Ο δείκτης ηλεκτρικών οχημάτων (EVI) της McKinsey αξιολογεί τη δυναμική της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων σε 15 βασικές χώρες παγκοσμίως. Τα αποτελέσματα της EVI για το 2019 και το πρώτο τρίμηνο του 2020 παρέχουν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την ανάπτυξη της αγοράς, τα περιφερειακά πρότυπα ζήτησης, το μερίδιο αγοράς για μεγάλους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων (EV) και τις τάσεις της αλυσίδας εφοδιασμού.
Επιβράδυνση της ανάπτυξης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
Οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν 65% από το 2017 έως το 2018. Αλλά το 2019, ο αριθμός των μονάδων που πουλήθηκαν αυξήθηκε μόνο στα 2,3 εκατομμύρια, από 2,1 εκατομμύρια, για ετήσια αύξηση μόλις 9%. Ομοίως, οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 25 τοις εκατό κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020. Οι ημέρες της ταχείας επέκτασης έχουν σταματήσει – ή τουλάχιστον σταμάτησαν προσωρινά. Συνολικά, η Ευρώπη σημείωσε την ισχυρότερη αύξηση στα EV.
Αν και αυτές οι εξελίξεις είναι απογοητευτικές, αντικατοπτρίζουν σε μεγάλο βαθμό την πτώση της συνολικής αγοράς ελαφρών οχημάτων, η οποία μειώθηκε κατά 5% το 2019 και κατά 29% το πρώτο τρίμηνο του 2020. Παρά τη συνολική πτώση των πωλήσεων, η παγκόσμια διείσδυση στην αγορά EV αυξήθηκε κατά 0,3 εκατοστιαίες μονάδες από το 2018 έως το 2019, με συνολικό μερίδιο 2,5%. Με επιπρόσθετη ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο του 2020, η διείσδυση EV είναι τώρα στο 2,8%.
Διαφορετικές οι τάσεις της αγοράς ανά χώρα
Οι βασικές αγορές EV προτείνουν μετατόπιση της περιφερειακής δυναμικής, με την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες να χάνουν έδαφος από την Ευρώπη. Οι πωλήσεις EV παρέμειναν σταθερές στην Κίνα το 2019, με πωλήσεις περίπου 1,2 εκατομμυρίων μονάδων (αύξηση 3% από το προηγούμενο έτος).
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 12% το 2019, με πωλήσεις μόνο 320.000 μονάδων. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 44%, φθάνοντας τις 590.000 μονάδες. Αυτές οι τάσεις συνεχίστηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2020, καθώς οι πωλήσεις EV μειώθηκαν από το προηγούμενο τρίμηνο κατά 57% στην Κίνα και κατά 33% στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αντίθετα, η αγορά EV στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 25%.
Κίνα
Η σχετικά αργή ανάπτυξη του 2019 στην αγορά EV της Κίνας αντανακλά τόσο τη συνολική μείωση της αγοράς ελαφρών οχημάτων όσο και τη σημαντική μείωση των επιδοτήσεων EV. Η κεντρική κυβέρνηση, για παράδειγμα, εξάλειψε τις επιδοτήσεις αγοράς για οχήματα που επιτυγχάνουν ηλεκτρικά εύρη (e-range) κάτω των 200 χιλιομέτρων και μείωσε τις επιδοτήσεις κατά 67% για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες (BEV) με e-range πάνω από 400 χιλιόμετρα.
Το πρώτο τρίμηνο του 2020, η Κίνα επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία COVID-19. Οι πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 57% από το τέταρτο τρίμηνο του 2019, καθώς η ζήτηση των καταναλωτών μειώθηκε απότομα. Αρκετοί κατασκευαστές EV αναγκάστηκαν επίσης να σταματήσουν την παραγωγή. Σε απάντηση, η κεντρική κυβέρνηση επέκτεινε έως το 2022 (αν και με μειωμένους συντελεστές) νομισματικά κίνητρα που επρόκειτο να λήξουν.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες
Οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 80% στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2018, λόγω της κυκλοφορίας στην αγορά της τυπικής έκδοσης του Tesla Model 3. Η αύξηση επιβραδύνθηκε το 2019 λόγω πολλών εξελίξεων.
Με τις παραδόσεις της Tesla στο εξωτερικό να αυξάνονται και τη σταδιακή κατάργηση της ομοσπονδιακής πίστωσης φόρου τον Ιανουάριο και τον Ιούλιο του 2019, οι πωλήσεις της μάρκας στις ΗΠΑ για το έτος αυτό μειώθηκαν κατά 7% ή 12.400 μονάδες. Εν τω μεταξύ, το Chevrolet Volt καταργήθηκε και οι πωλήσεις του μειώθηκαν κατά 14.000 μονάδες. Οι πωλήσεις της Honda Clarity μειώθηκαν επίσης κατά 8.000 μονάδες.
Ορισμένοι διεθνείς OEM παρουσίασαν επιτυχώς νέα μοντέλα στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2019, συμπεριλαμβανομένων των Audi (το e-tron) και Hyundai (το Kona). Οι πωλήσεις του e-Golf της VW αυξήθηκαν επίσης. Αυτές οι τρεις μάρκες αντιπροσώπευαν περισσότερες από 24.500 μονάδες πωλήσεων EV, αλλά η ισχυρή τους απόδοση δεν μπορούσε να αντισταθμίσει την πτώση άλλων μοντέλων. Οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ μειώθηκαν περαιτέρω το πρώτο τρίμηνο του 2020, κατά 33% από το προηγούμενο τρίμηνο.
Ευρώπη
Σε αντίθεση με άλλες βασικές αγορές EV, η Ευρώπη έχει σημειώσει σημαντική αύξηση των EV. Το 2019, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 44 τοις εκατό, το υψηλότερο ποσοστό από το 2016. Το νέο πρότυπο εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης – 95 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο για επιβατικά αυτοκίνητα – θα μπορούσε επίσης να αυξήσει τις πωλήσεις ηλεκτρικού ρεύματος, διότι ορίζει ότι το 95 τοις εκατό του στόλου πρέπει να ανταποκριθεί σε αυτό στάνταρ το 2020 και 100 τοις εκατό το 2021. Οι πωλήσεις της BEV σημείωσαν σημαντική ταχύτητα, με ρυθμό ανάπτυξης 70 τοις εκατό να προωθείται από τρία μοντέλα: το Tesla Model 3, το Hyundai Kona και το Audi e-tron.
Η αλυσίδα εφοδιασμού εντοπίζει
Με την ανακοίνωση της κυκλοφορίας νέων μοντέλων EV, τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και οι προμηθευτές αυξάνουν τα παγκόσμια αποτυπώματά τους σε αγορές-στόχους εντοπίζοντας την παραγωγή οχημάτων και εξαρτημάτων. Για παράδειγμα, η Tesla ξεκίνησε την κατασκευή του εργοστασίου της στη Σαγκάη τον Ιανουάριο του 2019 και παρέδωσε το πρώτο τοπικά παραγόμενο EV τον Δεκέμβριο. Η εταιρεία σχεδιάζει να κατασκευάσει το επόμενο εργοστάσιό της στη Γερμανία έως το 2021. Ομοίως, η Volkswagen και η Toyota έχουν ανακοινώσει σχέδια για τη δημιουργία μονάδων EV στην Κίνα.
Σε μια παρόμοια εξέλιξη, οι κατασκευαστές κυψελών μπαταριών αυξάνουν την παραγωγική τους ικανότητα στις αγορές-στόχους. Η συνολική αγορά μπαταριών ιόντων λιθίου για επιβατικά αυτοκίνητα EV αυξήθηκε κατά 17%, σε 117 gigawatt-ώρες το 2019, αρκετά για να τροφοδοτήσει 2,4 εκατομμύρια τυπικά BEV.
Το μεγαλύτερο μέρος της νέας ικανότητας θα δημιουργηθεί στην Κεντρική Ευρώπη, με εταιρείες που προετοιμάζονται να καλύψουν τη ζήτηση σε ολόκληρη την περιοχή. Οι ανακοινώσεις της εταιρείας υποδηλώνουν ότι η παγκόσμια αγορά θα πρέπει να επεκταθεί σε περίπου 1.000 gigawatt-ώρες έως το 2025.
Ο κινεζικός κατασκευαστής μπαταριών CATL είχε το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς το 2019, στο 28%, ενώ η απόλυτη χωρητικότητά της αυξήθηκε κατά 39%. Η CATL συνέχισε πρόσφατα την παγκόσμια επέκτασή της, υπογράφοντας νέες συμβάσεις με πολλούς διεθνείς OEM και ιδρύοντας ένα εργοστάσιο στη Γερμανία.
Συνολικά, οι JV γίνονται ένα δημοφιλές μοντέλο συνεργασίας στη βιομηχανία μπαταριών, με έναν αυξανόμενο αριθμό συνεργασιών που ανακοινώθηκε το 2019. Αυτή η τάση αντικατοπτρίζει κυρίως το γεγονός ότι οι JV επιτρέπουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να κλειδώσουν σε αρκετή χωρητικότητα για να επιτύχουν τους φιλόδοξους στόχους πωλήσεων και παραγωγής τους.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προτιμούν επίσης στρατηγικές πολλαπλών πόρων που περιλαμβάνουν έναν αριθμό κατασκευαστών κυττάρων. Ακόμη και η Tesla, η οποία βασίζονταν αποκλειστικά στα κελιά της Panasonic, υπέγραψε νέα συμβόλαια με την CATL και την LG Chem για την κινεζική αγορά το 2019.
McKinsey: McKinsey Electric Vehicle Index: Europe cushions a global plunge in EV sales
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής