Το Βερολίνο ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι ο Γερμανός μαέστρος Κρίστιαν Τίλεμαν θα διαδεχθεί τον παγκοσμίου φήμης μαέστρο και πιανίστα Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ στη θέση του γενικού μουσικού διευθυντή της Κρατικής Όπερας μετά την παραίτησή του λόγω ασθένειας.
Ο 80χρονος Μπάρενμποϊμ, γεννημένος στην Αργεντινή, ανακοίνωσε τον Ιανουάριο ότι αποχωρεί μετά από τρεις δεκαετίες από το θρυλικό ίδρυμα, έναν από τους πιο διάσημους χώρους κλασικής μουσικής στην Ευρώπη, μετά από διάγνωση «σοβαρής νευρολογικής πάθησης».
Ο κορυφαίος πολιτιστικός εκπρόσωπος του Βερολίνου Τζο Τσιάλο δήλωσε ότι ο Τίλεμαν, ο οποίος έχει συχνά περάσει στη θέση του για να διευθύνει την ορχήστρα του οίκου Staatskapelle της όπερας, θα διαδεχθεί τον Μπάρενμποϊμ από τον Σεπτέμβριο του 2024.
Ο Τσιάλο δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η επιλογή του Τίλεμαν ήταν «επιθυμία της ορχήστρας», χαρακτηρίζοντάς τον «τέλειο διάδοχο» του Μπάρενμποϊμ που αντιπροσωπεύει «την υψηλότερη μουσική αριστεία».
Ο Τίλεμαν, 64 ετών, δήλωσε ότι θα σεβαστεί τον «κανόνα» των μεγάλων μουσικών στην αρχική πενταετή θητεία του, ενώ θα πάρει παράδειγμα από άλλες πόλεις όπως του Μιλάνο, Λονδίνου και άλλων, προσφέροντας φθηνότερες, μικρότερες απογευματινές παραστάσεις για να προσελκύσει νεότερο κοινό. Είπε όμως ότι οι ίδιες οι όπερες είναι πιο επίκαιρες από ποτέ.
«Τα θέματα που πραγματεύονται είναι τα θέματα της ζωής», είπε, συμπεριλαμβανομένων των οικογενειακών δραμάτων και του κινήματος #MeToo κατά της σεξουαλικής βίας. «Όμως είναι στο χέρι μας να τα προσφέρουμε στον κόσμο».
Στην ερώτηση αν το ύφος του θα διαφέρει από τον διαβόητα σκληρό Μπάρενμποϊμ, ο Τίλεμαν περιέγραψε τον εαυτό του ως «κάποιον που του αρέσει να ακούει».
Ο χώρος της λεωφόρου Unter den Linden είναι ένας από τους πιο σημαντικούς από τις τρεις όπερες στη γερμανική πρωτεύουσα.
Ο Τίλεμαν, γεννημένος στο Βερολίνο και ένας από τους πιο περιζήτητους αστέρες της κλασικής μουσικής, είναι γνωστός για το πάθος του για τη μουσική του Γιοχάνες Μπραμς, του Ρίχαρντ Στράους και, ιδίως, του Ρίχαρντ Βάγκνερ.
Η περσινή του παραγωγή του κύκλου “Ring” του Βάγκνερ στην Κρατική Όπερα «χαρακτηρίστηκε ομόφωνα ως πρωτοφανής», ανέφερε η εφημερίδα Berliner Zeitung.
Οι εμφανίσεις του στο φημισμένο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ με όπερες του Βάγκνερ έχουν επίσης τύχει καλής υποδοχής.
Ο Τίλεμαν εξακολουθεί να έχει συμβόλαιο ως αρχιμουσικός της Κρατικής Ορχήστρας της Δρέσδης μέχρι το επόμενο έτος και θεωρείται ότι την έχει αναγάγει σε μία από τις κορυφαίες ορχήστρες του γερμανόφωνου κόσμου.
Στο παρελθόν είχε διατελέσει γενικός μουσικός διευθυντής της Γερμανικής Όπερας του Βερολίνου, αλλά παραιτήθηκε το 2004 εξαιτίας μιας διαφοράς χρηματοδότησης με την πόλη.
«Εξαιρετικό ταλέντο»
Ο Τίλεμαν είχε επιλεγεί συχνά για να διευθύνει τη Φιλαρμονική του Βερολίνου -που ιδρύθηκε το 1882 και θεωρείται από πολλούς ως η καλύτερη ορχήστρα στον κόσμο αλλά έχασε από τους ανταγωνιστές του.
Η αιφνιδιαστική παραίτηση του Μπάρενμποϊμ τον Ιανουάριο προκάλεσε έντονες εικασίες για τον αντικαταστάτη του, με τον Τίλεμαν να θεωρείται φαβορί.
Ωστόσο, το γεμάτο πρόγραμμά του με υποχρεώσεις για τα επόμενα χρόνια στις σκηνές της Βιέννης, του Σάλτσμπουργκ και του Μιλάνου έκανε τους παρατηρητές να αναρωτηθούν αν ενδιαφερόταν για τη θέση.
Ο Μπάρενμποϊμ έχει περιγράψει τον Τίλεμαν, ο οποίος άρχισε να συνεργάζεται μαζί του ως 19χρονος βοηθός στην Γερμανική Όπερα, ως στενό φίλο και συνάδελφο, αν και έχουν επίσης καλλιεργήσει μια έντονη καλλιτεχνική αντιπαλότητα.
Ο Τσιάλο διάβασε μια επιστολή του Μπάρενμποϊμ που επαινούσε το «εξαιρετικό μουσικό ταλέντο» του Τίλεμαν, το οποίο ήταν φανερό ακόμη και ως έφηβος. «Από τότε έχει εξελιχθεί σε έναν από τους σημαντικότερους μαέστρους της εποχής μας».
Ο Μπάρενμποϊμ έχει αποθεωθεί για μια αστρική καριέρα που τον είδε να αρχίζει να εμφανίζεται διεθνώς ως πιανίστας σε ηλικία 10 ετών και στη συνέχεια να γίνεται κορυφαίος μαέστρος.
Ο γιος Εβραίων δασκάλων πιάνου υπήρξε επίσης ειλικρινής υποστηρικτής της ειρήνης στη Μέση Ανατολή.
Παρά την κακή του υγεία, ανέβηκε τακτικά στη σκηνή φέτος, μεταξύ άλλων σε μια sold-out παράσταση τον Αύγουστο στο υπαίθριο Waldbuehne του Βερολίνου με την West-Eastern Divan Orchestra του, στην οποία συμμετείχαν Ισραηλινοί και Άραβες μουσικοί.
Ο μαέστρος δήλωσε τον Ιανουάριο ότι τα 30 και πλέον χρόνια του στη Κρατική Όπερα ήταν «μουσικά και προσωπικά εμπνευσμένα από κάθε άποψη».
Πηγή: AFP
Πηγή: ertnews.gr