Του Αργύρη Δεμερτζή
Με χαμηλότερο τίμημα ειδικά σε περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου, χωρίς την προϋπόθεση ύπαρξης κτίσματος, με πιο απλές διαδικασίες και λιγότερα δικαιολογητικά μεταξύ των οποίων καταργούνται αεροφωτογραφίες, βεβαίωση όρων δόμησης και η οικοδομική άδεια εφόσον υπάρχει, θα γίνει η εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου από ιδιώτες με τις νέες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή.
Για ακίνητα που οι ιδιώτες έχουν αμφισβητηθεί η κυριότητα του δημοσίου και έχουν πετύχει υπέρ τους πρωτόδικες αποφάσεις έναντι του Δασαρχείου ή έχουν αμφισβητήσει με αγωγές τις πρώτες εγγραφές στο Κτηματολόγιο γίνεται ευκολότερη και με ευνοϊκότερους οικονομικούς όρους η εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου.
Οι αλλαγές για εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου
Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον βασικό νόμο 5024/2023 για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου, όσον αφορά στην εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου με το πολυνόμοσχέδιο, που κατέθεσε προς ψήφιση στη Βουλή στο οποίο περιλαμβάνεται και σειρά άλλων ρυθμίσεων για τα ανασφάλιστα οχήματα και τις οφειλές τελών κυκλοφορίας.
Ειδικότερα οι αλλαγές που εισάγονται να ψηφιστούν στη Βουλή για τη διαδικασία εξαγοράς διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου είναι:
1.Καταργείται η προϋπόθεση ύπαρξης κτίσματος εντός τους προς εξαγορά ακινήτου για την υποβολή της αίτησης. Σημειώνεται ότι το υφιστάμενο πλαίσιο προβλέπει ότι πρέπει να υπάρχει κτίσμα που έχει ανεγερθεί το αργότερο έως την 31η.12.1991 σε περίπτωση 30ετούς κατοχής και το αργότερο έως την 31η.12.1981 σε περίπτωση 40ετούς κατοχής).
2.Απαλείφεται επίσης η πρόβλεψη του νόμου εντός του ακινήτου να «βρίσκεται η κύρια κατοικία του, η οποία καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες του ιδίου ή της οικογένειάς του».
3.Επεκτείνεται το δικαίωμα εξαγοράς και για όσους έχουν μισθώσει το ακίνητο από το δημόσιο ή την ΕΤΑΔ.
4.Διατηρείται το δικαίωμα εξαγοράς για όσους έχουν στη κατοχή τους το ακίνητο επί 40 τουλάχιστον έτη χωρίς τίτλο, εφόσον ο αιτών χρησιμοποιεί το ακίνητο ως την κύρια κατοικία του ή ως βοηθητικό χώρο αυτής ή για να ασκεί τουριστική, βιοτεχνική, βιομηχανική ή εμπορική δραστηριότητα. Και δεν περιλαμβάνονται οι περιπτώσεις, που ο ενδιαφερόμενος έχει στο προς εξαγορά ακίνητο «αγροτική δραστηριότητα με χρήση ή μη κτιριακών εγκαταστάσεων και άλλων συνοδών έργων που συνδέονται λειτουργικά με αυτές».
5.Δεν επιτρέπεται η εξαγορά ακινήτου με αυθαίρετο κτίσμα. Τονίζεται πως σε κάθε περίπτωση δεν τροποποιείται καθόλου, άμεσα ή έμμεσα, η νομοθεσία σε σχέση με την τακτοποίηση αυθαιρέτων.
6.Προστίθεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος είναι η δήλωση του ακινήτου στο έντυπο Ε9 για τα πέντε τουλάχιστον χρόνια που προηγούνται, προκειμένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους.
7.Προστίθεται πρόβλεψη, κατά την οποία η κρίση περί της ύπαρξης επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος δύναται να γίνει και κατά την εξέταση του αιτήματος εξαγοράς του ακινήτου.
8.Το τίμημα εξαγοράς σε ειδικές περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου ακινήτου διαμορφώνεται με έκπτωση:
-50% για αιτούντα που έχει αναγνωρισθεί από πρωτοβάθμιο δικαστήριο ως κύριος του ακινήτου ή που έχει αναγραφεί ως κύριος στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές και έχει ασκηθεί αγωγή από το Δημόσιο ή δεν έχει παρέλθει η προθεσμία άσκησης αγωγής.
-70% αν ο αιτών έχει ασκήσει ένδικο μέσο κατά δικαστικής απόφασης για την αναγνώριση της κυριότητας του ακινήτου έως την 31η.12.2022.
9.Ισχύουν συνδυαστικά το μειωμένο τίμημα κατά 50% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και οι προβλεπόμενες εκπτώσεις επί του μειωμένου τιμήματος εξαγοράς για ιδιώτες που βρίσκονται σε διαδικασίες αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου στο ακίνητο και έχουν πετύχει πρωτόδικές δικαστικές αποφάσεις ή έχουν αμφισβητήσει τις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές στο κτηματολόγιο. Καθώς καταργείται η προηγούμενη διάταξη που απέκλεισε τη συνδυαστική εφαρμογή των ευνοϊκών οικονομικών κινήτρων.
10.Καταργείται η υποχρέωση για σειρά δικαιολογητικών του προς εξαγορά ακινήτου, μεταξύ άλλων όπως:
– Αεροφωτογραφίες της έκτασης, εντός της οποίας κείται το προς εξαγορά δημόσιο ακίνητο, του έτους 1982 και 1992 ή προγενέστερες, κατά περιπτώσεις.
– Φύλλο υπολογισμού αντικειμενικής αξίας οικοπέδου
– Βεβαίωση όρων δόμησης της αρμόδιας υπηρεσίας δόμησης.
-Οικοδομική άδεια, εφόσον υπάρχει.
-Τίτλοi από τους οποίους προκύπτει η κατοχή και συνοδευτικό σημείωμα, στο οποίο αποτυπώνεται η κατοχή από τον αιτούντα και τους δικαιοπαρόχους του, σύμφωνα με τους τίτλους αυτούς.
-Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 για την έκταση των προς εξαγορά δημοσίων ακινήτων, στις περιπτώσεις επί δημοσίων ακινήτων, τα οποία βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, ενιαία ςέκτασης δέκα (10) στρεμμάτων κατ’ ανώτατο όριο κ.α.
-Απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος και κτηματολογικό φύλλο του Κωδικού Αριθμού Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.) του δημοσίου ακινήτου, στο οποίο αφορά η αίτηση εξαγοράς, εφόσον στην περιοχή όπου αυτό κείται λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο.
11.Τίθεται δεκαήμερη προθεσμία για την ενημέρωση του αιτούντος σε περίπτωση που λείπουν δικαιολογητικά. Η απαίτηση για προσκομιδή αεροφωτογραφιών, καταργείται, καθώς δεν εξετάζεται πλέον η ύπαρξη ή μη ακινήτου.
12.Επεκτείνεται η δυνατότητα του Δημοσίου να αποφασίσει εξαίρεση από το δικαίωμα εξαγοράς για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Εντός εξαμήνου τα αρμόδια Υπουργεία θα προσδιορίσουν αιτιολογημένα τις περιοχές ή τα ακίνητα που πρέπει να εξαιρεθούν της διαδικασίας εξαγοράς.
13.Επισπεύδεται η προθεσμία υποβολής της συναίνεσης της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου σε 2 μήνες από 3 μήνες, που προβλεπόταν αρχικά.
14. Κ αλύπτεται η θέση του στην Επιτροπή Εξαγοράς από μέλος του κύριου προσωπικού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους αν δεν υποδειχθεί ή δεν αποδεχθεί τον διορισμό του πρώην δικαστικός λειτουργός των πολιτικών δικαστηρίων, συνταξιοδοτηθείς με βαθμό Προέδρου Εφετών.
15.Ορίζεται προθεσμία τριάντα ημερών και όχι απεριόριστα εντός της οποίας η Επιτροπή Εξαγοράς θα μπορεί να ζητεί πρόσθετα στοιχεία από τον αιτούντα και από κάθε υπηρεσία του δημόσιου τομέα για το προς εξαγορά ακίνητο
16.Ορίζεται το έτος 1965 (αντί του 1950 που ισχύει σήμερα) ως κρίσιμη ημερομηνία κατοχής δημόσιου ακινήτου, ως αποτέλεσμα μαζικής εγκατάστασης πληθυσμιακών ομάδων, για την υποβολή αιτήματος εξαγοράς του με ευνοϊκότερους όρους.
17. Προβλέπεται η καταβολή ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) του τιμήματος εξαγοράς δημοσίου ακινήτου (για τμήματα ακινήτων που είναι όμορα προς επιχειρήσεις) στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε..
Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για τη διαδικασία εξαγοράς διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου
Εδώ όλες οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για τη διαδικασία εξαγοράς διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου, όπως περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και περιλαμβάνουν επίσης ρυθμίσεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι οποίες αφορούν στην θέσπιση ενός νέου συστήματος ελέγχων με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα καθώς και για εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας τους, αλλά και ένα νέο πλαίσιο κυρώσεων για όλα τα παραπάνω, όπως επίσης ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου καθώς και την εφαρμογή του Κανονισμού 2022/858
Πηγή ecopress.gr