Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
To “φρένο” της ΕΕ στα έργα αναπλάσεως της Πανεπιστημίου και του Φαλήρου απογυμνώνουν την τακτική της κυβέρνησης να εξαγγέλλει έργα “για τα μάτια του κόσμου”. Ειδικώς η περίπτωση του Φαλήρου, εκθέτει διεθνώς τη χώρα καθώς υπήρχαν δεσμευμένοι για αυτό το έργο, πόροι στο προηγούμενο ΕΣΠΑ. Πόροι που τελικώς χάθηκαν μετά τις καθυστερήσεις τριών κυβερνήσεων να προωθήσουν το έργο για το οποίο υπήρχαν έτοιμες μελέτες.
Τα δυο έργα μάλιστα, μαζί με το Ελληνικό, είχαν χαρακτηριστεί απο τον ίδιο τον πρωθυπουργό, πριν απο δυο χρόνια, ως έργα άμεσης προτεραιότητας που θα συμβολίζουν την “νέα Ελλάδα” και είχε δώσει τότε εντολή ώστε να επισπευστούν όλες οι διαδικασίες και να προωθηθούν μελέτες και διαγωνισμοί.
Τα δύο έργα έχουν ξεκινήσει να εξαγγέλλονται απο το 2010. Για την ανάπλαση του Φαλήρου υπήρξαν δεσμευμένοι πόροι στο ΕΣΠΑ. Για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου υπήρχε η δυνατότητα ένταξης της στο προηγούμενο πρόγραμμα. Ωστόσο, το μόνο που έκαναν οι κυβερνήσεις απο τότε είναι να εξαγγέλλουν τα έργα.
Η ανάπλαση του Φαλήρου “κόλλησε” μεταξύ τριών υπουργείων κι ενός ανασχηματισμού με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η έκδοση του απαραίτητου ΠΔ και να χαθούν τελικώς οι προθεσμίες που είχε θέσει η ΕΕ ενώ για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου, παρατηρήθηκε νωθρότητα απο πλευράς δημοσίου, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν έτοιμες μελέτες απο το Ίδρυμα Ωνάση που τις χρηματοδότησε. Τελικώς το προηγούμενο ΕΣΠΑ “χάθηκε” και έμεινε μόνο η… “αισιοδοξία” για την ένταξη τους στο νέο, κουτσουρεμένο όμως κοινοτικό πρόγραμμα (ΣΕΣ 2014-2020).
Την ίδια λογική της… αισιοδοξίας φαίνεται να ακολουθεί η ελληνική πλευρά και για μια σειρά άλλων έργων που έχουν εξαγγελθεί χωρίς να υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, όπως είναι η γραμμή 4 του Μετρό ή τα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που βγήκαν τελικώς εκτός των συμβάσεων παραχώρησης (π.χ. Πάτρα-Πύργος).
Τελικώς, η ΕΕ εξέφρασε ενδοιασμούς για την χρηματοδότηση αυτών των έργων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδοιασμοί υπάρχουν και για άλλα έργα του προγράμματος που έχουν προταθεί απο την ελληνική πλευρά.
Το Ίδρυμα Ωνάση που χρηματοδότησε τις μελέτες της Πανεπιστημίου εξέδωσε σκληρή ανακοίνωση με την οποία επιτίθεται εμμέσως στην κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν στο ευρωπαικό φρένο.
Τα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, αποδέχονται τους ενδοιασμούς της ΕΕ, επιχειρούν πάντως να πείσουν ότι η συζήτηση δεν έχει λήξει και η τελική έγκριση θα δοθεί, ωστόσο καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν πλέον ελπίδες ενώ αναζητούνται άλλοι τρόποι χρηματοδότησης.