Τα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας, σε συνδυασμό με συστήματα παρακολούθησης των ματιών και μηχανικής μάθησης, μπορούν να βοηθήσουν στην έγκαιρη ανίχνευση καταστάσεων όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), υποστηρίζουν επιστήμονες στη Φινλανδία. Η μέθοδος αυτή θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί ως βάση για τη θεραπεία της ΔΕΠΥ και, με μικρές τροποποιήσεις, για την αξιολόγηση άλλων διαταραχών όπως ο αυτισμός.
Η ΔΕΠΥ επηρεάζει περίπου το 6% των παιδιών παγκοσμίως και παρά τις δεκαετίες ερευνών, η διάγνωσή της εξακολουθεί να βασίζεται σε ερωτηματολόγια, συνεντεύξεις και υποκειμενική παρατήρηση, με αποτέλεσμα τα αποτελέσματα των εξετάσεων να είναι διφορούμενα, λένε ερευνητές.
Στη μελέτη τους, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο περιοδικό «Scientific Reports», οι ερευνητές ανέπτυξαν ένα παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας με την ονομασία EPELI, το οποίο μπορεί ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ, προσομοιώνοντας καταστάσεις από την καθημερινή ζωή. Στη μελέτη συμμετείχαν 73 παιδιά, 37 από τα οποία είχαν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ.
Η ερευνητική ομάδα εξέτασε τις οφθαλμικές κινήσεις των παιδιών σε δύο παιχνίδια και χρησιμοποίησε μηχανική μάθηση για να αναζητήσει ανωμαλίες σε παιδιά με ΔΕΠΥ. Τα παιδιά έπαιξαν το EPELI και ένα άλλο παιχνίδι που ονομάζεται Shot the Target, στο οποίο ο παίκτης καθοδηγείται να εντοπίσει πράγματα στο περιβάλλον και να τα «πυροβολήσει» με τα μάτια.
«Παρακολουθήσαμε τις φυσικές κινήσεις των ματιών των παιδιών καθώς εκτελούσαν διάφορες εργασίες σε ένα παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας, και αυτό αποδείχθηκε αποτελεσματικός τρόπος ανίχνευσης των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ. Το βλέμμα των παιδιών με ΔΕΠΥ σταματούσε περισσότερο σε διάφορα αντικείμενα του περιβάλλοντος και μεταπηδούσε πιο γρήγορα και πιο συχνά από το ένα σημείο στο άλλο. Αυτό μπορεί να υποδηλώνει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του οπτικού συστήματος και προβλήματα στην επεξεργασία πληροφοριών σε σχέση με τα άλλα παιδιά», δήλωσε η Λίγια Μέρζον, διδακτορική ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Aalto.
Μια ευχάριστη εναλλακτική λύση στα τυπικά νευροψυχολογικα τεστ
Ένα από τα πλεονεκτήματα της νέας μεθόδου είναι ότι τα παιδιά τη βρίσκουν πιο ενδιαφέρουσα από τα τυπικά νευροψυχολογικά τεστ, σύμφωνα με τον Juha Salmitaival, ερευνητή της Ακαδημίας στο Aalto.
«Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να χρησιμοποιήσουν το EPELI ως βοήθημα στην κλινική τους εργασία», είπε ο Erik Seesjärvi, διδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι και κλινικός νευροψυχολόγος στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ελσίνκι.
«Η εμπειρία ήταν πολύ θετική. Όλοι οι νευροψυχολόγοι που απάντησαν σε ένα ερωτηματολόγιο μετά την πρώτη πιλοτική εφαρμογή, δήλωσαν ότι η χρήση εικονικής πραγματικότητας ως συμπληρωματικό εργαλείο τους βοήθησε στην εργασία τους».
«Το παιχνίδι παρέχει έναν κατάλογο εργασιών που προσομοιώνουν την καθημερινότητα, όπως το βούρτσισμα των δοντιών και η κατανάλωση μιας μπανάνας. Ο παίκτης πρέπει να θυμάται τις εργασίες παρά τους περισπασμούς στο περιβάλλον, όπως η τηλεόραση που είναι ανοιχτή», δήλωσε ο Topi Siro, ο προγραμματιστής του EPELI.
Οι ερευνητές ελπίζουν ότι τα παιχνίδια VR θα έχουν ευρύτερες θεραπευτικές επιπτώσεις. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για να βοηθήσουν στην αποκατάσταση της ΔΕΠΥ εκτός από την αξιολόγηση των συμπτωμάτων της.
«Θέλουμε να αναπτύξουμε μια ψηφιακή θεραπεία βασισμένη στην παιχνιδοποίηση που μπορεί να ενθουσιάσει τα παιδιά με ΔΕΠΥ και να τα παρακινήσει να κάνουν πράγματα που διαφορετικά δεν θα έκαναν. Υπάρχει ήδη ένα εγκεκριμένο παιχνίδι για την αποκατάσταση της ΔΕΠΥ στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Salmitaival.
Κάποιες τροποποιήσεις θα μπορούσαν να επιτρέψουν τη χρήση αυτής της τεχνικής για την ανίχνευση γλωσσικών προβλημάτων, εγκεφαλικού τραύματος, ΔΕΠΥ ενηλίκων, συμπτωμάτων εγκεφαλικής παράλυσης, ακόμη και επιδείνωσης της μνήμης που σχετίζεται με τη γήρανση.
«Οι εταίροι μας στη Γενεύη μελετούν ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση. Οι βασικές ευκαιρίες στον ορίζοντα περιλαμβάνουν την έγκαιρη ανίχνευση της νόσου του Πάρκινσον και του Αλτσχάιμερ», πρόσθεσε ο Salmitaival.
Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο
ΠΗΓΗ: Interesting Engineering
Πηγή: ertnews.gr