Παραδοσιακά οι εκπτώσεις αποτελούσαν «ανάσα τζίρου» για τον εμπορικό κόσμο της χώρας, απ’όπου προσδοκούσαν να ισοφαρίσουν τις όποιες απώλειες στη διάρκεια της κανονικής περιόδου ή να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα. Φέτος όμως η έναρξη των εκπτώσεων συνοδεύεται με αρκετή δόση σκεπτικισμού, καθώς οι συνθήκες και η ψυχολογία των καταναλωτών, δεν αφήνουν και πολλά αισιόδοξα περιθώρια. Πόσο μάλλον όταν έχει προηγηθεί μια εξαιρετικά αρνητική–από πλευράς πωλήσεων-εορταστική περίοδο, με τις μικρομεσαίες να βλέπουν τον τζίρο τους να υποχωρεί έως και 50%… Ούτε και οι «σιωπηρές» εκπτώσεις στις οποίες είχαν προχωρήσει δεκάδες καταστήματα, άλλωστε, δεν στάθηκαν ικανές να κάνουν ένα καλό «ταμείο»…
Η κρίση λοιπόν πεθαίνει το εμπόριο;
Η κατάσταση μπορεί να μοιάζει αδιέξοδη, αλλά η αγορά δεν γνωρίζει αδιέξοδα. Οι συσχετισμοί δυνάμεων έτσι όπως ήταν επί έτη διαμορφωμένοι πλέον ανατρέπονται. Όσο οδυνηρό κι αν ακούγεται, η κρίση φροντίζει για το ξεσκαρτάρισμα στην αγορά, όπου το στοιχείο της διαφορετικότητας και της ανταγωνιστικότητας των προσφερομένων υπηρεσιών προς τον καταναλωτή απουσίαζε πλήρως από δεκάδες καταστήματα. Στις περιόδους της οικονομικής ευμάρειας όλο και κάποιο κομμάτι από την πίτα περίσσευε. Τώρα, δυστυχώς όχι.
Σήμερα κινδυνεύουν ακόμη και εκείνες οι υγιείς εμπορικές μονάδες που για χρόνια έχτιζαν τη σχέση τους με τον καταναλωτή κι ακόμα-ακόμα και βαριά «ονόματα» του εμπορίου. Για όλους αυτούς όμως, υπάρχουν περιθώρια αντιστροφής του κλίματος, στην περίπτωση που εγκαταλείψουν τη νοοτροπία «εγώ και το μαγαζάκι μου» και μπουν στη λογική των συνενώσεων και των συνεργασιών. Οι πρώτες συζητήσεις έχουν αρχίσει δειλά δειλά και πιθανά προς την άνοιξη να υπάρξουν και τα πρώτα δείγματα γραφής, με τα πλέον ηχηρά να προέρχονται από το χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων και της ένδυσης.
ΥΓ1: Περισσότερες από 60.000 επιχειρήσεις βρίσκονται στο κόκκινο και περίπου 30.000 κατέβασαν ρολά τη χρονιά που πέρασε.
ΥΓ2: Στο δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2011- Οκτωβρίου 2012 οι πωλήσεις στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων μειώθηκαν 16,4%, στα φαρμακεία και στα καταστήματα πώλησης καλλυντικών 20,4%, ενώ κατά 15,5% υποχώρησαν στα βιβλιοπωλεία και στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού.