλει στη διατήρηση και προώθηση της παγκόσμιας ηγετικής θέσης της χώρας μας στις πράσινες ναυτιλιακές τεχνολογίες, υπηρεσίες και λύσεις για την περαιτέρω τόνωση και τη δημιουργία σύγχρονων θέσεων εργασίας, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων.
Ο κ. Θεοδωράτος αναφέρθηκε στις θεματικές ενότητες των προβλημάτων του τομέα που συνιστούν και τις προκλήσεις για την ακτοπλοΐα σημειώνοντας την αναγκαιότητα λήψης μέτρων για την επίλυση τους. Στο σημείο αυτό, επεσήμανε τη σημασία εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ακτοπλοΐας και της ισότιμης αντιμετώπισης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου με τις διεθνείς και εσωτερικές γραμμές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ανάλογες πολιτικές όπως και άλλων κρατών της Ε.Ε.
Ο Πρόεδρος του Σ.Ε.Ε.Ν. σημείωσε, επίσης, ότι είναι μία καλή ευκαιρία για την ανανέωση του στόλου ή αναζωογόνηση του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα της χώρας, ενώ εξήρε επίσης και την τεχνογνωσία που υπάρχει για το χτίσιμο πλοίων. Θα είναι ευχής έργον να αποταθούμε στις ελληνικές μονάδες τόσο για την κατασκευή νέων πλοίων, όσο και για τις μετασκευές που θα χρειαστούν για την πράσινη μετάβαση του στόλου. Σχολιάζοντας τα της λιμενικής πολιτικής, τόνισε, την σημασία επικαιροποίησης της λιμενικής διακυβέρνησης και υλοποίησης των λιμενικών υποδομών στήριξης της πράσινης μετάβασης (από ξηράς ηλεκτροδότηση των πλοίων κ.λ.π.) αλλά και εφαρμογής του κανονισμού 352/2017 για την απελευθέρωση λιμενικών υπηρεσιών. Δεν είναι δυνατόν, είπε καταλήγοντας, οι επιβάτες να πληρώνουν λιμενικά τέλη και αυτά να κατευθύνονται σε άλλες, άσχετες με τις λιμενικές υποδομές, επενδύσεις.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Παππάς, αναφέρθηκε στην πολιτική που ασκεί το υπουργείο Ναυτιλίας για την ενίσχυση της νησιωτικότητας. Μοναδικό μας μέλημα, είπε, είναι η ενίσχυση της νησιωτικότητας και η στήριξη των κατοίκων των νησιών αλλά και η συνολική βελτίωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων όλων των νησιών, ανεξαρτήτου μεγέθους για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η οικονομική δραστηριότητα, ιδιαίτερα του τουρισμού, καθώς τα πλοία της ακτοπλοΐας διακινούν τους τουρίστες από και προς αυτά. Με αφορμή αυτό, αναφέρθηκε και στις επί μέρους δράσεις που αναπτύσσονται για την ανάπτυξη των δρομολογιακών συνδέσεων, προς διευκόλυνση των επιβατών, τη μεταφορά εμπορευμάτων και την αύξηση των επισκεπτών στα νησιά, σημειώνοντας, ότι στο Υ.Ν.Ν.Π. καταβάλλονται άοκνες προσπάθειες για την επίλυση προβλημάτων της ακτοπλοΐας. Τέλος, επεσήμανε τον πολλαπλό ρόλο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τη σημασία του οποίου, όπως χαρακτηριστικά είπε δεν έχει κατανοήσει η κοινωνία, καθώς είναι ένα “πολύ-Υπουργείο”. Στη συνέχεια έκανε λόγο για το τρέχον έτος της ναυτικής εκπαίδευσης και για τις προσπάθειες προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Πηγή capital.gr