Γράφει ο Σπύρος Ριζόπουλος
Η Fraport Greece, που ελέγχεται από τη γερμανική Fraport AG και τον όμιλο Κοπελούζου, έχει αναλάβει ως γνωστόν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Η σχετική συμφωνία που ξεκίνησε από τις μέρες της διακυβέρνησης Σαμαρά και ολοκληρώθηκε επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ από το ΤΑΙΠΕΔ, όταν στο τιμόνι του βρισκόταν ο Στέργιος Πιτσιόρλας, είχε χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση του 2016. Και το πιστέψαμε!
Αρχικά το deal προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 16. Φάνηκε ωστόσο πως κάτι είχε αρχίσει να μην πηγαίνει καλά. Το «τέλος του 16» έγινε «τέλος του Γενάρη του 17» και τώρα οι πληροφορίες λένε πως η ολοκλήρωση της παραχώρησης μετατίθεται για τον Μάρτη του 17. Και βλέπουμε…
Η εταιρεία από την πλευρά της στην ενημέρωση που κάνει στους δημοσιογράφους ισχυρίζεται πως υπάρχουν «τεχνικές εκκρεμότητες» που καθυστερούν την πρόοδο της επένδυσης και πως αυτές αναμένεται να ξεπεραστούν σύντομα. Όμως η αγορά έχει αρχίσει και καταλαβαίνει πως βρισκόμαστε ενώπιον μιας… επένδυσης «με τα λεφτά των άλλων». Τουτέστιν, η Fraport δεν έχει τα κεφάλαια που είναι απαραίτητα για να προχωρήσει στην επένδυση. Μπορεί να διαβεβαίωσε το ελληνικό δημόσιο πως τα έχει, αλλά ήδη από τον Δεκέμβριο του 16 ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας είχε παραδεχθεί δημόσια πως «η τραπεζική χρηματοδότηση δεν είναι δεδομένη καθώς οι χορηγήσεις των ελληνικών τραπεζών δίνονται με το σταγονόμετρο»!
Σε απλά ελληνικά αυτό σημαίνει πως η Fraport έκανε το deal και μετά με το χαρτί της σύμβασης στα χέρια και έναντι των προσδοκώμενων κερδών από τη λειτουργία των αεροδρομίων «βγήκε στη γύρα» για ρευστό. Από πού; Από τις χρεωκοπημένες ελληνικές τράπεζες που ανακεφαλαιοποιούνται με τα χρήματα των αγρίως φορολογουμένων επαγγελματιών και επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια.
Αν ήταν έτσι, να έπαιρνα κι εγώ τα αεροδρόμια! Αν η επένδυση που θα άλλαζε τη μορφή των περιφερειακών αεροδρομίων και θα τα έβγαζε από τη μιζέρια και την εγκατάλειψη που τα είχε καταδικάσει το δημόσιο, είναι να γίνει με λεφτά των φαλιρισμένων τραπεζών τότε ο οποιοσδήποτε στοιχειωδώς ικανός επιχειρηματίας θα μπορούσε να κάνει τη δουλειά.
Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν στην ελεύθερη αγορά και την ιδιωτική οικονομία. Δεν πιστεύω στο κράτος – επιχειρηματία, διότι όπου και όποτε συνέβη αυτό, τα αποτελέσματα υπήρξαν τραγικά. Συνεπώς με τις ιδιωτικοποιήσεις δεν έχω κανένα πρόβλημα και μακάρι να προχωρούσαν με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό ώστε να δημιουργήσουν το αναπτυξιακό σοκ που χρειάζεται η ελληνική οικονομία για να δουλέψουν οι κινητήρες της.
Είναι άλλο αυτό και είναι άλλο να ακούω πως θα χρηματοδοτήσει και η Alpha Bank το έργο, όταν η συγκεκριμένη τράπεζα δεν βγάζει σήμερα ούτε πιστωτική κάρτα σε επιχείρηση. Είναι άλλο η υγιής ιδιωτική πρωτοβουλία και είναι άλλο να μπαίνει το δημόσιο εγγυητής για δάνεια που θα πάρει επενδυτής του ΤΑΙΠΕΔ, όπως ακούστηκε κάποια στιγμή. Είναι άλλο να δοθεί χώρος στην ιδιωτική οικονομία για να ξεδιπλώσει τις δυνατότητές της και είναι άλλο ένας επενδυτής να κομίζει εγγυητικές επιστολές σε μια διαγωνιστική διαδικασία και μετά αυτές να αποδεικνύονται χωρίς αντίκρισμα. Και να τρέχουν μάλιστα και στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ μέχρι το Λονδίνο για να «βάλουν πλάτη» στην αναζήτηση των δανεικών της Fraport.
Η Fraport θα τα βρει τα λεφτά, δεν υπάρχει θέμα. Κατ’ αρχήν υπάρχουν τα 400 ζεστά εκατομμυριάκια από τα πακέτο Γιούνκερ. Αλλά δυστυχώς για άλλη μια φορά η γνωστή τακτική της «επένδυσης με τα λεφτά των άλλων», δυσφημεί τις ιδιωτικοποιήσεις, δίνει επιχειρήματα στους αρνητές τους και συντηρεί παθογένειες που θα έπρεπε η κρίση να έχει κάνει τους πάντες, αν μη τι άλλο, λίγο πιο σοβαρούς.
Το τι θα κάνουν η κυβέρνηση, το ΤΑΙΠΕΔ και η Fraport δε με ενδιαφέρει. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να μας πουν την αλήθεια γι’ αυτό. Την αλήθεια όμως!