Του Jack Kelly
Μέσα σε λίγα λεπτά από τη συνάντησή σας, το άλλο άτομο σχηματίζει αμέσως μια εντύπωση για εσάς. Ένας επιτυχημένος τρόπος για να τα πάτε καλά σε μια συνέντευξη είναι να τραβήξετε γρήγορα την προσοχή του συνομιλητή σας – κάνοντάς τον να αισθάνεται άνετα και να σας συμπαθεί. Προφανώς, οι δεξιότητες είναι σημαντικές, αλλά οι άνθρωποι δίνουν μεγάλη σημασία στην προσωπικότητα, την εμφάνιση και τις πράξεις ενός ατόμου.
Ο επιχειρηματικός κόσμος είναι συνήθως κουμπωμένος και παραδοσιακός. Αν δίνετε συνέντευξη για μια θέση εργασίας σε μια επενδυτική τράπεζα, το πιθανότερο είναι να φορέσετε ένα κομψό, κομμένο και ραμμένο κοστούμι. Σε μια νεοσύστατη τεχνολογική εταιρεία, μια πιο casual ενδυμασία είναι αποδεκτή.
Οι διευθυντές θέλουν κάποιον με τον οποίο αισθάνονται άνετα. Δεδομένου ότι θα συνεργαστούν στενά μαζί σας, οι προϊστάμενοι θέλουν να σας συμπαθούν και να σας εμπιστεύονται. Για να κερδίσετε το ενδιαφέρον τους, πρέπει να παίξετε το παιχνίδι κάνοντας μια σειρά από πράγματα. Ακολουθούν ορισμένες προτάσεις για να κάνετε μια καλή πρώτη εντύπωση.
Ο υπεύθυνος της συνέντευξης είναι το πιο σημαντικό πρόσωπο στον κόσμο
Αυτή τη στιγμή, κανείς δεν είναι πιο σημαντικός από το άτομο που σας παίρνει συνέντευξη. Πρέπει να του δώσετε την πλήρη και αμέριστη προσοχή σας.
Οι απόψεις των ανθρώπων σχετικά με το πώς να κερδίσετε κάποιον, χαρακτηρίζονται στα μέσα ενημέρωσης ως ο άνετος, με γρήγορη ομιλία πωλητής, ο οποίος φλερτάρει με τον τρόπο του για να πετύχει μια μεγάλη συμφωνία. Στην πραγματικότητα, αυτή η προσέγγιση συχνά γυρίζει μπούμερανγκ. Πρέπει να ακολουθήσετε την αντίθετη προσέγγιση και να βάλετε στην άκρη τον εγωισμό σας. Ακούστε περισσότερο απ’ ό,τι μιλάτε. Θέλετε να φαίνεστε αυθεντικοί, γνήσιοι, ενσυναίσθητοι και να ενδιαφέρεστε για το πώς μπορείτε να βοηθήσετε τον διευθυντή.
Ο καλύτερος τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι να τον ρωτήσετε πώς θα μπορούσατε να βοηθήσετε και στη συνέχεια να ακούσετε έμπρακτα τις ανάγκες του. Μόλις ακούσετε ποια είναι τα σημαντικά καθήκοντα, θα μπορούσατε να κάνετε συγκεκριμένες ερωτήσεις για να συμπληρώσετε περισσότερες λεπτομέρειες. Όσο περισσότερο μιλούν, τόσο καλύτερα αισθάνονται για εσάς. Εκτός από την περιγραφή της θέσης εργασίας, έχετε τώρα εξαιρετικές πληροφορίες από την πηγή για το τι χρειάζεται για τη θέση. Στη συνέχεια, μπορείτε να αντιμετωπίσετε τα επώδυνα σημεία, μοιραζόμενοι το ιστορικό, τα ταλέντα, την εμπειρία, τις δεξιότητες και την εκπαίδευσή σας που θα σας κάνουν επιτυχημένους στη θέση.
Βλέμμα, χαμόγελο και γλώσσα του σώματος
Υπάρχουν πολύ εύκολα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για να κάνετε τον υπεύθυνο της συνέντευξης να σας συμπαθήσει. Είτε πρόκειται για φυσική παρουσία είτε για βιντεοκλήση, πρέπει να κοιτάτε στα μάτια το συνομιλητή σας. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τον κοιτάζετε συνεχώς για μεγάλο χρονικό διάστημα. Σημασία έχει να δείξετε ότι παρακολουθείτε με προσοχή αυτά που λέει ο συνεντευξιαστής και ότι απορροφάτε τις πληροφορίες.
Μαζί με το απευθείας βλέμμα, κουνήστε κάθε τόσο το κεφάλι σας για να επιβεβαιώσετε ότι συμφωνείτε και καταλαβαίνετε αυτά για τα οποία μιλάει. Όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή, θέλετε να προσφέρετε ένα χαμόγελο και μια κάποια λάμψη στα μάτια σας για να δείξετε ότι σας ενδιαφέρει ο ρόλος και η εταιρεία.
Μείνετε παρόντες στη στιγμή. Μην ταλαντεύεστε στη θέση σας, μην κοιτάτε μακριά από την κάμερα και μην δείχνετε αφηρημένοι. Αν βρίσκεστε στο γραφείο του ατόμου, θυμηθείτε να κάθεστε ίσια, να τραβάτε τους ώμους σας προς τα πίσω και να διατηρείτε μια χαλαρή ατμόσφαιρα. Σε μια βιντεοκλήση, πρέπει να διασφαλίσετε ότι ο φωτισμός και ο ήχος και η ποιότητα του βίντεο είναι κορυφαία. Το φόντο πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένο με την εικόνα που επιδιώκετε να παρουσιάσετε.
Κάντε ερωτήσεις που δείχνουν ότι ενδιαφέρεστε
Όλοι γνωρίζουμε ότι η αποζημίωση, οι αυξήσεις, τα μπόνους, οι μετοχές, η εξέλιξη της καριέρας και ο τρόπος εργασίας (απομακρυσμένη, υβριδική, στο γραφείο, ευέλικτη) είναι τα πιο σημαντικά πράγματα που σκέφτεστε. Αφήστε τα στην άκρη προς το παρόν.
Οι αρχικές ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε αφορούν τον υπεύθυνο πρόσληψης. Θέλετε να ρωτήσετε τον υπεύθυνο της συνέντευξης σχετικά με το τι τον έκανε να αποφασίσει να εργαστεί στη συγκεκριμένη εταιρεία. Να ρωτήσετε αν τους αρέσει ή όχι η δουλειά τους. Αναφερθείτε ευγενικά στο γιατί επέλεξαν εσάς από όλους τους άλλους υποψηφίους.
Αυτές οι ερωτήσεις θα τους κάνουν να μιλήσουν. Θα μάθετε πολλά από τις απαντήσεις τους. Όταν το άτομο που κάνει την πρόσληψη μιλάει περισσότερο από τον ερωτώμενο, είναι καλό σημάδι. Ο υπεύθυνος της συνέντευξης αρχίζει να λέει στον εαυτό του ότι πρέπει να του αρέσετε επειδή ξοδεύει τόσο χρόνο για να σας πουλήσει τη θέση εργασίας.
Αργότερα, κατά τη διάρκεια των επόμενων συνεντεύξεων, θα μπορούσατε να κάνετε ερωτήσεις σχετικά με το μισθό, τα μπόνους, τις διακοπές και άλλα σημαντικά θέματα. Θέλετε πρώτα να εξασφαλίσετε την πρόσληψη και στη συνέχεια ο μισθός και οι άλλες διαπραγματεύσεις θα είναι πιο εύκολες.
Καθρεφτίστε τον συνεντευξιαστή
Ο καθένας έχει διαφορετικά μοτίβα ομιλίας. Στη Νέα Υόρκη, οι άνθρωποι τείνουν να μιλούν γρήγορα και απότομα. Οι άνθρωποι από τις μεσοδυτικές πολιτείες έχουν έναν πιο χαλαρό, ήσυχο και αργό ρυθμό. Αν δεν έχετε επίγνωση του στυλ του άλλου, αυτό μπορεί να σας αποσυντονίσει.
Καθρεφτίστε τον ρυθμό του συνεντευξιαστή. Αυτό δεν σημαίνει ότι αντιγράφετε αυτά που λέει. Είναι η τέχνη του να προσαρμόζετε το μοτίβο της ομιλίας σας ώστε να ευθυγραμμίζεται με τον συνεντευξιαζόμενο. Αυτό θα τον κάνει να νιώσει πιο άνετα και βολικά.
Επιπλέον, χρησιμοποιήστε το όνομά τους μια στο τόσο. Στους ανθρώπους αρέσει και ανταποκρίνονται καλύτερα όταν χρησιμοποιείτε το όνομά τους σε μια συζήτηση. Τους ελκύει και δημιουργεί μια μικρή οικειότητα. Μην το χρησιμοποιείτε υπερβολικά, γιατί κινδυνεύετε να αποξενώσετε το άτομο με την υπερβολική επανάληψη.
Να είστε πάντα θετικοί, γνήσιοι και αυθεντικοί
Ανεξάρτητα από το πόσο τρομερό ήταν το πρώην αφεντικό και οι συνάδελφοί σας, μην πείτε τίποτα αρνητικό ή υποτιμητικό γι’ αυτούς. Αν το κάνετε, όλοι στη διαδικασία της συνέντευξης θα υποθέσουν ότι αργότερα θα τους κακολογήσετε κι αυτούς όταν φύγετε και θα περάσετε από συνέντευξη σε άλλη εταιρεία. Θέλετε να φαίνεστε θετικοί, με κίνητρα και ενθουσιασμό. Δείξτε ότι είστε ομαδικός παίκτης. Αποφύγετε να επιδεικνύετε προσχήματα. Αντιθέτως, να είστε γνήσιοι και αυθεντικοί. Αφήστε τους να δουν τον πραγματικό σας εαυτό.