Τη δυνατότητα να “αλλάξει πίστα” δίνουν στην Αλεξανδρούπολη και την Ελλάδα τα μεγάλα ενεργειακά έργα που γίνονται στον Έβρο, όπως το FSRU, όπως επισήμανε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης, ‘Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος προανήγγειλε περισσότερες επενδύσεις μεγάλων επενδυτικών ομίλων στην περιοχή, κυρίως στον χώρο των logistics.
“Θεωρώ το FSRU ως το “νούμερο ένα” έργο στην Ελλάδα σήμερα, γιατί όταν αλλάζεις πίστα στην ενέργεια, όλοι σε βλέπουν διαφορετικά” είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, μιλώντας διαδικτυακά στο 1st East Macedonia & Thrace Forum, το οποίο διοργανώνεται από το Ολυμπία Φόρουμ, σε συνεργασία με τον Δήμο Αλεξανδρούπολης, το Energizing Greece και την Hellas Journal.
“Η Αλεξανδρούπολη μπαίνει σε τελείως νέα τροχιά και θα είναι διαφορετική πόλη στα επόμενα χρόνια” εκτίμησε και πρόσθεσε ότι κατά τη διάρκεια συνάντησης άνω των δύο ωρών, που είχε στο γραφείο του με την ομάδα του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, ‘Αντονι Μπλίνκεν, η Αλεξανδρούπολη ήταν ένα από τα πιο βασικά θέματα που συζητήθηκαν. Κατά τον κ.Γεωργιάδη, η Αλεξανδρούπολη και γενικά η Θράκη είναι ίσως η περιοχή για την οποία η κυβέρνηση και ο ίδιος προσωπικά έχουν δείξει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, με στόχο να αποτελέσει στο μέλλον τη θετική έκπληξη για την ελληνική οικονομία.
Οι θέσεις εργασίας και το δημογραφικό στον Έβρο
Η χρυσή ευκαιρία και το αγκάθι της έλλειψης μακροπρόθεσμου σχεδιασμού
Ενώπιον μιας χρυσής ευκαιρίας για να προωθήσει τις θέσεις της και τα πλεονεκτήματά της, αλλά και για να ανατάξει την οικονομία της βρίσκεται η Ελλάδα, σε μια περίοδο που συντελείται παγκοσμίως κοσμογονία ως προς το μοντέλο ανάπτυξης, με near-shoring και τάση επαναφοράς της μεταποίησης στη Δύση. Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών (ΣΒΕ), επιχειρηματίας Λουκία Σαράντη, η οποία επισήμανε όμως ότι για να μπορέσει η χώρα να αξιοποιήσει αυτή τη χρυσή ευκαιρία και να αναπτυχθεί βιομηχανικά, χρειάζεται να αποφασίσει τι είδους βιομηχανία θέλει. Όπως είπε, αναπτύχθηκε το σπουδαίο – όπως το χαρακτήρισε – Εθνικό Συμβούλιο για τη Βιομηχανία, το οποίο βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν έχει ακόμα δώσει δείγματα γραφής, ενώ κατά την επιδίωξη του στόχου η βιομηχανία να αποτελεί το 15% του ΑΕΠ ώς το 2030 πρέπει να σκεφτούμε πως “δεν είναι τυχαίο το πώς και γιατί δεν φτάσαμε επί τόσα χρόνια εκεί”. Η μεταποίηση, πρόσθεσε, είναι δύσκολο πράγμα και θέλει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, κάτι στο οποίο δυστυχώς η Ελλάδα διαχρονικά πάσχει.
Τόνισε ότι μαζί με τα πολύ σημαντικά έργα και παρεμβάσεις που προωθούνται, χρειάζεται να γίνουν τομές στην ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης και στη σύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση. “Δεν μπορούμε να μιλάμε για επενδύσεις όταν για μια εκκαθάριση εμπορικής διαφοράς χρειαζόμαστε 10 χρόνια και για μια διοικητική υπόθεση 20. Ούτε όταν έχουμε ανεργία 15% -που ποσοστό 30% αυτής αφορά στους νέους- και όλες οι επιχειρήσεις πάσχουν από έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού” σημείωσε.
Το αναπτυξιακό σχέδιο για την ΑΜΘ καθοδόν προς το 2030
Στον αναπτυξιακό νόμο και τις ειδικές προβλέψεις του για τον ακριτικό Έβρο, στο αναπτυξιακό σχέδιο για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη καθοδόν προς το 2030, στα οφέλη του μεταφορικού ισοδύναμου, αλλά και στις μεγάλες επενδύσεις, όπως η Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής στην Αλεξανδρούπολη, αναφέρθηκε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Χρήστος Δερμεντζόπουλος. Οσον αφορά το αναπτυξιακό σχέδιο, υπενθύμισε ότι αυτό περιλαμβάνει περισσότερα από 360 έργα, προϋπολογισμού 6,8 δισ. ευρώ, ενώ για τη Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής στην Αλεξανδρούπολη είπε ότι η επένδυση, ύψους 400 εκατ. ευρώ, θα δημιουργήσει στο στάδιο της κατασκευής της 800 θέσεις εργασίας και κατά τη λειτουργία της 100 μόνιμες.
Το νέο επενδυτικό τοπίο στη Θράκη και το by-pass του Βοσπόρου
Νέο ελκυστικό επενδυτικό τοπίο έχει διαμορφωθεί στη Θράκη, η οποία προβάλλει ως παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας, σε μια περίοδο που τα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας έχουν κλονιστεί και οι επενδυτές αναζητούν ηρεμία για να τοποθετήσουν τα κεφάλαιά τους. Την πεποίθηση αυτή εξέφρασε ο Ιωάννης Κιρκινέζης, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης της Hill International. Ο ίδιος υπενθύμισε ότι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης διαθέτει πέντε βιομηχανικές περιοχές, δύο βιομηχανικά πάρκα, επτά συνοριακές εισόδους (δύο προς ανατολάς και πέντε προς τα Βαλκάνια), εύρωστη πανεπιστημιακή κοινότητα, τρία λιμάνια και δύο αεροδρόμια, ενεργειακή αυτάρκεια, FSRU (προσεχώς δύο), άμεση ή κοντινή πρόσβαση σε πρώτες ύλες για τη βιομηχανία, ασφάλεια, φορολογικά κίνητρα και δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών, που επιτρέπουν την παράκαμψη του Βοσπόρου.
“Δυνητικά η Θράκη μπορεί να εξελιχθεί σε by- pass του Βοσπόρου, με τα όποια τεράστια οικονομικά και γεωστρατηγικά οφέλη προκύπτουν από αυτό, για τη Θράκη και ολόκληρη χώρα” σημείωσε και συμπλήρωσε πως και το μοναδικό μοντέλο πολυπολιτισμικότητας και αρμονικής συνύπαρξης πληθυσμών με διαφορετικά χαρακτηριστικά στην περιοχή μπορεί να αποτελέσει από μόνο του αναπτυξιακό δυναμικό και γέφυρα με γειτονικές αγορές και χώρες.
Προοπτική για ένα ισχυρό αναπτυξιακό σοκ
Σημαντική δουλειά για την ανάπτυξη της Θράκης γίνεται τα τελευταία χρόνια και ιδίως μετά το 2019, με επίλυση χρόνιων προβλημάτων και προώθηση σημαντικών έργων υποδομής, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού & Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης, Αντώνη Γραβάνη, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθηση ότι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης, σε συνδυασμό με τον διαρκώς αναβαθμιζόμενο γεωπολιτικό ρόλο της περιοχής, αποτελούν “ιστορική ευκαιρία για την περιοχή, για να δημιουργηθεί πραγματικό ισχυρό αναπτυξιακό σοκ στην Περιφέρεια”.
Ο κ. Γραβάνης χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική πολιτική απόφαση το μεταφορικό ισοδύναμο, που έρχεται -όπως είπε- να καλύψει αδικίες δεκαετιών ως προς το κόστος μεταφορών για τις επιχειρήσεις της περιοχής, ενώ ζήτησε να ενισχυθεί το υπάρχον δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς στις Βιομηχανικές Περιοχές σήμερα υπάρχουν μικρές και μεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις, που θέλουν, αλλά δεν μπορούν να επενδύσουν για να αξιοποιήσουν τις ΑΠΕ, καθώς η συνδεσιμότητα με το δίκτυο χωλαίνει. Πρόσθεσε ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο, που έρχεται να διορθώσει αστοχίες και παθογένειες ετών (ο προηγούμενος νόμος, του 2016, αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος τραγικός, όπως είπε, καθώς από τις 300 επιχειρήσεις ολοκλήρωσαν επενδύσεις μόνο έξι), ενώ ζήτησε επαναφορά του μέτρου για 12% επιδότηση μισθολογικού κόστους. Είπε τέλος, ότι η ανάπτυξη πρέπει να αφορά όλη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και άλλες περιοχές, όπως η Κομοτηνή (που διαθέτει τη μεγαλύτερη ΒΙΠΕ της Βόρειας Ελλάδας, την έδρα του ΔΠΘ και άμεση πρόσβαση στη βουλγαρική ενδοχώρα και από εκεί στην Ευρώπη).
πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ