Το Facebook (ή Meta, όπως προτιμά να αυτοαποκαλείται αυτές τις μέρες) δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι κατασκευάζει τον μεγαλύτερο υπερυπολογιστή στον κόσμο για τον χειρισμό της τεχνητής νοημοσύνης.
Οποιος είναι επιφυλακτικός για την τόση υπολογιστική ισχύ στα χέρια μιας εταιρείας που έχει παραδεχτεί ότι έκανε καταστροφικά λάθη στο παρελθόν, το βλέπει τόσο δυσοίωνο, όσο και να παρακολουθεί έναν πολύ κακό ήρωα σε ταινία του Μποντ να αποκαλύπτει την τελευταία του εφεύρεση.
Πριν από λίγο καιρό, ένα exaflop (σ.σ.: μονάδα μέτρησης υπολογιστικής ισχύος) ήταν ακόμα ένα όνειρο μεταξύ αυτών που λατρεύουν τους υπερυπολογιστές. Τώρα η Meta λέει ότι το μηχάνημά της θα έχει πενταπλάσια δύναμη μέχρι τα μέσα της χρονιάς. Επιμένει επίσης ότι η τεχνολογία της όχι μόνο δεν είναι απειλητική για τον πλανήτη, αλλά θα οικοδομήσει τον κόσμο. Συγκεκριμένα, θα δημιουργήσει τους ψηφιακά φτιαγμένους τρισδιάστατους χώρους που μια μέρα θα αποτελέσουν το metaverse.
Αυτή την εβδομάδα, ωστόσο, ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης νικήθηκε από μια εντελώς πιο γήινη τεχνητή νοημοσύνη. Βασικός αλγόριθμος του TikTok, ο οποίος λειτουργεί για να μεγιστοποιήσει τον χρόνο που αφιερώνουν οι χρήστες παρακολουθώντας τα πιασάρικα σύντομα βίντεο, έχει ανακηρυχθεί ως η πιο αποτελεσματική καταναλωτική χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Φαίνεται πλέον ότι η τεχνολογία του TikTok αρχίζει να δείχνει τα δόντια της.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ υπογράμμισε την αδιάκοπη ανάπτυξη της κινεζικής αντίπαλης εταιρείας, παρουσιάζοντας την υποβάθμιση των προοπτικών της δικής του εταιρείας και διαγράφοντας έτσι 251,3 δισ. δολάρια από την χρηματιστηριακή της αξία. Ο Ζάκερμπεργκ μπορεί να ονειρεύεται μακρινά metaverse, αλλά η τεχνητή νοημοσύνη του TikTok μεταμορφώνει το εδώ-και-τώρα. Ο αλγόριθμός του αναζητά σήματα που δείχνουν πόσο δημοφιλές είναι κάθε βίντεο και, στη συνέχεια, δοκιμάζει πόσο αποτελεσματικά είναι αυτά τα σήματα στο να αυξάνουν τις φορές που επιστρέφουν οι χρήστες στην εφαρμογή ή στο να τους κάνει να περνούν περισσότερο χρόνο εκεί.
Οπλισμένη με αρκετά δεδομένα και εφαρμοσμένη σε ψηφιακές υπηρεσίες μαζικής αγοράς, η τεχνητή νοημοσύνη όπως αυτή, έχει ήδη σαρωτικό αντίκτυπο. Μια μέρα πριν από τη δυσοίωνη προειδοποίηση του Facebook σχετικά με την απειλή από το TikTok, η Google παρείχε μια από τις πιο ισχυρές επιδείξεις αυτής της τεχνολογίας σε δράση. Τα διαφημιστικά της έσοδα αυξήθηκαν απροσδόκητα το τελευταίο τρίμηνο – σε μεγάλο βαθμό ως αποτέλεσμα, όπως ισχυρίστηκε η εταιρεία, της εφαρμοσμένης τεχνητής νοημοσύνης.
Όπως και με το TikTok, πρόκειται για τη βελτίωση μιας υπηρεσίας που είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλής σε ένα συγκεκριμένο σύνολο πελατών έτσι ώστε να γίνει ακόμη πιο πολύτιμη. Η τεχνητή νοημοσύνη της Google αναλύει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι διαφημιστικές καμπάνιες και βοηθά τους πελάτες να επινοήσουν τις πιο αποτελεσματικές στρατηγικές υποβολής προσφορών για χρήση στις δημοπρασίες της σε πραγματικό χρόνο (σ.σ.: Κάθε φορά που μια διαφήμιση κρίνεται κατάλληλη για προβολή σε μια αναζήτηση, περνά από τη διαδικασία της δημοπρασίας διαφήμισης. Η δημοπρασία καθορίζει το εάν θα εμφανιστεί η διαφήμιση ή όχι, καθώς και τη μέση θέση στην οποία θα εμφανιστεί η διαφήμιση στη σελίδα). Εξετάζει επίσης όλα τα διαφορετικά κείμενα, εικόνες και βίντεο που έχουν στη διάθεσή τους οι διαφημιστές και προτείνει πώς να γίνει πιο αποτελεσματικό το μήνυμα για τον καθένα ξεχωριστά στο κοινό. Όπως και με το TikTok, αυτό που την κάνει ισχυρή είναι ο τεράστιος όγκος δεδομένων, στα οποία μπορούν να εκπαιδευτούν οι αλγόριθμοι.
Πάνω από 250 δισ. δολάρια διοχετεύτηκαν μέσω των συστημάτων της Google πέρυσι – πρόκειται για τεράστιο μέρος των εσόδων της παγκόσμιας βιομηχανίας διαφημίσεων που υπολογίζονται περίπου στα 700 δισ. δολάρια για το 2021. Οι εταιρείες που εφαρμόζουν τεχνικές όπως αυτές σε συνδυασμό με τους πιο πρόσφατους προχωρημένους αλγόριθμους θα πρέπει να βρίσκονται σε καλύτερη θέση – αν και η εξαιρετικά αδιαφανής φύση της τεχνολογίας το καθιστά δύσκολο να ξέρει κανείς, ενώ οι επικριτές της Google ισχυρίζονται ότι η πρόσφατη επιτυχία της οφείλεται περισσότερο σε επιθετικές επιχειρηματικές πρακτικές, παρά στην τεχνολογία.
Η συνεχής ροή ανακοινώσεων σχετικά με τις πιο πρόσφατες ανακαλύψεις στην τεχνητή νοημοσύνη υποδηλώνει ότι, αν μη τι άλλο, ο ρυθμός επιταχύνεται. Σε αυτές περιλαμβάνονται το Pathways, ένα σύστημα της Google που συνδυάζει πολλές διαφορετικές τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης για να βρίσκει έναν πιο ευέλικτο τρόπο ανάλυσης προβλημάτων. Εν τω μεταξύ, η αδελφή εταιρεία DeepMind παρουσίασε ένα σύστημα παραγωγής γλώσσας που μπορεί να έχει τις καλύτερες επιδόσεις από τότε που ήρθε η επανάσταση του GPT-3 της OpenAI.
Τον περασμένο μήνα η Google δημοσίευσε ένα έγγραφο στο οποίο ισχυριζόταν ότι το δικό της γλωσσικό σύστημα, το LaMDA, είχε κάνει μεγάλα βήματα για να αντιμετωπίσει τις διάχυτες ανακρίβειες – που είναι προφανής αδυναμία όλων αυτών των συστημάτων – χρησιμοποιώντας έγκυρες πηγές για τον έλεγχο των γεγονότων.
Τέτοιες εξελίξεις κάποτε θα χαιρετίζονταν από μεγάλη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης. Τώρα, έρχονται με συχνότητα σχεδόν ρουτίνας – κι αυτό από μόνο του είναι μία ένδειξη του πόσο γρήγορα προχωρά ο τομέας. Οι ανακαλύψεις της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί μια μέρα να φέρουν τους τεχνητά δημιουργημένους κόσμους που υπόσχεται η Meta. Ωστόσο, για το άμεσο μέλλον, ο κύριος αντίκτυπός τους είναι πιο πιθανό να προέλθει από την ικανότητά τους να υπερφορτώνουν ψηφιακές υπηρεσίες, λειτουργώντας σε τεράστια κλίμακα, οι οποίες ήδη καταβροχθίζουν τον κόσμο.