Και ενώ η πολιτική ηγεσία της Ευρώπης όπως προκύπτει και από τις δηλώσεις Μακρόν οραματίζεται μεγαλύτερα τραπεζικά σχήματα πανευρωπαϊκά, η τραπεζική εποπτεί φαίνεται πως έχει αρχίσει να συζητά τον τρόπο με τον οποίο θα εποπτεύσει τα σχήματα αυτά, που μάλλον βρίσκονται υπό δημιουργία.
Προσεπίκληση της τραπεζικής κρίσης στις ΗΠΑ πραγματοποιεί ο κ. Γιάννης Στουρνάρας διοικητής της ΤτΕ, θέτοντας θέμα εξέλιξης των πτωχευτικών εργαλείων στην Ευρώπη στον τραπεζικό τομέα.
Σε χαιρετισμό του ο διοικητής στο Συνέδριο “Banking Resolution at Ten: Experiences and Open Issues” ανέφερθηκε στις τραπεζικές περιπτώσεις στις ΗΠΑ που ανέδειξαν ότι το πλαίσιο θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να επιτρέπει στις αρχές να λαμβάνουν μέτρα εξυγίανσης για την αντιμετώπιση της πτώχευσης μεσαίων ή ακόμη και μικρών τραπεζών. Η πραγματικότητα λέει ο κ. Στουρνάρας είναι ότι το πλαίσιο ανάκαμψης και εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων σχεδιάστηκε πρωτίστως για την αντιμετώπιση της πτώχευσης μεγάλων τραπεζών.
Αν και η χρήση διαδικασιών αφερεγγυότητας μπορεί να αποτελεί αξιόπιστη λύση για τις μικρές ή μεσαίες τράπεζες, ενδέχεται να υπάρχουν περιπτώσεις, όπως παρατηρήθηκε και στις ΗΠΑ, όπου η προοπτική απομείωσης ή η απομείωση των καταθέσεων μπορεί να οδηγήσει σε μαζικές αναλήψεις από τους μη καλυπτόμενους καταθέτες σε άλλες τράπεζες που θεωρούνται παρόμοιες με τις προβληματικές τράπεζες, δημιουργώντας συστημικό πρόβλημα.
Θα πρέπει να διασφαλίσουμε την ευελιξία στη χρήση στρατηγικών εξυγίανσης για την αντιμετώπιση διαφορετικών σεναρίων, συμπεριλαμβανομένων των κρίσεων ρευστότητας.
Εργαλεία μεταφοράς ή συνδυασμός
Στο πλαίσιο αυτό, ίσως χρειαστεί να εξετάσουμε σημειώνει ο κ. Στουρνάρας κατά πόσον τα εργαλεία μεταφοράς ή ένας συνδυασμός στρατηγικών μπορεί να είναι καταλληλότερος από την εφαρμογή του εργαλείου διάσωσης με ίδια μέσα (bail-in).
Τέλος η διασφάλισης επαρκούς ρευστότητας κατά την εξυγίανση είναι υψίστης σημασίας. Οι αρχές θα πρέπει να είναι έτοιμες να παράσχουν ρευστότητα, όπως συνέβη στις ΗΠΑ και την Ελβετία. Από την άλλη, οι αρχές εξυγίανσης και οι αρμόδιες εποπτικές αρχές θα πρέπει σε συνεργασία με τις τράπεζες για να διασφαλίσουν ότι οι τελευταίες μπορούν να κινητοποιούν γρήγορα εξασφαλίσεις όταν αυτό είναι αναγκαίο.
Κατανοώ ότι αυτά τα θέματα θα συζητηθούν λεπτομερώς σήμερα.
Η Οδηγία η οποία υιοθετήθηκε κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2014, υιοθέτησε για πρώτη φορά ένα εναρμονισμένο πανευρωπαϊκό πλαίσιο για την αντιμετώπιση κρίσεων τραπεζών που εγείρουν συστημικούς κινδύνους – ένα πλαίσιο συνεπές με τις νέες ιδέες και πρακτικές που υιοθετήθηκαν στον απόηχο της Παγκόσμιας Χρηματοπιστωτικής Κρίσης, αρχικά σε εθνικό επίπεδο και αμέσως μετά σε επίπεδο των G20, με αποκορύφωμα την ανάπτυξη από το Συμβούλιο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (FSB) των διεθνών αρχών για την εξυγίανση των συστημικών πιστωτικών ιδρυμάτων.
Βασιλεία ΙΙΙ
Ειδικότερα, ενώ οι αλλαγές που επέφερε η Βασιλεία ΙΙΙ αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας του τραπεζικού συστήματος με τη σημαντική ενίσχυση των προτύπων προληπτικής εποπτείας για τις τράπεζες, τα νέα πλαίσια για την εξυγίανση είχαν σκοπό να παράσχουν ένα συνεκτικό, πιο εξελιγμένο και διεθνώς συνεπές πλαίσιο για την αντιμετώπιση της πτώχευσης των τραπεζών, ιδίως αυτών που εγείρουν συστημικό κίνδυνο.
Σε καμία τράπεζα αναφέρει ο κ. Στουρνάρας δεν θα πρέπει να της επιτρέπεται να μετακυλήσει το κόστος της δικής της κακοδιαχείρισης στον φορολογούμενο μόνο και μόνο επειδή θεωρείται «πολύ μεγάλη για να αποτύχει» ασκώντας μια έμμεση κριτική στις ανακεφαλαιοποιήσεις.
Ωστόσο, η έξοδος μιας τράπεζας από την τραπεζική αγορά θα πρέπει να πραγματοποιείται με συντεταγμένο τρόπο, να μην διαταράσσει την παροχή κρίσιμων λειτουργιών, να μη θέτει σε κίνδυνο τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος συνολικά και να αποτρέπει την περιττή απομείωση αξίας.
πηγή: naftemporiki.gr