Η πανδημική κρίση που περιλαμβάνει τον ιό COVID-19 έχει αποκαλύψει τεράστιες αδυναμίες σε τοπικά, εθνικά και παγκόσμια συστήματα. Η κεντρική προϋπόθεση είναι ότι οι ηγέτες χρειάζονται ένα μοναδικό σύνολο βάθους, σοφίας και γνώσης υψηλότερου επιπέδου που μπορούν να αναπτυχθούν και να ενισχυθούν καλύτερα μέσω προηγμένων μεταπτυχιακών σπουδών σε διδακτορικά προγράμματα «μελετητής-ασκούμενος».
Η επέκταση της ανθρώπινης γνώσης έχει αυξηθεί με εκθετικό ρυθμό που οδηγεί σε ένα φαινόμενο που συνήθως αναφέρεται ως «ρυθμός αλλαγής» ή «ο υπερσυνδεδεμένος κόσμος» στη δημοφιλή γραφή. Ο κύριος ένοχος που πιστώθηκε για αυτές τις συζητήσεις είναι ο Buckminster Fuller, ένας Αμερικανός δημοσιογράφος του 20ου αιώνα που εργάστηκε ως «ολοκληρωμένος επιστήμονας πρόβλεψης σχεδιασμού».
Πρόσφατα, το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης μελέτησε 702 επί του παρόντος βιώσιμα επαγγέλματα. Οι ερευνητές που διεξήγαγαν τη μελέτη προειδοποίησαν ότι το 47%, περίπου ένα στα δύο επαγγέλματα της μελέτης, είναι πιθανό να αυτοματοποιηθεί τις επόμενες δεκαετίες. Το Bigthink.com τον Ιούνιο του 2019, επικαλούμενο την παραπάνω μελέτη, συνέχισε να επεξηγεί ότι «περίπου το 65% των παιδιών που εισέρχονται στο σχολείο θα καταλήξουν να εργάζονται σε επαγγέλματα που δεν υπάρχουν ακόμη».
Περίπου το 54% των Αμερικανών πιστεύουν ότι πρέπει να εκπαιδεύονται συνεχώς για να συμβαδίζουν με τον μεταβαλλόμενο χώρο εργασίας τους, και σχεδόν το 50% των γνώσεων που αποκτήθηκαν κατά το πρώτο έτος τετραετούς τεχνικού πτυχίου θα είναι ξεπερασμένο από τη στιγμή που θα αποφοιτήσουν οι φοιτητές. .
Το σχήμα 1 δείχνει μια μικρή δειγματοληψία μελετών που έχουν διερευνήσει τις «10 απαιτούμενες δεξιότητες για να πετύχουν». Η απουσία γνώσεων και δεξιοτήτων για συγκεκριμένες θέσεις εργασίας και στις τρεις μελέτες είναι εκπληκτική. Μια σύγκριση του περιοδικού Forbes σε δύο αναφορές, πέντε ετών, αποκαλύπτει σχεδόν εντελώς διαφορετικές λίστες, κάτι περισσότερο από μια απλή αλλαγή στη δημοφιλή γλώσσα.
Είναι ενδιαφέρον ότι η λίστα του 2018 από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ σε σύγκριση με την έκθεση Forbes 2019 έχει μόνο τέσσερις παρόμοιες βασικές δεξιότητες: δημιουργικότητα, συναισθηματική νοημοσύνη, αναλυτική / κριτική σκέψη και κρίση και λήψη αποφάσεων. Σε επίπεδο διαχείρισης, με έμφαση στις λειτουργίες και τις τακτικές, απαιτείται βαθύτερη κατανόηση διαφόρων τομέων που εμπλέκονται στη λειτουργία της επιχείρησης.
Οι ηγέτες απαιτούν γνώσεις και ικανότητες για να μάθουν ένα νέο περίπλοκο και ιντριγκαδόρικο θέμα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πρέπει να έχουν αναπτύξει ιδιαίτερα τη δυνατότητα συμμετοχής σε επιχειρησιακά και τακτικά θέματα, να κατανοήσουν διεξοδικά τη νέα επιστήμη και την έρευνά της, τις ερμηνείες της και τις εφαρμογές της.
Δεν προτείνουμε ότι υπό το φως της κρίσης COVID-19, οι επιτυχημένοι ηγέτες πρέπει να γίνουν ειδικοί ιατροί. Αντίθετα, να έχουν την ικανότητα να μάθουν σε κάποιο επίπεδο επάρκειας πώς να μπορούν να βασίζονται σε γνώση των εμπειρογνωμόνων για πληροφόρηση, αλλά έχουν τη διορατικότητα και τη σοφία να ενορχηστρώσουν τη μεγαλύτερη εικόνα. Με άλλα λόγια, οι ηγέτες προκαλούνται όλο και περισσότερο να είναι ο μαέστρος της ορχήστρας με την ευελιξία να μαθαίνουν νέα τραγούδια, ενώ κατανοούν κάθε όργανο χωρίς την εμπειρία να το παίξουν.
Οι σημερινοί ηγέτες πρέπει να είναι μελετητές της γνώσης, ενώ είναι επίσης έμπειροι στις πρακτικές του τομέα τους. Πρέπει να στηρίζονται στην έρευνα, να διαχειρίζονται και να σχεδιάζουν τη δική τους μάθηση και να μεταφράζουν αυτά τα δεδομένα και τη μάθηση σε πρακτικά βήματα για την επιχείρησή τους. Αυτές οι πολύπλοκες, βαθιές και προχωρημένες ικανότητες αξιοποιούνται και καλλιεργούνται στα υψηλότερα επίπεδα μεταπτυχιακής εκπαίδευσης – πτυχία διδακτορικού μελετητή-επαγγελματία στην οργανωτική ηγεσία.
Foreign Affairs: The value of leadership in an uncertain age
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής