Γράφει ο Νίκος Ι. Νικολόπουλος (*)
Επί χρόνια οι «πειρατές» του Αιγαίου θησαυρίζουν αλλά αποδίδουν «ψίχουλα» στο Ελληνικό και μόνο όταν συλληφθούν!
Πρόκειται για το φαινόμενο των παράνομων τουριστικών ναυλώσεων εντός του ελληνικού χώρου, όπου τουριστικά σκάφη αναψυχής, μπαίνουν σε ελληνικά λιμάνια και μαρίνες, παραλαμβάνουν ξένους τουρίστες και αναχωρούν για άλλες παραλίες, χωρίς να έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ σε φόρους και άλλες κρατήσεις.
Τα δεκάδες περιστατικά συλλήψεων που έχουν γίνει από τις αρχές του καλοκαιριού από το Λιμενικό Σώμα, έρχονται να αποδείξουν αυτή τη «ναυμαχία» οικονομικών συμφερόντων που διεξάγεται στις πλάτες του ελληνικού τουρισμού και μάλιστα με «λάφυρα» τους τουρίστες υψηλού εισοδήματος που αφήνουν και τα περισσότερα χρήματα. Ωστόσο, μη νομισθεί πως πρόκειται για αποτελεσματική λειτουργία του Κράτους. Κάποιες δεκάδες εντοπίζονται, ενώ αντίθετα εκατοντάδες είναι οι δράσεις των κυκλωμάτων.
Κάθε τέτοια παράνομη ναύλωση τουριστικού σκάφους, αφορά ποσά δεκάδων χιλιάδων ευρώ, με την απώλεια του ΦΠΑ, ασφαλιστικών κρατήσεων και άλλων τελών να είναι τεράστια.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνης Στελλιάτος στο αναπτυξιακό συνέδριο της εφημερίδας «Πελοπόννησος» , στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με σημαίες τρίτων χωρών. Πραγματοποιούν παράνομες προγραμματισμένες ναυλώσεις εντός του ελληνικού χώρου, αποφεύγοντας όμως την απόδοση ΦΠΑ, άλλους φόρους προς το δημόσιο και ασφαλιστικές εισφορές σε ταμεία.
Αν για 40 σκάφη η απώλεια ΦΠΑ είναι τόσο μεγάλη, τότε η έκταση της φοροδιαφυγής είναι τεράστια, αν λάβουμε υπόψη τις καταγγελίες του προέδρου της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, σύμφωνα με τον οποίο, 1500 τέτοια σκάφη κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στις ελληνικές θάλασσες, διεξάγοντας παράνομες κρουαζιέρες.
Ο ίδιος είπε χαρακτηριστικά: «Αν περάσετε από το ανατολικό Αιγαίο, ελληνική σημαία θα δείτε μόνο στα λιμεναρχεία, στους δήμους και σε κρατικές υπηρεσίες. Δυστυχώς, για μένα έχουμε χάσει τον οικονομικό πόλεμο του Αιγαίου».
Όπως μάλιστα ο ίδιος κατήγγειλε: Δυστυχώς , το ελληνικό γιότινγκ δεν αποτελεί προτεραιότητα για την ελληνική πολιτεία. Σε μια χώρα με 5000 νησιά και βραχονησίδες, με 16000 χλμ ακτογραμμής, το γιότινγκ θα μπορούσε να αποτελέσει από μόνο του μια ξεχωριστή τουριστική βιομηχανία αν διέθετε τις κατάλληλες υποδομές.
Ωστόσο, η Ελλάδα διαθέτει μόλις 17 οργανωμένες μαρίνες τις οποίες διαχειρίζεται ξένος επενδυτής, όταν η Κροατία με το 1/3 ακτογραμμής έχει 107 μαρίνες και η γειτονική Τουρκία αναρίθμητες. Ειδικότερα, η δημιουργία ενός δικτύου οργανωμένων μαρινών σε όλη την Πελοπόννησο, θα αποτελούσε ένα προσοδοφόρο τουριστικό προϊόν, καθώς θα έδινε τη δυνατότητα σε σκάφη αναψυχής να συμπεριλάβουν σε ένα ταξίδι πολιτισμού και ιστορίας την Επίδαυρο, το Ναύπλιο, τις Μηκύνες, την Πύλο, το Κατάκολο (Αρχαία Ολυμπία) και την Πάτρα.
Γίνεται, κοντολόγος, αντιληπτό ότι η Ελληνική Πολιτεία οφείλει ν’ απαντήσει στις προκλήσεις. Αφ’ ενός να εξαφανίσει από το Αιγαίο τους «πειρατές» και αφ’ ετέρου να οργανώσει τον τουρισμό με σκάφη αναψυχής, επωφελώς για τη χώρα και της επαγγελματίες του τόπου. Τόσο δύσκολο είναι;
(*) Ο Νίκος Ι. Νικολόπουλος είναι ανεξάρτητος Βουλευτής Αχαΐας και Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος