Γράφει ο Γιάννης Νάκος
Σήμερα το μεσημέρι, λοιπόν, είχαμε την επιστροφή στην Αθήνα του κουαρτέτου των θεσμών, με τους Γιώργο Σταθάκη, Ντέλια Βελκουλέσκου, Ντέκλαν Κοστέλο, Ράσμους Ρέφερ και Νίκολα Τζιαμαριόλι να συναντώνται έπειτα από καιρό για να μπορέσουν να συνεννοηθούν επί της αρχής σε κάποια σημαντικά ζητήματα που υπήρχαν διαφωνίες στο πρόγραμμα.
Πληροφορίες αναφέρουν, πως στην συζήτηση ήταν παρών και ο Γιώργος Σταθάκης ο οποίος, όμως, φαίνεται να παρέμεινε μόνο μισή ώρα στην αίθουσα και μετέπειτα να αποχώρησε. Αξίζει να αναφερθεί, πως, όπως δήλωσε και ο κ.Τσακαλώτος, η συζήτηση ήταν μια γενικού τύπου εισαγωγική κουβέντα, στην οποία τέθηκαν επί τάπητος γνωστές αλλά και άγνωστες διαφωνίες που, ωστόσο, ως αποτέλεσμα είχαν να μην υπάρξει ένα minimum consensus σε αρκετά ζητήματα.
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει, η Τρόικα θα παραμείνει στην Αθήνα μέχρι 18 Μαρτίου και αναμένεται να επιστρέψει από το διάστημα 12-15 Απριλίου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας φέρνουν ξανά στο προσκήνιο τον αμερικανικό παράγοντα και τον εκπρόσωπο του το Δ..Ν.Τ να παραμένει πιστός στις απαιτήσεις του σχετικά με κάποια, όπως είχε χαρακτηρίσει η Αθήνα, «παράλογα» αιτήματα του που είχαν και έχουν μέχρι σήμερα να κάνουν κυρίως με την περικοπή των συντάξεων.
Παράλληλα όπως είναι φυσικό,το ποσό γρήγορα και αποτελεσματικά θα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις αλλά και συλλήβδην η αξιολόγηση εξαρτάται σε τεράστιο βαθμό από την ελληνική κυβέρνηση. Εκείνη μπορεί να αυξομειώνει τους ρυθμούς σύγκλισης και απόκλισης συμφερόντων με κύριο γνώμονα πάντοτε την καλύτερη εκπροσώπηση και διεκδίκηση των συμφερόντων του έθνους συνολικά.
«Κοινή συνισταμένη όλων των πλευρών»
Κύριο μέλημα όλων των εμπλεκομένων μερών, αποτελεί καταρχήν μία επίτευξη συμφωνίας βιώσιμης, δίκαιης, μα πάνω από όλα άμεσα εκτελέσιμη. Αν ικανοποιηθούν αυτές οι προκείμενες, τότε στο Eurogroup της 22 Απριλίου, θα έχουμε την τελική επισφράγιση των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους θεσμούς και θα έχει αποφευχθεί ο κίνδυνος οι διαπραγματεύσεις να ξεπεράσουν την 1η Μαΐου τότε που τα πράγματα στην ελληνική πραγματική οικονομία θα έχουν περιέλθει σε οριακό μη βιώσιμο σημείο.
«Που έχουν κολλήσει οι διαπραγματεύσεις»
Για καλύτερη και πιο εύκολη κατανόηση και αποτύπωση της πραγματικής υπόστασης των διαφόρων μεταξύ Ελλάδας και Δ.Ν.Τ νομίζω είναι χρήσιμη η ποσοτικοποίηση με αριθμούς των επικείμενων αμφισβητήσεων, προθέσεων και διαφόρων των εμπλεκομένων μερών.
1) Στο ασφαλιστικό οι δανειστές αξιώνουν μειώσεις και περικοπές στις συντάξεις γενικότερα. Τα ίδια αναμένεται να ισχύσουν όπως έγραψα και μέσα στην εβδομάδα για την εθνική σύνταξη, με τα πλαφόν και τους συντελεστές να μην μεταβάλλονται προς το παρόν.
2) Στη φορολογία εισοδήματος ενδεχομένως να υπάρξουν κάποιες αλλαγές που δεν έχουν βγει δημόσια, αλλά και σε αυτήν την περίπτωση αναμένεται να έχουμε αλλαγές που θα αφορούν στις νέες φορολογικές κλίμακες που, όπως και σε αυτήν την περίπτωση, είχα αναφέρει κατά την διάρκεια της εβδομάδας, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην καθιέρωση ενιαίας φορολογικής κλίμακας για μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες, ατομικές επιχειρήσεις, αλλά και τους αγρότες, με τους συντελεστές να μην αλλάζουν και σε αυτήν την περίπτωση με όσα θα γνωρίζουμε εντός ολίγων ημερών..
3) Ένα και ίσως από τα σημαντικότερα ζητήματα που καθυστερούν την πορεία και ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης, είναι αυτό της «πώλησης των κόκκινων δανείων» Σε αυτήν την περίπτωση Δ.Ν.Τ και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ζητούν την πώληση επιχειρηματικών καταναλωτικών και στεγαστικών δανείων και απορρίπτουν τις προτάσεις της κυβέρνησης που έχουν ως στόχο την διατήρηση της πρώτης κατοικίας εκτός του πλαισίου πώλησης.
4) Επιπροσθέτως, συνεχίζει να προωθείται το ζήτημα που αφορά το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση δεν βρίσκεται μόνη της σε αυτήν την προσπάθεια , καθώς είναι σε συνεργασία με την Υπηρεσία Υποστήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών.
Όπως έχει υπογράφει στη σύμβαση του μνημονίου το καλοκαίρι, προβλέπεται πως ο σκοπός του Ταμείου είναι να αποκτήσει και να διαχειριστεί 50 δισ. ευρώ σε βάθος 30ετίας και πως, λογικά, οι συμμετοχές του Δημοσίου θα αξιοποιηθούν πλήρως έως τα τέλη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018. Η νομική φόρμουλα στην συγκεκριμένη περίπτωση θα αντικατοπτρίζει το νέο ταμείο ως μία Ανώνυμη Εταιρεία στην οποία θα υπαχθούν ΤΑΙΠΕΔ, ΤΧΣ και η ΕΤΑΔ.
5) Τέλος στο τραπέζι παραμένει και το ζήτημα της ανεξαρτησίας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, καθώς σύμφωνα με σχέδιο νομού που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή έως τα μέσα Μαρτίου θα μετατραπεί σε αυτόνομο φορέα αρμόδιο για τα δημόσια έσοδα. Ακόμη θα αναφέρονται:
1) η νομική μορφή,
2) η οργάνωση,
3) το καθεστώς και
4) το πεδίο άσκησης των αρμοδιοτήτων του φορέα δημοσίων εσόδων,
5) οι εξουσίες και οι λειτουργίες του επικεφαλής και του συμβουλίου του φορέα
6) η σχέση του φορέα με το υπουργείο Οικονομικών και άλλους κυβερνητικούς φορείς,
Τέλος, και αν κάτι μπορεί να εξαχθεί ως συμπέρασμα έπειτα από μια ενδεχομένως καλή μελέτη και αξιολόγηση των προκείμενων, είναι πως τα πράγματα δεν πηγαίνουν και τόσο καλά όσο κάποιοι ήθελαν να μας τα παρουσιάσουν εξαρχής, και πως έπειτα από μια σωρεία λαθών εκ μέρους της κυβέρνησης πλέον τα πράγματα έχουν οδηγηθεί σε ένα σημείο που είτε θα επιτευχθεί για μια ακόμη φορά ένας επώδυνος συμβιβασμός με θύματα όλους αυτούς που πείστηκαν από την κυβερνητική πολιτική, είτε θα οδηγηθούμε σε μια περίοδο έντονης πολιτικής αβεβαιότητας που θα σημάνει ενδεχομένως και μια χειροτέρευση της διαπραγματευτικής πορείας.