Πριν από λίγο καιρό, ο Μπιλ Γκέιτς είχε κάνει μία ανάλυση σχετικά με την επόμενη κρίση μετά την πανδημία, την κλιματική αλλαγή. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλος ο κόσμος έχει βιώσει τρομερά βάσανα και οικονομικές δυσκολίες τους τελευταίους μήνες. Όμως όσο δύσκολο και αν είναι να φανταστεί κανείς τώρα, που είμαστε ακόμα στη μέση της πανδημίας, η κλιματική αλλαγή έχει τη δυνατότητα να είναι ακόμη πιο καταστροφική.
Η πανδημία μας υπενθύμισε επίσης πόση καινοτομία απαιτείται για την πρόληψη μιας κλιματικής καταστροφής. Οι καλύτεροι αριθμοί που έχω δει εκτιμούν ότι η οικονομική επιβράδυνση λόγω του COVID-19 μείωσε τις παγκόσμιες εκπομπές κατά περίπου 8%. Αυτό δεν είναι τίποτα, αλλά η λιτότητα που μας έφερε εκεί προφανώς δεν είναι βιώσιμη. Εάν πρόκειται να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή, πρέπει να βρούμε νέους τρόπους για να κάνουμε πράγματα που δεν απελευθερώνουν αέρια του θερμοκηπίου, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο κινούνται.
Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι καταλαβαίνουν τι συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή, τα οχήματα είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που έρχονται στο μυαλό. Εδώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, η μεταφορά είναι ο νούμερο ένα συνεισφέρων στις εκπομπές. Ωστόσο, ίσως εκπλαγείτε να μάθετε ότι συμβάλλει μόνο στο 16% των παγκόσμιων εκπομπών. Αυτό είναι ένα μικρότερο ποσοστό από το πώς συνδέουμε, αναπτύσσουμε πράγματα και φτιάχνουμε πράγματα. Παρόλα αυτά, ο αποκαρβονισμός του τρόπου με τον οποίο κινούμαστε είναι απαραίτητος εάν πρόκειται να φτάσουμε σε μηδενικές καθαρές εκπομπές.
Ο στόχος μας εδώ δεν είναι απαραίτητα να κάνουμε τους ανθρώπους να κινούνται λιγότερο (αν και πρέπει να αναζητήσουμε τρόπους για να μειώσουμε την οδήγηση, την πτήση και τη ναυτιλία όπου είναι δυνατόν). Όπως έχουμε δει τους τελευταίους μήνες, οι οικονομίες υποφέρουν όταν οι άνθρωποι αναγκάζονται να μείνουν κοντά στο σπίτι.
Θέλουμε περισσότερα άτομα και αγαθά να μπορούν να ταξιδεύουν. Λοιπόν, πώς ακριβώς τροφοδοτούμε την ανάγκη μας να κινηθούμε χωρίς να εκπέμψουμε αέρια θερμοκηπίου; Η απάντηση είναι απλή, ακόμη και αν το συμβεί αυτό δεν θα είναι: χρησιμοποιήστε καθαρό ηλεκτρικό ρεύμα για να τρέξετε όλα τα οχήματα που μπορούμε και αποκτήστε φθηνά εναλλακτικά καύσιμα για οτιδήποτε άλλο.
Αρκετές εταιρείες αναπτύσσουν καλύτερες και φθηνότερες μπαταρίες που ελπίζουμε ότι θα κάνουν τα ηλεκτρικά οχήματα μια ρεαλιστική επιλογή για κάθε ιδιοκτήτη αυτοκινήτου. Αυτό το βίντεο δείχνει το QuantumScape, έναν κατασκευαστή που εργάζεται για να εμπορευματοποιήσει την επόμενη γενιά τεχνολογίας μπαταριών.
Τα ηλεκτρικά όχήματαs υπερέχουν στα ταξίδια μικρών αποστάσεων. Αυτό σημαίνει ότι είναι εξαιρετικές επιλογές για προσωπικά αυτοκίνητα και ακόμη και μεσαία οχήματα, όπως αστικά λεωφορεία και απορριμματοφόρα. Αλλά ακόμη και αν αναπτύξουμε φθηνά ηλεκτρικά όχήματα μεγάλης εμβέλειας που τροφοδοτούνται από πηγές μηδενικού άνθρακα, η ηλεκτροδότηση δεν είναι επιλογή για πολλούς τύπους μεταφοράς.
Το πρόβλημα είναι ότι οι μπαταρίες είναι μεγάλες και βαριές. Όσο περισσότερο βάρος προσπαθείτε να μετακινήσετε, τόσο περισσότερες μπαταρίες χρειάζεστε για να τροφοδοτήσετε το όχημα. Όσο περισσότερες μπαταρίες χρησιμοποιείτε, τόσο περισσότερο βάρος προσθέτετε και τόσο περισσότερη ισχύ χρειάζεστε. Ακόμη και με μεγάλες ανακαλύψεις στην τεχνολογία της μπαταρίας, τα ηλεκτρικά οχήματα πιθανότατα δεν θα είναι ποτέ μια πρακτική λύση για πράγματα όπως 18-wheelers, φορτηγά πλοία και επιβατικά αεροσκάφη. Η ηλεκτρική ενέργεια λειτουργεί όταν πρέπει να διανύσετε μικρές αποστάσεις, αλλά χρειαζόμαστε μια διαφορετική λύση για βαριά οχήματα μεγάλων αποστάσεων.
Εδώ μπαίνουν φθηνά εναλλακτικά καύσιμα. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη αυτών των καυσίμων, αλλά αυτό που πιθανότατα γνωρίζετε περισσότερο είναι τα βιοκαύσιμα.
Ένας άλλος τύπος εναλλακτικού καυσίμου είναι τα ηλεκτροκαύσιμα. Χρησιμοποιώντας ηλεκτρισμό για να συνδυάσουμε τα μόρια υδρογόνου στο νερό με τον άνθρακα στο διοξείδιο του άνθρακα, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα υγρό καύσιμο που λειτουργεί σε υπάρχοντες κινητήρες. Το διοξείδιο του άνθρακα που χρησιμοποιεί αυτή η διαδικασία συλλαμβάνεται απευθείας από την ατμόσφαιρα, οπότε η καύση ηλεκτροκαυσίμων δεν προσθέτει συνολικές εκπομπές.
Για να αποφύγουμε τις χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, πρέπει να μηδενίσουμε τις καθαρές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου σε κάθε τομέα της οικονομίας εντός 50 ετών. Η απολύμανση του τρόπου με τον οποίο κινούμαστε θα απαιτήσει πολλές και καινοτομίες, όπως και στους άλλους τομείς για τους οποίους έχω γράψει. Ανυπομονώ να δω ποιον ρόλο θα διαδραματίσουν οι σημερινές τεχνολογίες στο μέλλον μηδενικού άνθρακα και να ανακαλύψω ποιες νέες ανακαλύψεις θα εμφανιστούν τα επόμενα χρόνια.
Gatesnotes: How do we move around in a zero- carbon world?
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής