«Το 2024 θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι στην βάση των στοιχείων των πρώτων 5 μηνών είναι μια χρονιά που επιτρέπει συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των αφίξεων και των εσόδων για τον τουρισμό μας», τόνισε από το βήμα της 32ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ο πρόεδρός του, Γιάννης Παράσχης.
«Η αναπτυξιακή δυναμική του ισχυρού brand Ελλάδα που χτίστηκε τα τελευταία χρόνια δείχνει σημαντική ανθεκτικότητα», προσέθεσε.
Επανέλαβε, δε, τις πέντε κεντρικές προτεραιότητες του ΣΕΤΕ, όπως αυτές έχουν τεθεί, με ορίζοντα το 2030: Τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα, το ζήτημα των υποδομών, τη διαχείριση των προορισμών, την αγορά εργασίας και τη βιωσιμότητα.
Το τέλος παρεπιδημούντων
Αναφερόμενος στα θέματα ανταγωνιστικότητας και στην πρόταση για αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων, ο επικεφαλής του ΣΕΤΕ τόνισε πως: «Πέραν του τέλους για την ανθεκτικότητα στην κλιματική κρίση -για το οποίο οι θέσεις μας είναι γνωστές- πρόσφατα ξεκίνησαν συζητήσεις από εκπροσώπους τοπικής αυτοδιοίκησης για αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων ή άλλων επιβαρύνσεων επί του τζίρου των ξενοδοχείων, με τη δικαιολογία της επιβάρυνσης των προορισμών από τον τουρισμό».
Και προσέθεσε: «Είναι προφανές ότι για την αδυναμία των υποδομών και την έλλειψη ουσιαστικής διαχείρισης των προορισμών είναι εκτός λογικής να επιβαρυνθεί και πάλι μία και μόνο οικονομική δραστηριότητα, της οποίας μάλιστα τα οφέλη διαχέονται σε όλη την οικονομία και κοινωνία. Η θέση μας είναι ότι φόροι και τέλη από τον τουρισμό πρέπει να κατευθύνονται σε δράσεις που έχουν σχέση με το τουρισμό για την βελτίωση της λειτουργίας και της ζωής κατοίκων και επισκεπτών των περιοχών από τις οποίες εισπράττονται».
Εστιάζοντας στις υποδομές, ο Γ. Παράσχης ανέδειξε την απουσία μεγάλου συνεδριακού κέντρου στη χώρα, λέγοντας: «Θα σταθώ εδώ ενδεικτικά στο έλλειμα συνεδριακής υποδομής στην Αθήνα, αλλά και την ανάγκη αναβάθμισης σχετικής υποδομής στη Θεσσαλονίκη. Ένα έλλειμμα που οδηγεί σε απώλειες θέσεων εργασίας και εσόδων, που καθιστά δυσχερή έως αδύνατη την προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων και δεν επιτρέπει την άμβλυνση του φαινομένου της εποχικότητας».
Η αγορά εργασίας
Σε ό,τι αφορά τον τέταρτο πυλώνα των προτεραιοτήτων του Συνδέσμου, την αγορά εργασίας, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ είπε: «Βρισκόμαστε σε διάλογο με τα αρμόδια υπουργεία αναφορικά με τις απαραίτητες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, την άμβλυνση της εποχικότητας, με προγράμματα προσέλκυσης, κατάρτισης και συνεχούς βελτίωσης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, με βελτίωση της αποτελεσματικότητας του θεσμοθετημένου πλαισίου των μετακλήσεων, ώστε να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις στον χώρο της εργασίας και στις διεθνείς τάσεις που διαμορφώθηκαν μετά την πανδημία».
Σχετικά με τις μετακλήσεις, ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος τόνισε:
«Η σημαντικότερη επένδυση που πρέπει να γίνει αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, με έμφαση στην εκπαίδευση. Παρά τις αυξήσεις στους μισθούς, παραμένει δομική πρόκληση η εύρεση εργαζομένων. Οι μετακλήσεις των εργαζομένων στον τουρισμό μπήκαν το 2023. Πρακτικά οι γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι μη λειτουργικές ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός. Εχουμε κάνει πολλές διαβουλεύσεις με μέλη και υπουργεία για να γίνουν καινοτόμες παρεμβάσεις. Και με το ΙΝΣΕΤΕ βρισκόμαστε σε συνεχή διαδικασία για να δοθούν κίνητρα επιδότησης εργασίας και προγράμματα προσέλκυσης κατάρτισης και βελτίωσης δεξιοτήτων».
Από την πλευρά του ο Ευτύχιος Βασιλάκης, πρόεδρος της AEGEAN είπε: «Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι παραμένει το βασικό ζήτημα προς το παρόν δεν είναι η ζήτηση. Η ζήτηση κρατάει καλά. Άρα μένει να γίνουν δύο πράγματα άμεσα. Το ένα είναι η εξέλιξη και η εκπαίδευση του προσωπικού μαζί με την ανεύρεση. Πρέπει να το δούμε πιο συνολικά γιατί μόνο με την αύξηση της εξειδίκευσης και της ενίσχυσης των δυνατοτήτων μπορεί να έρθει η ουσιαστική παραγωγικότητα, άρα και η δυνατότητα να πληρώσουμε περισσότερα και να καλύψουμε με αποτελεσματικό τρόπο αυτό το έλλειμα που φαίνεται ότι δημιουργείται όχι μόνο στον τουρισμό σε όλη την κοινωνία».
Και προσέθεσε: «Το δεύτερο είναι ότι προφανώς τα ζητήματα που αφορούν βιωσιμότητα και ποιότητα υπηρεσιών για να μπορούμε να έχουμε ένα μέτρο στην ανάπτυξη που να μπορεί να φέρνει κόσμο περισσότερο, αλλά όχι με τόσο μεγάλο ρυθμό στους συνολικούς αριθμούς, αλλά με παράλληλη βελτίωση ποιότητας του τουρισμού. Ο συνδυασμός αυτός χρειάζεται να αντιμετωπιστεί από τον τουρισμό τα επόμενα χρόνια».
O υπερτουρισμός
Στην ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος εστίασε ο Φωκίων Καραβίας, διευθύνων σύμβουλος της Eurobank. «Έχουμε ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού μας καθώς τα 4-5 αστέρων ξενοδοχεία ξεπερνούν το 25% του συνόλου χάρη στις σοβαρές επενδύσεις τα τελευταία χρόνια, στα ξένα brands που έρχονται στη χώρα μας και στο πρώτο ελληνικό brand που έχει επεκτείνει τις δραστηριότητές του στο εξωτερικό».
Μάλιστα, αναφερόμενος στις συζητήσεις περί υπερτουρισμό, ο επικεφαλής της Eurobank τόνισε: «Προσωπική μου άποψη είναι ότι ενδεχομένως με εξαίρεση 2-3 προορισμών δεν υπάρχει υπερτουρισμός στην Ελλάδα και να το αναγάγουμε σε ένα καθολικό πρόβλημα. Είναι ανακριβές και ενδεχομένως είναι αυτοκαταστροφικό. Βεβαίως υπάρχουν ζητήματα, υπάρχουν θέματα υποδομών. Χρειαζόμαστε σοβαρές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.
Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα άφθονα κοινοτικά κονδύλια και να υποστηρίξουμε κι εμείς με τεχνογνωσία στις χρηματοδοτήσεις και με κεφάλαια. μπορούμε να αφήσουμε τη μιζέρια στην άκρη και να αφήσουμε τους πρωτοπόρους να οδηγήσουν τον τουρισμό στον επόμενο κύκλο, της βιωσιμότητας με σεβασμό στην τοπική κοινωνία και ευαισθησία και στο περιβάλλον και με τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν και το τραπεζικό σύστημα είναι πρόθυμο να χρηματοδοτήσει και για μεγάλες και μικρότερες επιχειρήσεις».
Η νέα πρωτοβουλία
Στο πλαίσιο της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης ο Γ. Παράσχης ανακοίνωσε μία νέα πρωτοβουλία για τη μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων στην αειφορία, τη ΜΕΤRΟΝ Sustainable Tourism by SETE.
«Σκοπός μας είναι η δέσμευση και η μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων σε βιώσιμη λειτουργία. Δημιουργούμε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, ελέγχου, εκπαίδευσης, συμμόρφωσης, αυτοδέσμευσης και στοχοθέτησης, επαναξιολόγησης, και πιστοποίησης των επιχειρήσεων. Με την εντατική δουλειά των συνεργατών μας στον ΣΕΤΕ, το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece και την συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων σε προγράμματα sustainability στον τομέα του τουρισμού δημιουργούμε την μεθοδολογία και τα απαραίτητα εργαλεία», υπογράμμισε.
«Ξεκινάμε στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 με την πιλοτική εφαρμογή σε επιλεγμένες επιχειρήσεις πριν το rollout του προγράμματος στην βάση μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας και στόχο – αρχικά – τη μέτρηση πέντε βασικών δεικτών: Κατανάλωση Ενέργειας, Κατανάλωση Νερού, Παραγωγή και Διαχείριση Αποβλήτων, Εργασιακά Θέματα, Κοινωνικό Αποτύπωμα στους κλάδους: Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις, Εναέριες Μεταφορές, Θαλάσσιες Μεταφορές, Χερσαίες Μεταφορές, Τουριστικά Γραφεία».
Πηγή euro2day.gr