Με ένα εντυπωσιακό ανεκτέλεστο που έπιασε τα 5,3 δισ. ευρώ αλλά και με απεξάρτηση από τα δημόσια έργα έκλεισε το 2023 για τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Στα χθεσινά οικονομικά αποτελέσματα της περσινής χρονιάς φάνηκε για ακόμα μια φορά ότι η κυριαρχία του Ομίλου στο κατασκευαστικό γίγνεσθαι της χώρας, επιβεβαιώθηκε για ακόμα μια φορά.
Το 2023 για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπήρξε μια μαγική χρονιά ενώ και το πρώτο τρίμηνο του 2024 συνέχισε με μεγάλες επιδόσεις. Όπως αναφέρεται στα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν. Τα υπογεγραμμένα έργα ανέρχονται στο τέλος του έτους σε 3,4 δισ. ευρώ και αναμένεται η συμβασιοποίηση έργων για επιπλέον 1,9 δισ. ευρώ.
Πολύ σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός πως πλέον το 70% του ανεκτέλεστου δεν αφορά απευθείας δημόσια έργα, αλλά ιδιωτικά έργα που είναι είτε ίδιες επενδύσεις του Ομίλου, είτε έργα για τρίτους με το 55% εξ αυτού να είναι δικές της επενδύσεις. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί ως μια κίνηση απεξάρτησης από τις διακυμάνσεις που παρατηρούνται στην παραγωγή δημόσιων έργων.
Με την ιδιωτική κατασκευή να καλπάζει αλλά και τα δικά της σχέδια επενδύσεων να μεγαλώνουν, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν δείχνει να περιμένει μόνο τις δημοπρατήσεις για να αυξήσει το ανεκτέλεστο της. Αυτό μεταφράζεται και στα έσοδα του Ομίλου, μιας και κατάφερε να υπερδιπλασιάσει τα έσοδα του, εντός των τελευταίων 2 ετών,
Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα και Κεντρική Οδός) κατά το 2023 αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, αλλά και τις βελτιωμένες καιρικές συνθήκες. Επίσης, έχουν πλέον τεθεί σε λειτουργία και οι τρεις (3) μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα, συνεχίστηκε η ανάπτυξη νέων έργων όπως το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι όπου η πρόοδος των εργασιών ξεπερνάει πλέον το 30% και αναμένεται να φτάσει το 50% μέχρι το τέλος του έτους. Αναφορικά με το έργο του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος στο Ελληνικό στο τέλος του 2023 ξεκίνησαν οι πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες.
Αττική και Εγνατία Οδός
Μέσα στο 2023 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατάφερε να γίνει ο προτιμητέος επενδυτής της Αττικής Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ για την νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης. Η προσθήκη της ναυαρχίδας των αυτοκινητοδρόμων στο portfolio της αποτελεί αδιαμφισβήτητα την μεγαλύτερη της επιτυχία όχι μόνο σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων έτους αλλά σε επίπεδο κυριαρχίας στον τομέα των οδικών παραχωρήσεων. Η υπογραφή της σύμβασης υπό προϋποθέσεις μπορεί να επιτευχθεί εντός του 2024.
Παράλληλα ολοκληρώνεται και το σήριαλ του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό μιας και υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 και αναμένεται η ολοκλήρωση την διαδικασιών από την πολιτεία για την παραλαβή του έργου εντός του τρέχοντος έτους.
Αυτά τα δύο έργα δημιουργούν ένα δίκτυο με μοναδικό παραχωρησιούχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ουσιαστικά στην Αττική είναι κυρίαρχη (με εξαίρεση το τμήμα της Ολυμπίας Οδού επί της Αττικής) αλλά και σε όλη την Ηπειρωτική Ελλάδα.
Έχει ή θα αποκτήσει σύντομα στην κατοχή της τους άξονες Αθήνα-Σκάρφεια-Ράχες, Λαμία-Καλαμπάκα, Ιωάννινα-Αντίρριο ενώ συμμετέχει και στην Ολυμπία Οδό.
Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε το 2024 με την επικράτηση στον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος. Η 35ετής σύμβαση παραχώρησης δεν αναμένεται να υπογραφεί πριν το 2025 καθώς εκκρεμούν προσφυγές και η προσυμβατική περίοδος σε αυτούς τους διαγωνισμούς είναι συνήθως μακρόσυρτη.
Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα € 1.413,3 εκατ. έναντι € 1.024,2 εκατ. κατά την περίοδο του 2022, αποδιδόμενα στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου, σε έργα ιδιωτών και σε έργα δημοσίου.
Ο τομέας ενέργειας
Παράλληλα στον τομέα της ενέργειας ο Όμιλος είχε υψηλές επιδόσεις. Παρά τη μειωμένη ζήτηση της αγοράς, η ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ κατέγραψε υψηλότερους όγκους πώλησης κατά 36% έναντι του 2022, σε συνέχεια της αύξησης του μεριδίου αγοράς της σε 10,8% κατά το τέλος του Δεκεμβρίου του 2023 (έναντι 6,7% τον Δεκέμβριο του 2022). Η μείωση της ζήτησης, η αυξημένη παραγωγή από ΑΠΕ στο σύστημα λόγω αύξησης της εγκατεστημένης ισχύος στη χώρα και οι αυξημένες εισαγωγές, οδήγησαν σε μείωση της παραγωγής από μονάδες φυσικού αερίου στη χώρα κατά 18,5% το 2023. Σε αυτό το πλαίσιο, η παραγωγή από τις μονάδες φυσικού αερίου του Ομίλου κατέγραψε μείωση κατά 19% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2022.
Παράλληλα, για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των δυο εταιρειών, την 21.12.2023 υλοποιήθηκε η συγχώνευσή τους, η οποία έγινε με τη μέθοδο της απορρόφησης της ΗΡΩΝ ΙΙ ΒΟΙΩΤΙΑΣ Α.Ε. από την ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε., συνεχίζοντας ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να είναι ο αποκλειστικός Μέτοχος κατά 100%. Τέλος, ως προς τη νέα μονάδα με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή ισχύος 877 MW (ανάπτυξη από κοινού με την Motor Oil) η πρόοδος των εργασιών ξεπερνάει πλέον το 90% με την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας να αναμένεται τους επόμενους μήνες.
Τα συνολικά έσοδα του Ομίλου κατά την διάρκεια του 2023 διαμορφώθηκαν σε € 3.499,2 εκατ. έναντι € 3.938,3 εκατ. την περίοδο του 2022 κυρίως λόγω μειωμένων εσόδων στο τομέα ενέργειας, αλλά και αυξημένων εσόδων από του τομείς των κατασκευών και των παραχωρήσεων.
Πηγή ypodomes.com