Στη σύσταση επιτροπής για τη φορολόγηση αλλά και τον έλεγχο των κρυπτονομισμάτων καθώς και των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων προχωρά το οικονομικό επιτελείο, καθώς σήμερα είναι αόρατα και αφορολόγητα από την εφορία. Από τη μία δεν αναγνωρίζονται για την αγορά περιουσιακών στοιχείων, ενώ από την άλλη η υπεραξία που προκύπτει από την πώλησή τους δεν φορολογείται.
Στην επιτροπή συμμετέχουν υπάλληλοι της ΑΑΔΕ, του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, της Αρχήw Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, από την Τράπεζα της Ελλάδος και της Ειδικής Υπηρεσιακής Μονάδας Αντιμετώπισης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Ειδικότερα η επιτροπή θα εισηγηθεί τρόπους για:
– Τη φορολόγηση των κρυπτονομισμάτων.
– Την απόδοση Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) σε όσους πωλούν κρυπτονομίσματα. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, δεν υπάρχει επισήμως η δυνατότητα πώλησης κρυπτονομισμάτων στην Ελλάδα καθώς δεν υπάρχει σχετικός ΚΑΔ.
– Την υποχρέωση δήλωσης των κρυπτονομισμάτων στη φορολογική δήλωση ή διαφορετικά των κερδών που αποκομίζουν από την πώληση τους.
Σήμερα για παράδειγμα εάν κάποιος έχει όφελος ύψους 150.000 ευρώ από την πώληση κρυπτονομισμάτων μπορεί μεν να αγοράσει ένα διαμέρισμα, ωστόσο η αγορά αυτή θα “ξυπνήσει” τα τεκμήρια. Εφόσον δεν καλύπτονται τα τεκμήρια από άλλα περιουσιακά στοιχεία, θα καταβληθεί έξτρα φόρος για την αγορά του ακινήτου.
Αντίθετα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διάφορες αγορές τελείως αφορολόγητα, όπως για ταξίδια, πληρωμές λογαριασμών με μετρητά, αγορές σε super market και γενικώς αγορές που μπορούν να πραγματοποιηθούν με μετρητά.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά παγκόσμιο και τόσο η Ε.Ε. όσο και οι ΗΠΑ καταβάλουν προσπάθειες έκδοσης σχετικής οδηγίας για τον τρόπο αντιμετώπισης τους.
Μάλιστα σε πρόσφατη απόφαση που εξέδωσε η Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών (απόφαση 417 Μάρτιος του 2023) απορρίφθηκε προσφυγή φορολογούμενου για φορολόγηση των κερδών από την πώληση κρυπτονομισμάτων με τα άρθρα 42 και 42Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Δηλαδή, η ΔΕΔ δεν έκανε δεκτό το αίτημα να φορολογηθεί η υπεραξία που προέκυψε από την πώληση των κρυπτονομισμάτων ύψους 182.500 ευρώ με συντελεστή 15%. Και αυτό καθώς τα κρυπτονομίσματα δεν περιλαμβάνονται στη σχετική λίστα του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν στα συγκεκριμένα άρθρα. Συγκεκριμένα το άρθρο 42 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος προβλέπει ότι κάθε εισόδημα που προκύπτει από υπεραξία μεταβίβασης των ακόλουθων τίτλων καθώς και μεταβίβασης ολόκληρης επιχείρησης επίκειται σε φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ειδικότερα:
-οι μετοχές σε εταιρεία μη εισηγμένη σε χρηματιστηριακή αγορά, μετοχές και άλλες κινητές αξίες εισηγμένες σε χρηματιστηριακή αγορά εφόσον ο μεταβιβάζων συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό 0,5%,
– μερίδια ή μερίδες σε προσωπικές εταιρείες,
-κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια ή τα εταιρικά ομόλογα,
-παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα. Σημειώνεται ότι στη λίστα των παραγώγων δεν συμπεριλαμβάνονται κρυπτονομίσματα.
Επειδή λοιπόν τα κρυπτονμίσματα δεν συμπεριλαμβάνονται στην ανωτέρω λίστα δεν έκανε αποδεκτό το δηλωθέν από τον προσφεύγοντα ποσό ύψους 182.500 ευρώ (στον κωδικό 865 “Υπεραξία των άρθρων 42 και 42Α Κ.Φ.Ε. αλλοδαπής προέλευσης”) στη φορολογική του δήλωση. Επίσης ο προσφεύγοντας δεν προσκόμισε επαρκή στοιχεία με τα οποία να προσδιορίζεται με ειδικό και σαφή τρόπο η υπεραξία που προέκυψε από την μεταβίβαση των εν λόγω κρυπτονομισμάτων.
Πηγή capital.gr