«Η πολυτελής μόδα δεν μπορεί και δεν πρέπει να προσφέρεται για γρήγορη κατανάλωση. Δεν μπορεί ένα κοστούμι ή ένα σακάκι μου να κάθεται 3 εβδομάδες στο κατάστημα και μετά να θεωρείται ήδη ξεπερασμένο και να αντικαθίσταται από καινούρια, αλλά παρόμοια κομμάτια».
Αυτό το μικρό πλην περιεκτικό απόσπασμα από την ανοιχτή επιστολή του Giorgio Armani στο έγκριτο site μόδας WWD, συνοψίζει σε 3 γραμμές τον ελέφαντα στο δωμάτιο της βιομηχανίας της μόδας.
Η πανδημία του κορωνοϊού δεν τον δημιούργησε σε καμία περίπτωση -ήταν απλώς η αφορμή για να αρχίσει να επικοινωνείται η παρουσία του.
Η επιστολή του Armani συντάχθηκε ως απάντηση σε ένα μακροσκελές άρθρο-έρευνα που δημοσίευσε το WWD για τη μόδα στην μετά-κορωνοϊού εποχή.
Στο κείμενο με τίτλο «Θα οδηγήσει η πλημμύρα νέων συλλογών στο slow fashion;», διάσημοι σχεδιαστές όπως η Donatella Versace και ο Demna Gvasalia (καλλιτεχνικός διευθυντής του Balenciaga) αλλά και insiders του χώρου σε σημαντικές θέσεις, συζητούν για το καθεστώς πωλήσεων, λανσαρισμάτων και νέων συλλογών, με τις απόψεις να συγκλίνουν στην ανάγκη για λιγότερα, ποιοτικά και διαχρονικά ρούχα.
Αυτή, βέβαια, είναι μια συζήτηση που είχε ήδη ξεκινήσει στη μόδα στην αυγή του 2020 αλλά είχε ως επίκεντρο τον καταστροφικό ρόλο του fast fashion στο περιβάλλον. Τώρα, το χτύπημα στην οικονομία άλλαξε τα δεδομένα, αλλά ο στόχος και το συμπέρασμα παραμένουν ίδια -με την αλλαγή να έχει μετατοπιστεί από το πεδίο της επιλογής σε εκείνο του μονόδρομου.
«Έθετα για χρόνια αυτά τα ερωτήματα, σε συνεντεύξεις τύπου και μετά τα show μου, αλλά συχνά δεν ακουγόμουν ή είχα θεωρηθεί ως ηθικολόγος. Η σημερινή κατάσταση, εντούτοις, δείχνει ότι μία προσεκτική και στρατηγική επιστροφή σε χαμηλότερους ρυθμούς είναι ο μόνος τρόπος διαφυγής -ένας τρόπος να αποκτήσει ξανά αξία η δουλειά μας και να την επανεκτιμήσουν οι καταναλωτές. Η κάθοδος για τη βιομηχανία της μόδας ξεκίνησε όταν οι οίκοι άρχισαν να υιοθετούν τις πρακτικές της fast fashion», γράφει ο Armani.
Ένα από τα βασικά ζητήματα που συζητά τόσο ο Armani όσο και το άρθρο είναι η υπερ-προσφορά νέων συλλογών (4 με 5 λανσαρίσματα το χρόνο) που κάνουν τα παλιότερα να μοιάζουν ξεπερασμένα πολύ γρηγορότερα, αλλά και η αναντιστοιχία των συλλογών με τις εποχές -οι συλλογές για Άνοιξη/Καλοκαίρι παρουσιάζονται το φθινόπωρο της προηγούμενης χρονιάς, ενώ το Φεβρουάριο βλέπουμε στις Εβδομάδες Μόδας τα κομμάτια του ερχόμενου φθινοπώρου.
«Ποιος αγοράζει ένα ρούχο για να το κρατάει στη ντουλάπα μέχρι να έρθει η επόμενη σεζόν; Κανένας, ή ελάχιστοι, πιστεύω. Αυτό το σκεπτικό, που επιβάλλεται από τα πολυκαταστήματα, είναι λάθος και πρέπει να αλλάξει», γράφει ο Armani, τονίζοντας ότι η καλοκαιρινή συλλογή του, θα μείνει φέτος στα καταστήματα ως το Σεπτέμβρη (πράγμα ασυνήθιστο).
«Αυτή η κρίση, είναι μια ευκαιρία να επιστρέψουμε στην αυθεντικότητα. Αρκετά με τη μόδα ως μάρκετινγκ, αρκετά με τα cruise shows σε τοποθεσίες ανά τον κόσμο και τις μεγαλοπρεπείς επιδείξεις που σήμερα μοιάζουν ελαφρώς ανάρμοστες -τεράστια σπατάλη χρημάτων χωρίς νόημα», συμπεραίνει, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονικά μετριοπαθή στάση που κρατά σε σχέση με αντίστοιχες εκδηλώσεις.
«Πρέπει να είμαστε ενωμένοι και να λειτουργούμε συντονισμένα -αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό μάθημα που πρέπει να πάρουμε από αυτή την κρίση», κλείνει.
Με την αδήριτη ανάγκη για αλλαγή να πιέζει πλέον από παντού, η μόνη βεβαιότητα όσον αφορά το τοπίο της μόδας είναι ότι δε θα θυμίζει σε πολλά την τωρινή εικόνα του.