Γράφει η Πηνελόπη Μητρούλια
Προκαταρκτική έρευνα για τη διατήρηση των υψηλών τιμών των καυσίμων στην ελληνική αγορά παρά την πτώση των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου διέταξε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας.
Από τον περασμένο Ιούνιο, όταν ξεκίνησε η μεγάλη πτώση των τιμών του αργού, η λιανική τιμή των καυσίμων στη Ελλάδα υποχώρησε κατά περίπου 20%. Παρόλα αυτά, η αμόλυβδη στην Ελλάδα είναι η τέταρτη ακριβότερη στην Ευρωζώνη και η όγδοη πιο ακριβή στα 28 κράτη-μέλη της Ε.Ε. σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Βεβαίως το 62,7% της τελικής τιμής της βενζίνης είναι οι φόροι και τα τέλη που επιβάλλει το κράτος και αυτά παραμένουν αμετάβλητα.
Όμως και στις προ φόρων τιμές, η Ελλάδα, βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν η προ φόρων τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα είναι η 13η ακριβότερη μεταξύ των «28», ενώ σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, που είναι 589,82 ευρώ/1.000 λίτρα, η αμόλυβδη στη χώρα μας είναι ελάχιστα πιο φθηνή, μόλις 1,51 ευρώ/1.000 λίτρα, με 8 χώρες από τις «18 του ευρώ» να είναι ακριβότερες από την Ελλάδα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει την ευθύνη της παρακολούθησης των τιμών των καυσίμων ,η μείωση της τιμής του αργού επηρεάζει μεν θετικά, αλλά όχι απόλυτα τη διαμόρφωση της χρηματιστηριακής τιμής της βενζίνης Μεσογείου, ενώ αντίθετα η μείωση της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου λειτουργεί αυξητικά. Επίσης το υπουργείο υποστηρίζει ότι δεν είναι δυνατόν να γίνεται άμεση σύγκριση των τιμών των καυσίμων στη λιανική αγορά με τις χρηματιστηριακές τιμές αφού στη διαμόρφωση τους παίζουν ρόλο και παράγοντες όπως η εποχικότητα, η προσφορά και η ζήτηση καθώς και μια σειρά γεωπολιτικών παραγόντων.
Ο εισαγγελέας καλείται να μελετήσει όλα αυτά και να αποφανθεί εάν στην ελληνική αγορά υπάρχει αισχροκέρδεια. Στην ελεύθερη αγορά όμως, τα προβλήματα δεν λύνονται με εισαγγελικές έρευνες. Οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι στην αγορά καυσίμων θα πρέπει να άρουν την παγιωμένη αντίληψη των καταναλωτών ότι τα αντανακλαστικά τους είναι «ασθενή» στην πτώση και «ισχυρά» στην άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου.