Τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, η μειώση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης με τη μορφή μικροσκοπικών σωματιδίων αερολύματος στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, ευθύνεται για την αύξηση των τροπικών καταιγίδων σε ορισμένες περιοχές.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Science Advances». Όπως αναφέρει το CNN, η νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η μείωση κατά 50% των αερολυμάτων στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, οδήγησε σε αύξηση κατά 33% του αριθμού των τροπικών κυκλώνων στον Βόρειο Ατλαντικό.
Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι η αύξηση της ρύπανσης στην Κίνα και την Ινδία κατά 40% την ίδια χρονική περίοδο, προκάλεσε μείωση κατά 14% του αριθμού των τροπικών κυκλώνων στον δυτικό Βόρειο Ειρηνικό. Η ατμοσφαιρική ρύπανση αυξήθηκε σημαντικά στην Κίνα και την Ινδία κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου λόγω της οικονομικής και βιομηχανικής ανάπτυξης των χωρών αυτών.
«Η μείωση των εκπομπών αερολυμάτων είναι κάτι καλό για την ανθρώπινη υγεία, ωστόσο διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν και κάποιες κακές επιπτώσεις όταν μειώνουμε τις εκπομπές αερολυμάτων και αυτή είναι η δραστηριότητα των τυφώνων», δήλωσε στο CNN ο Χίρο Μουρακάμι, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και επιστήμονας στο Εργαστήριο Γεωφυσικής Δυναμικής Ρευστών της Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας.
Τα αερολύματα δεν είναι σαν τα αέρια του θερμοκηπίου. Είναι μικροσκοπικά σωματίδια ρύπανσης που επιπλέουν στον αέρα και σε αντίθεση με το διοξείδιο του άνθρακα ή το μεθάνιο, αντανακλούν το ηλιακό φως πίσω στο διάστημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της θερμοκρασίας. Υπάρχουν φυσικά αερολύματα, αλλά ένα μεγάλο μέρος της ρύπανσης στις αρχές και τα μέσα του 20ού αιώνα προερχόταν από πηγές όπως οι βιομηχανικές καμινάδες και τα καυσαέρια των αυτοκινήτων.
Ο Μουρακάμι διαπίστωσε ότι καθώς η ρύπανση από αερολύματα μειωνόταν, ο ωκεανός απορροφούσε περισσότερο ηλιακό φως, οδηγώντας σε υψηλότερες θερμοκρασίες στην επιφάνεια της θάλασσας που τροφοδοτούσαν περισσότερες καταιγίδες.
Ο ερευνητής προειδοποιεί ότι τα αποτελέσματα αυτά δεν υποδηλώνουν ότι θα πρέπει να σταματήσουμε να ελέγχουμε την ατμοσφαιρική ρύπανση. Η μείωση των εκπομπών αερολυμάτων είναι όπως όταν κόβουμε το κάπνισμα, είπε. Όταν ένα άτομο σταματά το κάπνισμα, βελτιώνει την υγεία του και μπορεί να αποφύγει τον καρκίνο. Αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, η διακοπή του καπνίσματος συνοδεύεται και από αύξηση του σωματικού βάρους και άγχος.
Ο Τζιμ Κόσιν, ανώτερος επιστήμονας για τους τυφώνες στην Υπηρεσία Κλίματος, ο οποίος διάβασε την έρευνα, δήλωσε ότι η μελέτη αυτή είναι σημαντική γιατί μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες στο να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταιγίδες ανταποκρίνονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση έναντι των αερίων του θερμοκηπίου.
«Οι τροπικοί κυκλώνες είναι αρκετά τυχαίοι και ανταποκρίνονται στην τυχαία φύση της ατμόσφαιρας ανά πάσα στιγμή», δήλωσε στο CNN. «Σίγουρα όμως, αυτή η σταθερή αύξηση της θερμοκρασίας του ωκεανού που συμβαίνει στον Ατλαντικό εξαιτίας της αύξησης των αερίων του θερμοκηπίου και της μείωσης της σωματιδιακής ρύπανσης, έχει βαθιά επίδραση και οι αλλαγές στη σωματιδιακή ρύπανση έχουν μεγάλη επίδραση στους τυφώνες».
Άλλοι επιστήμονες που δεν συμμετείχαν στη μελέτη δήλωσαν στο CNN ότι τα ευρήματα συμφωνούν με όσα γνωρίζουν για την πολύπλοκη φύση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ότι προστίθενται στον αυξανόμενο όγκο ερευνών σχετικά με το πώς η κλιματική κρίση μπορεί να επηρεάζει τους τυφώνες.
Ο Μουρακάμι προβλέπει ότι η ρύπανση από αερολύματα θα παραμείνει σταθερή, οπότε οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα αρχίσουν να επηρεάζουν περισσότερο τους τυφώνες με την πάροδο του χρόνου και ιδίως την έντασή τους.
«Η επιστήμη του κλίματος είναι πολύ περίπλοκη και είναι ένα έργο σε εξέλιξη», δήλωσε. «Αυτό που είδαμε τα τελευταία 40 χρόνια μπορεί να μην ισχύει στο μέλλον και να δούμε κάτι πολύ διαφορετικό».
ΠΗΓΗ: CNN