H στροφή των καταναλωτών σε προιοντα ιδιωτικής ετικέτας προκειμένου να «ελαφρύνουν» την τιμή του καλαθιού των αγορών τους, είναι ένα θέμα που συζητείται πολύ τους τελευταίους μήνες. Ακόμη κι οι πιο αισιόδοξοι λιανέμποροι δεν πιστεύουν όμως στα μάτιας τους, από την ταχύτητα με την οποία οι κατηγορίες αυτές των προιόντων αναπτύσσονται.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το 2012 ήταν η πρώτη χρονιά που το 100% των καταναλωτών αγόρασαν τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας.
Οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν γίνει αρκετά πιο ευαίσθητοι στην τιμή του προϊόντος και έχει αυξηθεί η κινητικότητα ανάμεσα σε παρεμφερή προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2 στους 3 καταναλωτές δηλώνουν ότι προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα τον τελευταίο χρόνο προβαίνουν σε αλλαγές μάρκας/επωνυμίας.
Οι καταναλωτές θεωρούν επίσης ότι υπάρχει ανταπόκριση από την πλευρά της προσφοράς με το 69% να δηλώνει τα σουπερ μάρκετ προσφέρουν πλέον περισσότερες επιλογές μη επώνυμων προϊόντων σε χαμηλές τιμές σε σχέση με το παρελθόν.
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνονται να προσφέρουν τα προϊόντα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας φθάνοντας το 50%. Αντίστοιχα αποτελέσματα προκύπτουν και από το παρατηρητήριο τιμών e-prices της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή.
Παρόλα αυτά, τα προιόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν ακόμη πολύ δρόμο μπροστά τους για να αγγίξουν τα ποσοστά άλλων χωρών. Σήμερα τα ιδιωτικής ετικέτας προιόντα αντιπροσωπεύουν το 16% σε αξία των συνολικών αγορών, όταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 37% το 2012. Χαρακτηριστικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο το μερίδιο αγοράς είναι λίγο πάνω από 50%, στην Ισπανία 42%, στη Γερμανία 35% και στη Γαλλία 30%.