Ενώ επιταχύνονται οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μετά την επίτευξη κατ’ αρχήν συμφωνίας μεταξύ της κινέζικης Cosco και του ΟΛΠ για τη νέα επένδυση ύψους 224 εκατομμυρίων ευρώ στον Πειραιά, οι Βρυξέλλες μάλλον βάζουν βέτο στην εκχώρηση του λιμανιού στους Κινέζους, όπως συνέβη και με τους Ρώσους στην περίπτωση της ΔΕΠΑ.
Η επένδυση των Κινέζων αφορά την κατασκευή ενός νέου, τέταρτου, προβλήτα στο δυτικό τμήμα του λιμανιού, εκεί όπου σήμερα δεν υπάρχει παρά θάλασσα, όπως και στη μεταφορά του σταθμού πετρελαιοειδών του ΟΛΠ που βρίσκεται στην περιοχή, ενώ παράλληλα θα κατασκευάσει και αλιευτικό καταφύγιο και μαρίνα.
Με τον δεικτικό τίτλο «Διώξτε τους Κινέζους», η εφημερίδα «Το Παρόν» αναφέρεται στην επίσκεψη που πραγματοποίησαν ευρωβουλευτές στην διοίκηση του ΟΛΠ, όπου ορθά κοφτά ρώτησαν «Είστε τρελοί που θα δώσετε τον Πειραιά στους Κινέζους;» ενώ ξεκαθάρισαν πως μόνο σε παραχώρηση συμφωνούν, όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, όπου το 93% όλων των λιμανιών το ελέγχει το κράτος.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης δήλωσε στην «Καθημερινή» ότι η κυβέρνηση θέλει να εμβαθύνει τη στρατηγική μας σχέση με την Κίνα, ξεκαθαρίζοντας πως επιλογή της κυβέρνησης είναι η διάθεση ποσοστού καταστατικής πλειοψηφίας στον διαγωνισμό, το χρονοδιάγραμμα του οποίου θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες.
Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται σαν τρελοί και το Μαξίμου ξέρει ότι οι Βρυξέλλες δεν μπορούν να πείσουν το Πεκίνο να μην πάρει μέρος, όπως έκαναν οι Ρώσοι, στο διαγωνισμό. Πρόθεση της κινεζικής πλευράς να αναπτύξει μεγάλο κέντρο διαμεταφορών – logistics στη Δυτική Αττική και ενδεχομένως και την εγκατάσταση στη χώρα μονάδων τελικής συναρμολόγησης μεταποιημένων προϊόντων ώστε να αποκτούν αυτά «ευρωπαϊκό διαβατήριο».
Η πρόσφατη συμφωνία ΟΛΠ- Cosco παραμένει πάντως σε σημαντικό μέρος της ανοιχτή, αφού η οριστικοποίηση των νομικών, τεχνικών και, κυρίως, οικονομικών όρων μένει να γίνει εντός του επομένου δεκαπενθημέρου. Η Cosco έχει ζητήσει να μην καταβάλει το ελάχιστο εγγυημένο ετήσιο τίμημα για τη σύμβαση παραχώρησης του 2009 έως ότου το ελληνικό ΑΕΠ επανέλθει στα επίπεδα του 2009 για να κάνει τη νέα επένδυση των 224 εκατ.
Ο ΟΛΠ εφόσον κλείσουν τα παραπάνω θέματα, θα βγει προς πώληση με «προίκα», μεταξύ άλλων, μια σύμβαση παραχώρησης προς την Cosco τριών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και το ενδιαφέρον της ίδιας δεδομένο. Σημαντικές προοπτικές όμως εμφανίζει και το car terminal αλλά και ο σταθμός της κρουαζιέρας ειδικά με την επέκτασή του, η οποία (προϋπολογισμού της τάξης των 100 εκατ. ευρώ) θα γίνει με εγκεκριμένα κοινοτικά κονδύλια σε ποσοστό 95%. Ένα ακόμα στοιχείο στην προίκα της εισηγμένης.