Το φετινό καλοκαίρι αναμφισβήτητα θα παραμείνει στις μνήμες των Ιταλών (και όχι μόνο) για την ακρίβεια, η οποία πλήττει πολύ σοβαρά την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Αξιοσημείωτη η πρόσφατη είδηση ενός ζευγαριού που χρεώθηκε 2 ευρώ για το κόψιμο ενός τοστ σε ένα μπαρ στη Λίμνη Κόμο.
Για να μετριαστούν οι επιπτώσεις της ακρίβειας που πλήττει την Ιταλία, οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες ποικίλουν, όπως αυτή ενός μπαρ στην ενδοχώρα της πόλης Μιλέζιμο της Σαβόνα, στη Δυτική Λιγουρία. Εδώ η οικογένεια Βεντουρίνο, ιδιοκτήτρια του μπαρ “Bottega del Caffé”, σκέφτηκε να προβεί σε μια πρωτοβουλία-πρόκληση: στην περίπτωση που ο πελάτης φέρει το φλιτζάνι, το κουταλάκι και τη ζάχαρη από το σπίτι του, ο καφές θα του κοστίζει 0,70 λεπτά του ευρώ έναντι 1,20 Ευρώ που είναι και η κανονική τιμή.
Η αμφιλεγόμενη κίνηση είναι ξεκάθαρα “μια πρόκληση”, όπως εξηγεί η Βαλεντίνα Βεντουρίνο, διευθύντρια της οικογενειακής επιχείρησης στις στήλες της εφημερίδας La Stampa. Πρόκληση η οποία ξεκίνησε αφού είχε γίνει ντόρος με το γεγονός πως στο Φινάλε Λίγκουρε (στην ίδια περιφέρεια, τη Λιγουρία) μια κυρία είχε χρεωθεί 2 ευρώ αφού ζήτησε ένα επιπλέον πιάτο για να μοιραστεί τα μακαρόνια με την κορούλα της.
Μεταξύ σοβαρού και αστείου λοιπόν, ο πατέρας της Βεντουρίνο, πρότεινε να επιβληθεί μειωμένη τιμή εάν οι πελάτες έφερναν τα σκεύη τους από το σπίτι, και σε μηδενικό χρόνο η Βαλεντίνα τύπωσε της αφίσες έξω από το κατάστημα. Οι πρώτοι πελάτες έμειναν έκπληκτοι, αλλά στη συνέχεια – με σύμμαχο και το διαδίκτυο – φαίνεται πως διάφοροι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και εμφανίστηκαν με ένα δικό τους κιτ με τα προαπαιτούμενα για έναν φθηνότερο καφέ.
Η πρωτοβουλία έχει διχάσει την Ιταλία, μεταξύ όσων το βλέπουν σαν μια έξυπνη ιδέα, φιλική προς το περιβάλλον – “μειώνουμε την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και νερού στο πλυντήριο πιάτων”, τονίζει η Βεντουρίνο – και όσων υπογραμμίζουν πως είναι και ένα περαιτέρω δείγμα της ακρίβειας που μαστίζει τα νοικοκυριά και που ταλανίζει μια από τις Ιταλικές παραδόσεις (“Πολλοί δεν κατάλαβαν την ιδέα, δεν πειράζει”).
Ως προς το κομμάτι της ακρίβειας, η διευθύντρια του μπαρ εξηγεί στην Corriere della Sera πως “όταν αυξάνεις τις τιμές, αναλαμβάνεις όλες τις συνέπειες, υπάρχουν αυτοί που καταλαβαίνουν και αυτοί που σε κατηγορούν ότι εκμεταλλεύεσαι (την κατάσταση). Έτσι, με αυτό το κόλπο, κατά κάποιο τρόπο, το ισορροπήσαμε”.
Να τονίσουμε πως η εν λόγω πρωτοβουλία είναι σχετικά πρωτοφανής στην Ιταλία – αν και τοπικά μερικά καταστήματα των μεγάλων πόλεων ήδη το κάνουν εδώ και καιρό, ειδικά μετά την πανδημία κορονοϊού – όμως πρόκειται περί μιας συνήθους πρακτική σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις. Στο Λονδίνο, για παράδειγμα, είναι μέρος της καθημερινότητας το να φέρνει κανείς το θερμός ή το φορητό του φλιτζάνι στο μπαρ ώστε ο πελάτης στη συνέχεια να πει τον καφέ του καθ’οδόν.
Πηγή: ertnews.gr