Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης έχει φτάσει στο Κογκρέσο. Οι συγκλονιστικές δυνατότητες των ισχυρών συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, όπως το βασισμένο σε κείμενο ChatGPT της OpenAI, έχουν θορυβήσει τους νομοθέτες, οι οποίοι ανησυχούν για το πώς η πρόοδος αυτής της ταχέως εξελισσόμενης τεχνολογίας θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει την οικονομική και κοινωνική ζωή. Τους τελευταίους μήνες έχουν γίνει πολλές ακροάσεις και παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις στο Καπιτώλιο, καθώς οι νομοθέτες και οι ρυθμιστικές αρχές προσπαθούν να καθορίσουν τον καλύτερο τρόπο για να επιβάλουν όρια στην τεχνολογία. Ορισμένοι όμως φοβούνται ότι οποιαδήποτε ρύθμιση της βιομηχανίας τεχνητής νοημοσύνης θα έχει γεωπολιτικό κόστος.
Σε μια ακρόαση τον Μάιο στην αμερικανική Γερουσία, ο Sam Altman, διευθύνων σύμβουλος της OpenAI, προειδοποίησε ότι “ένας κίνδυνος” της ρύθμισης της τεχνητής νοημοσύνης είναι ότι “επιβραδύνετε την αμερικανική βιομηχανία με τέτοιο τρόπο ώστε η Κίνα ή κάποιος άλλος να σημειώσει ταχύτερη πρόοδο”. Τον ίδιο μήνα, ο επιχειρηματίας AI Alexandr Wang επέμεινε ότι “οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται σε σχετικά επισφαλή θέση και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα προχωρήσουμε ταχύτερα στην τεχνολογία”. Πράγματι, η άποψη ότι η τάση της Ουάσινγκτον για γραφειοκρατία θα μπορούσε να την βλάψει στον ανταγωνισμό με το Πεκίνο απασχολεί εδώ και καιρό προσωπικότητες της κυβέρνησης και του ιδιωτικού τομέα. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Google Eric Schmidt υποστήριξε το 2021 ότι “η Κίνα δεν είναι απασχολημένη με το να σταματάει πράγματα εξαιτίας της νομοθεσίας”. Σύμφωνα με αυτό το σκεπτικό, αν οι Ηνωμένες Πολιτείες βάλουν προστατευτικές μπάρες γύρω από την ΤΝ, θα μπορούσαν να καταλήξουν να παραδώσουν την ηγεσία της διεθνούς ΤΝ στην Κίνα.
Όμως, μια πιο προσεκτική ματιά στην ανάπτυξη της ΤΝ στην Κίνα -ιδίως σε αυτή των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLM), των συστημάτων παραγωγής κειμένου που αποτελούν τη βάση εφαρμογών όπως το ChatGPT- δείχνει ότι οι φόβοι αυτοί είναι υπερβολικοί. Τα κινεζικά LLMs υστερούν σε σχέση με τα αντίστοιχα αμερικανικά και εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την αμερικανική έρευνα και τεχνολογία. Επιπλέον, οι Κινέζοι προγραμματιστές ΤΝ αντιμετωπίζουν ήδη ένα πολύ πιο αυστηρό και περιοριστικό πολιτικό, ρυθμιστικό και οικονομικό περιβάλλον από ό,τι οι Αμερικανοί συνάδελφοί τους. Ακόμα και αν ήταν αλήθεια ότι οι νέοι κανονισμοί θα επιβράδυναν την καινοτομία στις Ηνωμένες Πολιτείες -και μπορεί κάλλιστα να μην ισχύει- η Κίνα δεν φαίνεται έτοιμη να ξεφύγει μπροστά.
Οι αμερικανικές εταιρείες κατασκευάζουν και αναπτύσσουν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης με πρωτοφανή ρυθμό, σε βαθμό που ακόμη και οι ίδιες αναζητούν ενεργά καθοδήγηση από την Ουάσινγκτον. Αυτό σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής που εξετάζουν τον τρόπο ρύθμισης της τεχνολογίας βρίσκονται σε θέση ισχύος και όχι αδυναμίας. Αν αφεθούν χωρίς φροντίδα, οι βλάβες από τα σημερινά συστήματα ΤΝ θα συνεχίσουν να πολλαπλασιάζονται, ενώ οι νέοι κίνδυνοι που παράγονται από τα μελλοντικά συστήματα θα παραμείνουν ανεξέλεγκτοι. Η διογκωμένη εντύπωση της κινεζικής υπεροχής δεν θα πρέπει να εμποδίσει τις Ηνωμένες Πολιτείες από το να αναλάβουν ουσιαστική και αναγκαία δράση τώρα.
Πάρτε, για παράδειγμα, το μοντέλο WuDao 2.0 της Ακαδημίας Τεχνητής Νοημοσύνης του Πεκίνου. Μετά την κυκλοφορία του το καλοκαίρι του 2021, το Forbes ενθουσιάστηκε με το μοντέλο ως παράδειγμα “μεγαλύτερης, ισχυρότερης και ταχύτερης Τεχνητής Νοημοσύνης”, κυρίως επειδή το WuDao 2.0 διέθετε δέκα φορές περισσότερες παραμέτρους -τους αριθμούς στο εσωτερικό ενός μοντέλου Τεχνητής Νοημοσύνης που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζεται τις πληροφορίες- από το GPT-3. Αλλά αυτή η αξιολόγηση ήταν παραπλανητική με διάφορους τρόπους.
Η απλή ύπαρξη περισσότερων παραμέτρων δεν καθιστά ένα σύστημα ΤΝ καλύτερο από ένα άλλο, ειδικά αν δεν συνοδεύεται από αντίστοιχες αυξήσεις στα δεδομένα και την υπολογιστική ισχύ. Σε αυτή την περίπτωση, η σύγκριση του αριθμού των παραμέτρων ήταν ιδιαίτερα αδικαιολόγητη, δεδομένου ότι το WuDao 2.0 λειτουργούσε συνδυάζοντας προβλέψεις από μια σειρά μοντέλων και όχι ως ένα ενιαίο γλωσσικό μοντέλο, ένας σχεδιασμός που διόγκωνε τεχνητά τον αριθμό των παραμέτρων. Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο οι ερευνητές έθεταν ερωτήσεις στο μοντέλο βοήθησε την απόδοσή του σε ορισμένες δοκιμές να φαίνεται ισχυρότερη από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα.
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει επί του παρόντος, η κινεζική ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί ακόμη να γυρίσει σελίδα και να δημιουργήσει ένα μεγαλύτερο ιστορικό επιτυχίας και καινοτομίας. Οι Αμερικανοί, ωστόσο, έχουν μια ιστορία υπερεκτίμησης της τεχνολογικής ικανότητας των ανταγωνιστών τους. Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, οι διογκωμένες εκτιμήσεις για τις σοβιετικές δυνατότητες οδήγησαν τους Αμερικανούς αξιωματούχους να χαράξουν πολιτική με βάση ένα υποθετικό “κενό βομβαρδιστικών” και στη συνέχεια “κενό πυραύλων”, τα οποία αποδείχθηκαν αργότερα ότι ήταν φανταστικά. Μια παρόμοια αβάσιμη αίσθηση ανησυχίας δεν θα πρέπει να καθορίζει την πορεία της ρύθμισης της ΤΝ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εξάλλου, εκεί όπου οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης αντιστάθηκαν στη ρύθμιση, οι εταιρείες AI την έχουν ήδη ζητήσει. Πριν από πέντε χρόνια, ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ προειδοποίησε το Κογκρέσο ότι η διάλυση της εταιρείας κοινωνικών μέσων του θα ενίσχυε μόνο τις αντίστοιχες κινεζικές εταιρείες. Στην ΤΝ, αντίθετα, οι ηγέτες του κλάδου ζητούν προληπτικά ρύθμιση.
Αν μη τι άλλο, η ρύθμιση είναι ο τομέας στον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες κινδυνεύουν περισσότερο να μείνουν πίσω στην τεχνητή νοημοσύνη. Οι πρόσφατοι κανονισμοί της Κίνας σχετικά με τη δημιουργική ΤΝ βασίζονται σε υφιστάμενους κανόνες και σε ένα λεπτομερές καθεστώς διακυβέρνησης δεδομένων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, από την πλευρά της, βρίσκεται σε καλό δρόμο για την ψήφιση νέων κανόνων σχετικά με την ΤΝ, με τη μορφή της Πράξης για την ΤΝ, η οποία θα κατηγοριοποιεί τα επίπεδα κινδύνου και θα επιβάλλει πρόσθετες απαιτήσεις για τις LLM. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν ακόμη ανταποκριθεί σε τέτοιες ρυθμιστικές προσπάθειες, αλλά ακόμη και εδώ, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής των ΗΠΑ βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση από ό,τι συχνά θεωρείται. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει ήδη καταρτίσει εμπεριστατωμένα πλαίσια για τη διαχείριση των κινδύνων και των βλαβών της ΤΝ, συμπεριλαμβανομένου του Σχεδίου του Λευκού Οίκου για ένα νομοσχέδιο δικαιωμάτων ΤΝ και του Πλαισίου Διαχείρισης Κινδύνων ΤΝ του Εθνικού Ινστιτούτου Προτύπων και Τεχνολογίας. Τα έγγραφα αυτά παρέχουν εμπεριστατωμένη καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο πλοήγησης στους πολύπλευρους κινδύνους και βλάβες – καθώς και στα οφέλη – αυτής της τεχνολογίας γενικής χρήσης. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι νομοθεσία που να επιτρέπει την επιβολή των βασικών αρχών αυτών των πλαισίων, προκειμένου να προστατευθούν τα δικαιώματα των πολιτών και να τεθούν κιγκλιδώματα γύρω από την ταχεία πρόοδο της έρευνας για την τεχνητή νοημοσύνη.
Υπάρχουν ακόμη πολλά ζητήματα που πρέπει να διευθετηθούν, όπως το πού θα πρέπει να στεγαστούν οι νέες ρυθμιστικές αρχές, ποιος είναι ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν οι τρίτοι ελεγκτές, πώς θα πρέπει να μοιάζουν οι απαιτήσεις διαφάνειας και πώς θα κατανέμεται η ευθύνη όταν τα πράγματα πάνε στραβά. Αυτά είναι ακανθώδη, επείγοντα ζητήματα που θα διαμορφώσουν το μέλλον της τεχνολογίας και αξίζει να καταβληθούν σοβαρές προσπάθειες και να τύχουν πολιτικής προσοχής. Εάν η χίμαιρα της κινεζικής κυριαρχίας της τεχνητής νοημοσύνης αποτρέψει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής από την επιδίωξη της ρύθμισης του κλάδου, το μόνο που θα κάνουν είναι να βλάψουν τα συμφέροντα των ΗΠΑ και να θέσουν σε κίνδυνο την ευημερία της χώρας.
ΠΗΓΗ: foreignaffairs.com