Τα διυλιστήρια της Μεσογείου και μεταξύ αυτών τα Ελληνικά Πετρέλαια προσδοκούν να αρχίσουν και πάλι να προμηθεύονται ιρανικό αργό αμέσως μόλις λήξουν οι κυρώσεις που έχει επιβάλει η Δύση στο Ιράν από το 2012.
Το ιρανικό αργό που θεωρείται πετρέλαιο πολύ καλής ποιότητας, πέραν του ότι θα αυξήσει τις επιλογές για τα διυλιστήρια της Μεσογείου, εκτιμάται ότι θα μειώσει και τις τιμές.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση στελέχους των ΕΛΠΕ πρόσφατα στο Reuters ότι «το Ιράν είναι ένας παλαιός συνεργάτης που εκτιμάμε. Προσβλέπουμε στην επιστροφή του στην αγορά». Πάντως διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται να γίνει καμία αγορά προτού οι κυρώσεις λήξουν επισήμως και πρόσθεσε: «Οι ποσότητες του αργού που θα επιστρέψουν στην αγορά της Μεσογείου πρόκειται να μειώσουν τις τιμές και να προσφέρουν περισσότερες επιλογές στα διυλιστήρια της περιοχής».
Πρέπει να σημειωθεί ότι έως το 2012, το 25% των προμηθειών των ΕΛ-ΠΕ σε αργό προερχόταν από το Ιράν, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως τις επόμενες εβδομάδες θα γίνουν οι πρώτες προκαταρκτικές συζητήσεις μεταξύ των Ελληνικών Πετρελαίων και της ιρανικής NIOC.
Από τις πρώτες κιόλας ημέρες μετά την επίτευξη της συμφωνίας μεταξύ Δύσης – Τεχεράνης για τα πυρηνικά, η NIOC απέστειλε σύμφωνα με πληροφορίες επιστολή στα ΕΛΠΕ, καλώντας σε διαπραγματεύσεις για την προμήθεια πετρελαίου.
Στόχος των ΕΛ-ΠΕ είναι μια συμφωνία που να εξασφαλίζει σταθερή προμήθεια ιρανικού αργού, αλλά και διακανονισμό των οφειλών τους προς τη NIOC. Πρόκειται για ποσά άνω των 500 εκατ. δολαρίων, τα οποία τα ΕΛΠΕ οφείλουν στους Ιρανούς από την περίοδο πριν την έναρξη ισχύος του εμπάργκο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Reuters πριν την επιβολή του εμπάργκο τα διυλιστήρια της Μεσογείου αγόραζαν τις εξής ποσότητες από το Ιράν: Tupras (Τουρκία) 200.000 βαρέλια/ημέρα, Total (Γαλλία) 100.000, Shell (Βρετανία) 100.000, ΕΛΠΕ (Ελλάδα) 80.000, Cepsa (Ισπανία) 70.000, Motor Oil (Ελλάδα) 60.000, Repsol (Ισπανία) 30.000, ERG (Ιταλία) 30.000, Eni (Ιταλία) 20.000, Saras (20.000).