Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Μετά την πώληση του Αστέρα για 400 εκατομμύρια, αλλά και τα περιφερειακά αεροδρόμια στον χορό των αποκρατικοποιήσεων μπαίνει και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης του οποίου ο διαγωνισμός αναμένεται να ολοκληρωθεί πολύ σύντομα. Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης αναμένεται να πωληθεί στο 67% δίνοντας έτσι στον νέο ιδιοκτήτη την ελευθερία κινήσεων.
Αναλυτικότερα, στην τελική ευθεία βρίσκεται ο διαγωνισμός ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης με το due diligence report, το master plan και το επιχειρησιακό σχέδιο να αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του Ιανουαρίου και να καταστούν διαθέσιμα στους υποψηφίους επενδυτές άμεσα.
Αμέσως μετά θα πραγματοποιηθούν οι επισκέψεις των ενδιαφερόμενων επενδυτών στις εγκαταστάσεις του λιμανιού της συμπρωτεύουσας, ενώ οι σχετικές μελέτες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν τον επόμενο μήνα. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές νωρίς τον Απρίλιο και να αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής τον ίδιο μήνα.
Μάλιστα, το due diligence report, ή έκθεση δέουσας επιμέλειας, που διενεργείται από ανεξάρτητο διεθνή συμβουλευτικό και ελεγκτικό οίκο, τελεί υπό ολοκλήρωση και θα αναρτηθεί στο Virtual Data Room σύντομα.
Αναφορικά με το βασικότερο έγγραφο της ιδιωτικοποίησης, δηλαδή τη σύμβαση παραχώρησης, αναμένεται να είναι ανάλογο με αυτό του ΟΛΠ και έτσι η σύνταξή του και η διαβούλευση με τους επενδυτές αναμένεται να είναι κατά πολύ συντομότερες διαδικασίες από αυτές για τον Πειραιά.
Όπως και για τον ΟΛΠ έτσι και για τον ΟΛΘ ο διαγωνισμός προβλέπει την πώληση του 67% με υποχρέωση πραγματοποίησης επενδύσεων συγκεκριμένου ύψους κατά την επομένη πενταετία, ώστε να μπορέσει ο προτιμητέος επενδυτής να αποκτήσει το 16% εκ του 67% που θα διατεθεί συνολικά. Οι δεσμευτικές προσφορές θα αφορούν έτσι και το 67%, αλλά αρχικά θα μεταβιβασθεί το 51% και μόνον εφόσον υλοποιηθούν οι συμφωνηθείσες επενδύσεις θα μεταβιβαστούν σταδιακά και οι υπόλοιπες μετοχές.
Για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου τού Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης έχουν εκφράσει ενδιαφέρον οκτώ επενδυτικά σχήματα και ειδικότερα η θυγατρική της Maersk, APM Terminals, η Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O, η κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων RZD με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και η Yilport Holding Inc.
Διευκρινίζεται πως οι ΟΛΘ Α.Ε. και ΟΛΠ Α.Ε. λειτουργούν τα λιμάνια με συμβάσεις παραχώρησης από το Δημόσιο. Δεν έχουν δικαιώματα επί των υποδομών, οι οποίες παραμένουν περιουσία του ελληνικού Δημοσίου και δεν πωλούνται.
Η αξιοποίηση του ΟΛΘ συνδέεται άμεσα με τις αναπτυξιακές προοπτικές της Θεσσαλονίκης αλλά και της Βόρειας Ελλάδας εν γένει, αφού μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας της περιφέρειας, δημιουργώντας σημαντικό αναπτυξιακό μέρισμα για την περιοχή και τους πολίτες, αναφέρουν κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας αλλά και της επιχειρηματικότητας της Βορείου Ελλάδος.
Τα κέρδη της εισηγμένης ΟΛΘ ΑΕ διαμορφώθηκαν στο εννεάμηνο του 2015 στα 13,527 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) στα 20,315 εκατομμύρια. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 38,11 εκατομμύρια. Στις επιμέρους δραστηριότητες αξίζει να σημειωθεί η αύξηση κατά 1,03%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, που ανήλθαν σε 252.227 TEU.
Εν κατακλείδι, η Κυβέρνηση προσπαθεί να επισπεύσει τις αποκρατικοποιήσεις με αποτέλεσμα μέσα στις γιορτές να έχει γίνει ήδη αυτή του Αστέρα και να αναμένεται να γίνει η πώληση του ΟΛΘ. Θα πρέπει να εξηγηθεί στους πολίτες τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτές αν θα διατεθούν για την αύξηση της ρευστότητας της αγοράς ή αν θα καταβληθούν ως τόκοι στους δανειστές. Είναι πολύ σημαντικό αφού είναι αντίθετο στην πολιτική της Κυβέρνησης να γνωρίζουν οι πολίτες τις κινήσεις της Κυβέρνησης ως προς το τρίτο μνημόνιο.