Γράφει η Γιώτα Μπουγά
Με ανακούφιση, όπως όλα δείχνουν, ήρθε η είδηση για την παραίτηση του επικεφαλής του Φεστιβάλ Αθηνών Γιαν Φαμπρ μετά απ’ όλο το σούσουρο των προηγούμενων ημερών. Ποιος είναι, όμως, ο ιδιόρρυθμος καλλιτέχνης και ποιοι λόγοι συνέβαλαν στην παραίτησή του;
Ο βέλγος καλλιτεχνικός διευθυντής προκάλεσε έντονα την κοινή γνώμη τις τελευταίες ημέρες. Δεν ενόχλησε τόσο το γεγονός ότι βρίσκεται ένας ξένος στη διευθυντική αυτή θέση όσο το ότι ολόκληρο το Φεστιβάλ Αθηνών έπαψε εν μία νυκτί να θυμίζει Φεστιβάλ Αθηνών.
Φυσικά κι έπρεπε να γίνουν αλλαγές κι ο νέος διευθυντής να αφήσει το στίγμα του, αλλά αυτό έπρεπε να συμβεί σταδιακά και με συναίσθηση του πολιτιστικού φορτίου που φέρει το Φεστιβάλ.
Φυσικά κι έχουμε δει κακές επιλογές -και παραγωγές- όλα αυτά τα χρόνια, αλλά μια κακή παράσταση δε συγκρίνεται με ολόκληρο το σχεδιασμό του Φεστιβάλ.
Το φεστιβάλ, μάλιστα, αφιερώθηκε εξ’ ολοκλήρου στο Βέλγιο καθώς, όπως είπε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις. Παράλληλα, ο Φαμπρ κατηγορήθηκε για ναρκισσισμό -όχι κι άδικα-, αφού θα αποτελούσε το κεντρικό πρόσωπο σε πολλές από τις φετινές παραγωγές.
Η αντίδραση των Ελλήνων ηθοποιών ήταν παραπάνω από έντονη τόσο σε συνάντησή τους την Παρασκευή όσο και μέσω των social media, όπου έκαναν λόγο για βελγοκρατούμενες σκηνές στον ήδη βεβαρημένο από την ανεργία κλάδο τους.
Ακόμη κι ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ τάχθηκε -κατά ΣΥΡΙΖΑ- κατά της απόφασης Μπαλτά: «Το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να μετονομασθεί σε Διεθνές για τον απλούστατο λόγο ότι ανέκαθεν πληρούσε αυτή τη διάσταση».
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός τοποθετήθηκε από τη σελίδα του στο facebook κι ο ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή κάλεσε τον βέλγο καλλιτέχνη «να καλύψει το κενό της ελλιπούς ενημέρωσής του και να συνεργαστεί τόσο με τους καταξιωμένους όσο και με τους νεότερους Έλληνες δημιουργούς».
Εν μέσω αυτής θύελλας, λοιπόν, ο Φαμπρ δεν είχε παρά να υποβάλει την παραίτησή του -όχι στον πολιτικό προϊστάμενό του Αριστείδη Μπαλτά- στη συνεργάτιδά του και διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνα Κοσκινά.
Ο βέλγος διευθυντής παραιτήθηκε, ώστε να επέλθει ουσιαστική διεύρυνση και εμβάθυνση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών, με αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών παραγωγών στο πλαίσιό του. Να δούμε τι θα δούμε…