Ένα βήμα μπροστά κάνει το έργο ΣΔΙΤ του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που έχει μπλέξει σε εκκρεμότητες και καθυστερήσεις σχεδόν ένα χρόνο. Η έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των εργοταξίων για την κατασκευή του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη» φέρνει πιο κοντά την έναρξη της κατασκευής. Εντωμεταξύ, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, είναι θέμα ακόμα και ημερών η έκδοση του πρακτικού της επιτροπής που θα επισφραγίσει το αποτέλεσμα της μεγάλης παραχώρησης των 1,75 δισ. ευρώ για το «Χανιά – Ηράκλειο».
Με το ζήτημα των απαλλοτριώσεων να αποτελεί μεγάλο αγκάθι και για το δημόσιο έργο, «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», οι ρυθμοί στο τριπλό μέτωπο του ΒΟΑΚ παραμένουν πολύ πιο αργοί από όσο επιβάλλουν οι ασφυκτικές προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα από τα δικαστήρια για την υπαγωγή του έργου στις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, πήρε αρχικώς αναβολή για τον Σεπτέμβριο του 2024.
Εξέλιξη που θα τίναζε στον αέρα τη χρηματοδότηση 227 εκατ. ευρώ από το RRF, εκ των οποίων 90 εκατ. για το έργο ΣΔΙΤ. Μετά από αίτημα, η εκδίκαση «τραβήχτηκε» μεν πίσω στον Μάρτιο, αλλά δεν έλυσε το σύνολο του προβλήματος.
Την κατασκευή του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ. Επί του παρόντος, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, έχουν εγκριθεί οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Τα δύο εργοτάξια του Χερσόνησος – Νεάπολη
Η έγκριση της τεχνικής περιβαλλοντικής μελέτης (ΤΕΠΕΜ) των δύο εργοταξίων που αφορούν στο ΣΔΙΤ «Χερσόνησος – Νεάπολη», ανοίγει τον δρόμο για τις προπαρασκευαστικές εργασίες, ώστε να εγκατασταθούν τα απαραίτητα μηχανήματα έργου, ο μηχανολογικός εξοπλισμός και οι υποστηρικτικές υποδομές για να μπει στην εκκίνηση η εκτέλεση του έργου. Το πρώτο εργοτάξιο βρίσκεται σε έκταση 31,8 στρ. στο ύψος της Χερσονήσου και το δεύτερο στην περιοχή του Βραχασίουμε επιφάνεια περί τα 16 στρ.
Εντωμεταξύ, η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις εκτελεί ήδη γεωτεχνικές έρευνες και συντάσσει τις τοπογραφικές και συγκοινωνιακές μελέτες. Βάσει της σύμβασης, η περίοδος κατασκευής έχει διάρκεια 4 ετών και ολοκληρώνεται στις 21/04/2027, οπότε και θα ξεκινήσει η περίοδος λειτουργίας για 26 χρόνια.
Εντός καλοκαιριού στο Ελεγκτικό
Η κλεψύδρα μετρά ήδη αντίστροφα για το μεγαλύτερο κομμάτι του ΒΟΑΚ, την παραχώρηση από τα Χανιά ως το Ηράκλειο, που θεωρείται και το πιο επίφοβο σε σχέση με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι καθυστερήσεις έχουν ροκανίσει πολύτιμο χρόνο για το έργο, που σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υπογραφεί εντός του 2024.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα εκδοθεί το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης σχετικά με τις οικονομικές προσφορές των υποψηφίων, προκειμένου να αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος. Θεωρείται μάλιστα θέμα ημερών. Την καλύτερη προσφορά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταθέσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου κατά την κατασκευαστική περίοδο στα 693 εκατ. ευρώ και την επιδότηση στη λειτουργία να αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Εν συνεχεία, θα συνταχθούν τα συμβατικά έγγραφα, που αναμένεται να αποσταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο εντός Ιουλίου, ώστε με την έγκριση η σύμβαση να πάρει τον δρόμο της κύρωσης από τη Βουλή. Με την έναρξη της παραχώρησης εντός του 2025, θα ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του ποσοστού 15% του έργου, που έχει αντιστοιχηθεί με τη χρηματοδότηση των 200 εκατ. ευρώ από το RRF.
Ειδικότερα, εντός 24 μηνών από την έναρξη της παραχώρησης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες πολιτικού μηχανικού για την αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, μήκους 51 χλμ. Επίσης, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί, στο ίδιο διάστημα, οι εργασίες πολιτικού μηχανικού σηράγγων στα τμήματα Βρύσες – Ατσιπόπουλο (21,9 χλμ.) και Αμάρι – Σκαλέτα (12,4 χλμ.). Πρόκειται για αποκλειστικές τμηματικές προθεσμίες του έργου συνδεδεμένες με τη χρηματοδότηση.
Όλγα Κλώντζα, businessdaily.gr