Με την προεδρική εκστρατεία των ΗΠΑ για το 2020 σε εξέλιξη, τα ρεπορτάζ της ρωσικής παρέμβασης βρίσκονται ξανά στα πρωτοσέλιδα. Το 2016, οι επιχειρήσεις πειρατείας της Ρωσίας και η χρήση κοινωνικών μέσων για τον χειρισμό του δημόσιου λόγου στις Ηνωμένες Πολιτείες έπιασαν τους Αμερικανούς υπεύθυνους χάραξης πολιτικής αδιάβαστους. Τέσσερα χρόνια αργότερα, αξιωματούχοι δεν έχουν ακόμη κατανοήσει πλήρως ότι αυτές οι επιθέσεις αντικατοπτρίζουν το μεταβαλλόμενο τοπίο του γεωπολιτικού ανταγωνισμού.
Οι δημοκρατικές χώρες βλέπουν τις πληροφορίες ως μια μορφή ενδυνάμωσης στα χέρια των ανθρώπων: η ελεύθερη και ανοιχτή ροή ιδεών, ειδήσεων και γνώμης τροφοδοτεί τη σκόπιμη δημοκρατία. Τα αυταρχικά συστήματα βλέπουν αυτό το μοντέλο ως απειλή, βλέποντας τις πληροφορίες ως κίνδυνο για τα καθεστώτά τους και κάτι που το κράτος πρέπει να ελέγξει και να διαμορφώσει. Χρησιμοποιώντας την επιτήρηση, τη λογοκρισία και τη χειραγώγηση των πληροφοριών, τα αυταρχικά καθεστώτα ενισχύουν τη δύναμή τους στο σπίτι, ενώ εξασθενίζουν τους δημοκρατικούς ανταγωνιστές στο εξωτερικό.
Οι δημοκρατίες αντιμετωπίζουν ένα δίλημμα. Εάν δεν αναλάβουν ενεργό ρόλο στο διαγωνισμό πληροφόρησης, θα μείνουν ευάλωτοι στη χώρα τους και θα χάσουν έδαφος στο εξωτερικό. Αλλά αν είναι πιο προληπτικοί και επιθετικοί με λάθος τρόπους, θα διακινδυνεύσουν να μιμηθούν τη βαριά συμπεριφορά των αυταρχιών και να δημιουργήσουν το είδος αυστηρά ελεγχόμενου περιβάλλοντος που αναζητούν οι αυτοκράτορες.
Ο πόλεμος της πληροφορίας
Σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και η Ρωσία έχουν καταστήσει τον διαγωνισμό πληροφόρησης βασικό μέρος των εθνικών στρατηγικών ασφάλειας. Έχουν δώσει προτεραιότητα στις δραστηριότητες τόσο στον κυβερνοχώρο (η υποδομή δικτύου που βασίζεται στο Διαδίκτυο, όπως διακομιστές και συστήματα υπολογιστών, τα οποία μπορεί να είναι ευάλωτα σε εισβολές) και στον χώρο πληροφοριών (η αρένα των δεδομένων και της αντίληψης του κοινού, όπου τα κράτη μπορούν να χρησιμοποιούν για παρακολούθηση, να συλλέγουν δεδομένα, εκτέλεση κατασκοπείας και παραμόρφωση πληροφοριών). Και οι δύο χώρες τονίζουν την κυριαρχία τους στον κυβερνοχώρο, με στόχο την παρακολούθηση ή τον έλεγχο της ροής πληροφοριών εντός των συνόρων τους.
Οι Ρώσοι παίκτες χειραγωγούν συνήθως πληροφορίες όχι για να πείσουν τους άλλους ή να διαδώσουν μια άποψη ή μια ιδεολογία, αλλά για να σπείρουν την σύγχυση και την αναστάτωση. Στόχος τους είναι να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι δεν υπάρχει αλήθεια, υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη και την εξουσία στις δημοκρατίες. Οι Ρώσοι χειριστές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενισχύουν ακραίες απόψεις, θεωρίες συνωμοσίας και αμφιβολίες για τους δημοκρατικούς θεσμούς. Τα μέσα ενημέρωσης που υποστηρίζονται από το κράτος βοηθούν επίσης στη διάδοση αυτών των αφηγήσεων.
Στην Κίνα, οι αρχές έχουν επίσης δεσμευτεί να ελέγχουν αυστηρά τη ροή πληροφοριών στο εσωτερικό της χώρας, αξιοποιώντας ταυτόχρονα τις πληροφορίες για να επηρεάσουν κοινωνίες στο εξωτερικό.
Το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα ζήτησε στενό συντονισμό σε όλα τα όργανα του κράτους για τη φύλαξη του κυβερνοχώρου και του χώρου πληροφοριών, επιδιώκοντας τη δημιουργία ενός «ελεγχόμενου Διαδικτύου» λογοκρίνοντας τη διαφωνία, περιορίζοντας τους ξένους προμηθευτές τεχνολογίας στην Κίνα και προωθώντας το μοντέλο της Κίνας στον κυβερνοχώρο. κυριαρχία, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων του Great Firewall του, σε άλλες χώρες.
Ολιστική προσέγγιση
Η Κίνα και η Ρωσία αντιμετωπίζουν την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και την ασφάλεια πληροφοριών ως δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, μια προσέγγιση που επιτρέπει τον έλεγχο και τον χειρισμό των πληροφοριών σε πολλαπλά επίπεδα. Στην Κίνα, η κυβέρνηση και ο ιδιωτικός τομέας συνεργάζονται στενότερα για την ανάπτυξη και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Τόσο το Πεκίνο όσο και η Μόσχα έδωσαν επίσης σημαντικά ποσά κεφαλαίων σε αναδυόμενες τεχνολογίες, καθοδηγώντας την ανάπτυξη στο στρατηγικό συμφέρον της πολιτείας.
Αρχιτεκτονική Ελέγχου
Ο κυβερνητικός έλεγχος της αρχιτεκτονικής του ψηφιακού δικτύου επιτρέπει επίσης στους εξουσιοδοτημένους να περιορίζουν τις ροές πληροφοριών εντός των συνόρων τους. Σύμφωνα με τον νόμο του «κυρίαρχου Διαδικτύου» του 2019, η Ρωσία συγκεντρώνει την κίνηση στο Διαδίκτυο στη χώρα και δημιουργεί σημεία αναφοράς (παρόμοια με αυτά του Μεγάλου Τείχους της Κίνας) που θα επιτρέψουν στη Μόσχα να σφραγίσει το Διαδίκτυο στη Ρωσία από τον υπόλοιπο κόσμο.
Στην Κίνα, έχει οικοδομηθεί ένα ξεχωριστό διαδικτυακό σύστημα, ο ψηφιακός μηχανισμός που κατευθύνει την διαδικτυακή κίνηση, θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό βήμα προς μια διακλάδωση του Διαδικτύου. Αναπτύσσοντας τον έλεγχο ενός μέρους του Διαδικτύου, η Κίνα θα μπορούσε να μετατρέψει τη συνδεσιμότητα σε ένα γεωπολιτικό όπλο, επιμένοντας στις χώρες να υπαχθούν στους κινεζικούς όρους και προϋποθέσεις. Η απειλή διαταραχών σε δίκτυα 5G που ελέγχουν οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσε να προσφέρει παρόμοια μόχλευση για γεωπολιτική χειραγώγηση στο μέλλον.
Το δίλημμα που αντιμετωπίζουν οι δημοκρατίες
Οι Ηνωμένες Πολιτείες υστερούν με πολλούς τρόπους, συμπεριλαμβανομένου του πλαισίου που χρησιμοποιεί για την κατανόηση του ψηφιακού κόσμου. Η Ουάσιγκτον βλέπει τον διαγωνισμό πληροφόρησης σε μεγάλο βαθμό ως τακτική και δεν κατάφερε να αναγνωρίσει ότι αυτές οι δραστηριότητες συμβαίνουν σε τρεις ολοκληρωμένες διαστάσεις: πληροφορίες (διάδοση, έλεγχος και χειρισμός αφηγήσεων), αρχιτεκτονική (τα συστήματα και οι πλατφόρμες που μεταδίδουν, παραγγέλνουν και συλλέγουν πληροφορίες ), και διακυβέρνηση (οι νόμοι, οι κανόνες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα πρότυπα για το περιεχόμενο, τα δεδομένα και την τεχνολογία).
Ωστόσο, διαμορφώνοντας τα οράματά τους για την προστασία της ευρωπαϊκής «κυριαρχίας», έχουν προκαλέσει τη ρητορική του Πεκίνου και της Μόσχας, αποτυγχάνοντας να ξεχωρίσουν σαφώς το δημοκρατικό μοντέλο.
Το πιο ανησυχητικό για τους Αμερικανούς αξιωματούχους είναι ότι οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αναζητούν ένα νέο μοντέλο για να απομακρύνουν τις χώρες τους από τις Ηνωμένες Πολιτείες, αντί να εργαστούν για τη δημιουργία ενός ευρύτερου δημοκρατικού πλαισίου. Αρνούμενος να αντιμετωπίσει τις δικές του αδυναμίες ενώ αποσύρεται από τον κόσμο, οι Ηνωμένες Πολιτείες απαλλάσσονται από αυτές τις σημαντικές συζητήσεις.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν πρέπει να μιμούνται κινεζικές ή ρωσικές δομές, αλλά καμία κυβερνητική οντότητα των ΗΠΑ δεν έχει επί του παρόντος την εντολή, την εξουσία ή τους πόρους για να αντιμετωπίσει την πλήρη κλίμακα του διαγωνισμού πληροφόρησης. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας θα πρέπει να οργανώσει μια ολοκληρωμένη, διαπολιτισμική προσέγγιση που οδηγεί από πολίτες σε δίκτυο, πληροφορίες και αναδυόμενες τεχνολογίες.
Θα πρέπει να συντονίζεται μεταξύ των σχετικών κυβερνητικών υπηρεσιών και να αναπτύσσει νέους μηχανισμούς συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα. Το Υπουργείο Άμυνας έχει αρχίσει να δίνει προτεραιότητα στον διαγωνισμό πληροφόρησης και το Κογκρέσο του έδωσε νέες αρχές να διεξάγει στρατιωτικές επιχειρήσεις στο περιβάλλον της πληροφορίας, όπως όταν έστειλε προειδοποιητικά μηνύματα σε γνωστούς Ρώσους διαδικτυακούς πράκτορες πριν από τα μεσάνυχτα του 2018, αλλά ο ρόλος του θα έπρεπε να είναι περιορισμένη.
Ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, μεταξύ άλλων μέσω νέων τρόπων συνεργασίας δημόσιου-ιδιωτικού τομέα. Οι εταιρείες τεχνολογίας και τα παραδοσιακά μέσα πρέπει να κατανοήσουν πώς οι κακόβουλοι ηθοποιοί επιδιώκουν να μετατρέψουν τις επιχειρήσεις τους σε γεωπολιτικά πεδία μάχης. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση δεν πρέπει να προσεγγίσει τον τεχνολογικό ανταγωνισμό ως μια ουδέτερη αξία στην εξουσία.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο εμπόδιο για την επιτυχημένη αμφισβήτηση του χώρου πληροφοριών μπορεί να είναι η διάβρωση της δημοκρατίας στο σπίτι. Οι δημοκρατικοί ηγέτες που οπλίζουν την πληροφόρηση και αγνοούν τις αρχές της δημοκρατικής διακυβέρνησης θα κάνουν τις κοινωνίες τους λιγότερο ανθεκτικές, δεν θα καταδείξουν μια εναλλακτική λύση στο αυταρχικό μοντέλο και θα επιταχύνουν την ίδια την υποβάθμιση του χώρου πληροφόρησης που αναζητούν οι εξουσιοδοτημένοι. Στον διαγωνισμό πληροφόρησης, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν μπορούν να προωθήσουν ένα δημοκρατικό όραμα εάν οι ηγέτες τους δεν το ενσωματώσουν.
Foreign Affairs: Making Cyberspace Safe for Democracy
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής